När sotarn var hit å sotade pannan var han in i köket å tyckte att det blev snyggt och sa inget om spiroröret.

(Men jag har för mig att det inte gäller vanliga köksfläktar.. Är det det för pannor och kaminer?)
 
Frågade min sotare angående imkanal då jag bygger nytt kök. Han sa att imkanaler numera låg utanför deras ansvar. Ansvaret ligger helt på fastighetsägaren. De rensar inte ens imkanalerna längre. (Däremot hade han givetvis bra tips på dragning mm.)

Tompa
 
Regeltexterna angående imkanaler är lite röriga ;)
Men det som gäller som grund är att imkanalen skall brandisolleras i hela sin längd E15.
Men undantag görs där kanal är synlig eller (i anslutning till kåpan) sitter bakom "lätt demonterbar" byggdel.

Alltså om man lätt kan riva ner och komma att släcka vid en eventuell brand = ingen isolering. Så fort kanalen ligger dolt (eller nära brännbart material) = brandisolera.

Så ser dom flesta montage ut som jag ser (eller monterar) och ingen sotare eller brandansvarig har gnällt på det ännu så länge.

PS. Har ibland stött på nitiska branansvariga som nästan verka vilja hantera en imkanal som om den vore en explosionsrisk. Men sköter man fettfilter och ser till att fläkten för övrigt fungerar bra ser jag ingen större brandrisk där. DS.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.