Ska byta isolering i golvet då den cuprinolbehandlade blindbottenpanelen luktar mindre gott efter 40 år av fuktig tillvaro i vår krypgrund ..

Frågan är om jag ska riva ut allt (ca 120 kvm) och sen sätta dit nytt material, eller ska jag ta det "bit för bit"? Min första tanke var att ta det bit för bit, men när jag nu börjat och sett hur skitigt det blir av att riva så känns det lämpligare att ta bort allt först, och sen sätt dit nytt .. Finns det några nackdelar, förutom att golvet blir i huset blir kallare till jag är klar?

Har redan installerat en avfuktare med tillhörande plast på "marken", och en fläkt som håller undertryck i grunden ...

Tack på förhand!
 
Röstar definitivt på allt på en gång. Det är ett tråkigt göra, så gör det bara en gång. Dessutom blir det lättare att jobba när allt är öppet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Ja, det är inte speciellt kul ... dessutom börjar det bli varmt när solen ligger på nu ...

Kom på en fråga till, som rör samma område; jag ska på sikt göra om ett badrum, och tänker förstärka golvet för att få cc 300 mm på bjälklaget, allt för att kunna lägga klinkers senare ... hur funkar detta att göra underifrån? hade inte tänkt riva upp golvspånet, om jag slipper ...
 
Riv ur hela skiten om det går.....inte roligt men ändå bättre att göra det om det går.....

Ang Dan_Johansson.....
Underifrån är väl inget man ser fram emot...;)
Jag skulle nog ändå ta ur golvet uppifrån...av flera skäl....enklare, se vad man gör bättre....alt är kanske att flytspackla med armeringsnät och fiberförstärkt flytspackel på golvet som det är.....
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
grejen är jue att jag byter isolering nu, men ska nog inte börja med badrummet förrens till hösten .. men dte är väl iofs inget större jobb med att kapa isoleringen på hälften och lägga tilbaka den .. :)
 
Jag har för mig att om bjälkarna i badrummet nödvädigtvis inte behöver vara så tätt som 30 cc om dom är kortare än 4,00,sen beror det såklart på hur grova dom är,men jag kanske har fel ?
 
Du bör nog ställa in dig på att riva upp golvspånet när du renoverar badrummet, av flera skäl.
1. Det blir svårt att byta golvbrunnen utan att riva upp spånet där, beroende på hur gammalt badrummet är så är nuvarande troligen inte godkänd, och oavsett så är det bättre att byta när du ändå håller på.
2. Du får en mycket bättre samverkan mellan golvreglarna om du limskruvar spånet mot samtliga, det är möjligt att det går att göra genom att peta dit lim på balken och sen springa upp och skruva på rätt ställe, men det känns inte optimalt.

Skit i att isolera under badrummet nu, ska du ändå göra det i höst så kan du ta det då. Är ju inte speciellt kallt på sommaren ändå.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
vectrex skrev:
Du bör nog ställa in dig på att riva upp golvspånet när du renoverar badrummet, av flera skäl.
1. Det blir svårt att byta golvbrunnen utan att riva upp spånet där, beroende på hur gammalt badrummet är så är nuvarande troligen inte godkänd, och oavsett så är det bättre att byta när du ändå håller på.
2. Du får en mycket bättre samverkan mellan golvreglarna om du limskruvar spånet mot samtliga, det är möjligt att det går att göra genom att peta dit lim på balken och sen springa upp och skruva på rätt ställe, men det känns inte optimalt.

Skit i att isolera under badrummet nu, ska du ändå göra det i höst så kan du ta det då. Är ju inte speciellt kallt på sommaren ändå.
Tack för svaret!

1: Den är från -73, så den ska bytas!
2: Det har du rätt i, jag kan ju inte skruva genom plastmattan ... :)
 
Hej!
Är på gång att göra samma renovering hemma. En lite fråga, vad köper du för ny isolering att lägga dit? Är det ngt speciellt man bör tänka på eller går det bra med vanlig isolerskiva av glasull? Vad byter du blindbottenpanelen till?

Har system från trygghetsvakten i grunden med en extra fläkt som känner av RF och anpassa luftflödet efter rådande förhållande (temp och fuktighet) i grunden och ute.

/ Max
 
Tänk på att fuktigheten i grunden ökar om man isolerar grunden till det bättre.
 
jag har köpt vanliga isoleringsskivor på byggmax och cheapy ... samma höjd som mina golvreglar .... istället för panel blir det cellplastskivor, eftersom jag gör det underifrån .. den enda nackdelen jag kunnat hitta med cellplast är att den är "lättätlig" för gnagare, så man bör säkra grunden mot dylika .. hade jag öppnat golven hade jag nog troligen valt en traditionell lösning ,med lister under reglarna och trossbottenskivor ...

Maximili skrev:
Hej!
Är på gång att göra samma renovering hemma. En lite fråga, vad köper du för ny isolering att lägga dit? Är det ngt speciellt man bör tänka på eller går det bra med vanlig isolerskiva av glasull? Vad byter du blindbottenpanelen till?

Har system från trygghetsvakten i grunden med en extra fläkt som känner av RF och anpassa luftflödet efter rådande förhållande (temp och fuktighet) i grunden och ute.

/ Max
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.