C
Står och väljer kring vilka förbättringar av vårt hus vi ska göra, och funderar nu kring dränering.
Huset är lättbetong (250 mm) i suterräng, byggt 1960 och inte gjort något med grunden sedan dess.
Större delen av huset är oisolerad platta på singelunderlag (ca 8 cm betong enligt byggbeskrivningen), utom vardagsrummet som är (okrypbar) krypgrund.

Det finns inga som helst indikationer på att fukt krupit in och ingen unken lukt (luktar inte ens källare) i den del som är källare (gammalt pannrum, garage samt tvättstuga och toalett). Under den regniga höst och snötunga vinter vi haft huset har det hela tiden varit varmt (ca 20 C) och trevligt i källaren och garaget.
Vardagsrummet har dock parkettgolv från byggåret samt troligen träreglar under, och där luktar det mögel i en hörna.

Vi vill gärna fixa till pannrummet till ett lite större badrum, samt fräscha till tvättstugan. Hela källaren är nu bara sandspacklade väggar, samt limmade linoleumplattor.

Om man endast jobbar med diffusionsöppna material, samt kaklar badrum/tvättstuga utan något tätskikt, då kanske man kan klara sig på den gamla dräneringen i några år till?
I vardagsrummet funderar jag på att fylla igen krypgrunden med cellplast samt gjuta på det (med golvvärme). Även i framtida badrum och hall skulle man kunna bila upp och isolera/gjuta kanske.
Tänker mig att man bara använder oorganiska produkter på golv samt de väggar som täcks av jord.

Eller bör man dränera först för att vara på den säkra sidan? Det känns som en väldigt stor kostnad att fixa till något som funkar.
Tacksam för alla funderingar!
 
Utan att veta något kring just ditt fall... Men jag anser att om ett hus har stått i 50 år och inte har problem med fukt i källaren, varför ska man då dränera om ? Vissa marktyper anser inte jag behöver dränera om!
 
Det har gått mode i att dränera om i tid o otid.
Jag läste någonstans att upp till hälften av dom renoveringsdräneringar som görs är helt onödiga. Håller inte den siffran för helt osannolik.
Risken finns om man börjar gräva runt huset att man istället får sättningar.
 
Har oxå hört att många dränerar i onödan. Men det ger ju fördelar om man isolerar i samma veva och ger bättre hus.
 
Jag hade inte gjort det om det inte fanns indikationer på fukt.
Jag gjorde om dränering i somras samtidigt som jag gjorde nytt avlopp. Dvs halva trädgården redan uppgrävd och även en del in till vägg.
Så för mig blev det ingen större skillnad förutom en veckas extra arbete.
Men som sagt, hade jag inte haft kravet att göra nytt avlopp så hade jag inte gjort det!
 
C
Tack för svaren - då är jag iaf inte helt ute och cyklar. Att genomföra själva dräneringen skulle också bli ett problem då enda sättet att få in en grävmaskin på baksidan är att montera ned staket till grannen och köra över häckar. Lämnar gärna det till nästa ägare om möjligt :)
 
Det finns ju numera alternativ till vanlig dränering om du nu verkligen behöver dränera.
Med elektro-osmos:
http://www.drypower.se/sv

Eller med kapillärbrytande system:
http://www.aht-sweden.se/
Jag skulle ta dit nån för att ta in offert och då samtidigt diskutera om du verkligen behöver dränera.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.