Hej
Ska gräsfröna ligga UNDER eller ÖVER toppdressen när man stödsår ?
/Mortimer
 
Varken eller, de ska ligga ytligt. Jag brukar sprida dressjorden först, sedan när den ligger jämnt så sprider jag ut fröna och drar ett par tag med räfsan för att mylla ner dem.
 
Det blir troligen någon kombination; jämnar till eventuella hålor med dressjord, sår frön och sedan täcker tunnt med dressjord på hela mattan.
 
Men äter inte fåglarna gräsfröna om fröna ligger ytligt/överst ?
 
svartöra skrev:
Varken eller, de ska ligga ytligt. Jag brukar sprida dressjorden först, sedan när den ligger jämnt så sprider jag ut fröna och drar ett par tag med räfsan för att mylla ner dem.
Hur stor yta har du som du sprider över ?
 
Inga särskilt stora plättar, 10 m2 här och där kanske.
 
Men hur är det med fåglarna, äter inte de fröna om man lägger fröna överst ?
 
De äter dem som ligger direkt på ytan men jag tror inte de hittar dem som blivit några millimetrer nedmyllade.

Är det små fläckar så är det rätt bra att lägga fiberduk över men det är ju inget man gör på hela gräsmattan.
 
Då jämnar jag marken först med "toppdress" där det behövs och lägger på gräsfrön därefter. Sedan ett exstremt tunnt lager med "toppdress" överst.
 
Lite osäker på hur det är med gräsfrö men etablerade gräsplantor börjar inte växa förrän temperaturen är över 10 grader så eventuellt kan det dröja ett bra tag till innan dina frön tar sig.
Det är en av anledningarna till att det ser så väldigt tråkigt ut på gräsmattorna vid den här årstiden, mossan börjar nämligen växa vid betydligt lägre temp så det ser ut som man bara har en mossmatta.
 
Dalbotös skrev:
Lite osäker på hur det är med gräsfrö men etablerade gräsplantor börjar inte växa förrän temperaturen är över 10 grader så eventuellt kan det dröja ett bra tag till innan dina frön tar sig.
Det är en av anledningarna till att det ser så väldigt tråkigt ut på gräsmattorna vid den här årstiden, mossan börjar nämligen växa vid betydligt lägre temp så det ser ut som man bara har en mossmatta.
Det är under full koll. Ska inte börja med "projektet" innan Kristi himmelsfärd, mest läser in mig och projekterar. Gräsfröna växer vid 7-8 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.