Hej,
Vi har under vintern har haft det väldigt varmt inne, både på dagtid och nattetid. I höstas tyckte jag däremot att det snarare var för kallt. Vi har ställt ner värmen till -3 men det är ändå väldigt varmt. Är det kurvan som är för brant? För en stund sedan petade jag ned den högra delen av kurvan en del. Var det riktigt gjort?

Om det är någon som förstår sig på fjärrvärmen så mottages alla tips tacksamt...
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1364902234.144897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den högra är "vintertemp" och den vänstra är "sommartemp", eftersom du tyckte att det var kallt i höstas så bör du antagligen höja parallellförsjutningen (-3) till 0, eventuellt får du minska vintertempen ytterligare.

Själva reglercentralen bryr sig inte om det är fjärrvärme eller pellets etc, den styr bara hur hög framledning det ska vara.

Vad heter reglerutrustningen (tillverkare & modell)?
 
Om det är för varmt vid kall väderlek så drar du ner den högra som du gjort. Om det är för kallt så drar du upp den. Precis samma gör du med den vänstra när det är varmt väder. Upp om det är för kallt inne och ner om det är för varmt. Om du hamnar i ett läge där det är för kallt oavsett utetemperatur så höjer du båda spakarna lika mycket, sänker om det alltid är för varmt. Den där reglercentralen var ju riktigt fiffigt gjord. Lätt att se vad som händer med kurvan när man reglerar.
 
Tack för hjälpen! Nu har vi äntligen fått det svalare inne. Ska prova mig fram lite mer med inställningarna. I höstas stod reglaget på -0,5, det är nu på slutet vi dragit ner den till -3. Ska prova att dra upp den till 0 samtidigt som jag drar ner lite till på vinterinställningen.
 
Ser rätt hög ut kurvan men det är ju förstås beroende på vilket system för uppvärmning ni har, jag hade börjat med att googla rätt på instuktionsboken för styrcentralen, det är en hyfsat ny Siemens rc ni har så den finns på nätet.
Börja med att ställa kurvan typ 20-20 -20-60 och parallell förskjutningen på 0.
Blir det inte tillräckligt varmt när det är kallt ute putta upp den högra "piggen" en aning sen vänta ett tag och se hur det slår ut.
Blir det för kallt när det är plus ute putta upp den vänstra "piggen" och vänta ett tag för att se hur det blir.
Är det för varmt puttar du ner respektive pigg.
Det är en liten procedur men bara testa dej fram så löser du det absolut..
 
Tack! Ska prova de inställningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.