Nej jag inser att har det hänt en gång så kan det hända igen. Min plan är att först verifiera att det berodde på att det frusit...alltså, vet ej hur fort brunnen fylls så att man kan se om pumpen kan pumpa smärtfritt, men när det sker så märker jag om det funkar eller ej. Funkar = berodde på frysning, funkar ej = något annat problem. Om det funkar, så säger jag åt entrepenören att de får täcka bädden med mer jord så att det ej inträffar igen; om det ej funkar så får entrepenören lösa det problemet.
Vet ej vad en "riktig" grundundersökning innebär, men jag tror inte någon avancerad undersökning gjordes.
 
orparn skrev:
Sitter brunnen före eller efter din trekammarbrunn/reningsanläggning?
Om den sitter före reningen och bädden är frusen borde den ju pumpa upp avloppet till reningsanläggningen så att det svämmar över där?
Kollade dom att din pump var ok ?
Jag har nog slängt mig med benämningar som inte helt speglar installationen. Anläggningen består av en BAGA easy slamavskiljare (det jag har kallat "brunnen") med biomoduler i infiltrationsbädd. Avloppet går till slamavskiljaren där pumpen finns, och som pumpar till infiltrationsbädden. Så har i alla fall jag tolkat funktionen. Jag kan inte säga säkert att pumpens funktionalitet kontrollerades, annat än det jag själv gjorde under gårdagen.
 
Ok, pumpar du vatten efter reningssteget så är ju risken betydligt mindre för att det skall kunna hamna nått i pumpen som sätter igen eller förstör skovelhjul mm. vilket inte är så ovanligt när det är en brunn som ska pumpa orenat avloppsvatten.
Som jag förstår det har du heller ingen fördelningsbrunn eller liknande som vattnet "landar i" innan det går ut till spridarrören som du kan tjuvkika i ?
 
Det är väl slangen mellan pumpen och bädden som frusit kan jag tänka? Har du en backventil efter pumpen? I såfall står det vatten i slangen hela tiden och det kan frysa.
 
orparn skrev:
Ok, pumpar du vatten efter reningssteget så är ju risken betydligt mindre för att det skall kunna hamna nått i pumpen som sätter igen eller förstör skovelhjul mm. vilket inte är så ovanligt när det är en brunn som ska pumpa orenat avloppsvatten.
Som jag förstår det har du heller ingen fördelningsbrunn eller liknande som vattnet "landar i" innan det går ut till spridarrören som du kan tjuvkika i ?
Nej det finns inget mellansteg jag kan kika ner i. Jag blir osäker på funktionen i slamavskiljaren nu när jag tänker på det, vilka steg som finns i den...för mig var det bara en fylld burk när jag tittade ner i den. Får kolla närmare hur pumpen sitter.

patrikke skrev:
Det är väl slangen mellan pumpen och bädden som frusit kan jag tänka? Har du en backventil efter pumpen? I såfall står det vatten i slangen hela tiden och det kan frysa.
Jag såg ingen backventil, eller tänkte inte på det, bara en slang från pumpen som jag antar går till infiltrationsbädden. Vad eller om det finns något mer däremellan vet jag inte.

Inser nu att jag borde ha deltagit lite mer aktivt vid installationen i höstas, om det hade funnits tid :confused:
 
Det måste väl finnas både ritningar och info om hur avloppsanläggningen ser ut och fungerar?
 
M
Hur funkar avluftningen till toan? För mig påminner det om fel jag hade med dålig avluftning. Det gjorde att toan inte kunde spolas - det rann igenom sakta. Däremot om, som du skriver, stoppar ner en slang och spolar går det bra. Det blir en luftficka i kröken som stoppar avrinningen om avluftningen är för dålig.
 
Enk Projektet skrev:
Det måste väl finnas både ritningar och info om hur avloppsanläggningen ser ut och fungerar?
Det finns lite beskrivet på BAGA's hemsida om deras system som jag har tänkt att ta kolla upp, förr eller senare! Vår egen installation finns inget dokumenterat om.

Micke64 skrev:
Hur funkar avluftningen till toan? För mig påminner det om fel jag hade med dålig avluftning. Det gjorde att toan inte kunde spolas - det rann igenom sakta. Däremot om, som du skriver, stoppar ner en slang och spolar går det bra. Det blir en luftficka i kröken som stoppar avrinningen om avluftningen är för dålig.
Det har nog en del med avluftningen att göra, som orparn skrev om, i kombination med att brunnen var full och att ena huset ligger en bit ifrån själva avluftningen, och åt fel håll så att säga, gentemot anläggningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.