Demmpa skrev:
Normalt har man bara antingen eller (tilluft/frånluft) i vanliga bostäder.
Luften ska gå från "rena" utrymmen till "smutsiga" utrymmen.
Bra fråga. Har också funderat över detta men i tvättstugan var frånluften plaserad under torkskåpet och badrummet så ska till luften vara hälften mot frånluften enligt ritningen.
 
Grillen skrev:
En fråga till er som monterat det själv. Hur lång tid tog det för er i dagar och tog det den tid ni trodde, eller tog det längre tid som för det mesta när man planerar :p
Jag byggde om mitt system och det som var jobbigt och tog tid var att gräva i lösullen på vinden. Men jag är grymt nöjd över slutresultatet. Nu har jag ett riktigt tyst system. Sen är kanalerna uppdimensionerade ett steg och det behövs nog om man har nyare typen av strömsnåla fläktar.
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Över 100 000 kr för att montera systemet? Hur många timmar räknar dem med att det tar då? Jag går själv i tankarna på att installera ett FTX-system, men om ventilationsbolagen tar sådana summor för att montera systemet får jag nog göra det själv istället.
 
FG skrev:
Över 100 000 kr för att montera systemet? Hur många timmar räknar dem med att det tar då? Jag går själv i tankarna på att installera ett FTX-system, men om ventilationsbolagen tar sådana summor för att montera systemet får jag nog göra det själv istället.
Det är rätt lätt att installera. Se till att ha en el-plåtsax så du kan kapa rören enkelt.

Rekommenderar även att skaffa en ventilationsritning så får du beräknat hur alla flöden ska vara.

// Fredrik
 
Jag köpte mitt system från Ventilationsbutiken på nätet. De gjorde projekteringen och tog fram ritningar. Har för mig att jag betalde runt 40000:- för projektering, material och injustering. Hus på 170 m2 med vind. Ingen FTX-ventilation i källarutrymmen.
I mitt fall installerade jag aggregatet på vinden, men om du anlitar en projektör är jag säker på att de hittar bästa plats för prestanda, pris och enkel installation.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.