Ännu en variant som vi lekt med. Här är diskbänken i nischen och barkökslösning för arbetsytor samtidigt som befintlig ventil för skafferiet kan utnyttjas. Denna variant förutsätter knappast några ändringar alls utöver det som ändå måste göras.

Kök5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köksön kan bli större än så här. Diskbänken kanske kortare.
 
  • Kök6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart leder trappan vid sidoingången? Använder ni den som vardagsentre? Om inte måste jag tycka att den hallen känns som ett slöseri med utrymme.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Trappan leder från marken upp till dörren. Den hallen används, om än mest till annat. Vi har också fler skåp där än vad som är inritat. Nischen som är avgränsad med en streckad linje är en klädkammare som verkligen behövs. Ibland behöver också den ingången användas. Tidigare användes den dessutom under många år dagligen och så skulle det kunna bli igen. Så det känns inte aktuellt att ta bort den hallen.
 
Här har jag lyft in kyl och frys i nischen för att få större arbetsytor på båda sidor om spisen. På den här skissen har jag också experiementerat med en kortare diskbänk.
 
  • Kök7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle hellre satt spisen vid ytterväggen så att den hamnar i samma bänk som diskbänken samt satt de höga skåpen vid väggen där spisen är nu. Dels för att man inte vill bära droppande eller kokande kastruller över golvet från spis till diskho och dels för att man helst inte vill ha en smal gång där en öppen kylskåpsdörr gör att man varken kan passera eller se in i rummet. Tänk även på att man ska kunna gå runt en öppen diskmaskin. (Jag hade i tio år ett kök där man var tvungen att kliva över den öppna diskmaskinsluckan, det var verkligen ingen höjdare.)
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Ja, det är finns så många olika aspekter som är svåra att tillgodose samtidigt. Det var därför vi i princip gav upp och började fundera på att flytta nischen till tamburen för att få en "rakt" hörn. Att flytta spisen till ytterväggen blir nog svårt, eftersom ventilationskanalen kommer från andra hållet och det inte verkar finnas någonstans att dra den om den skall fortsätta till ytterväggen (vilket också skulle göra den väl lång). I så fall måste man nog leda upp den in i själva taket och leda den genom bjälkarna (eller sänka taket i hela köket). Inte heller verkar det finnas utrymme att dra en ny kanal (detta är ju ett tvåplanshus med inredd övervåning). På samma sätt är det med befintliga hål i betongbjälklaget mot källaren nästan givet att diskbänken skall vara mot ytterväggen, om man inte spikar igen nischen och ställer den i vinkel mot väggen, förstås. Diskmaskinsluckan blir ett problem om man har en köksö, fast det är möjligt att den inte behövs. Skåp kan vi ju ha på andra ställen. Det är arbetsytorna som är problemet. Problemet minskar dock om man sätter diskbänken under skafferiet (den lösning vi har idag). En annan variant som vi har varit inne på är att göra nischen till ett kallskafferi - det skulle minska behovet av skåp - men då blir problemet att det blir väl trångt kring skafferidörren.
 
Redigerat:
Jag kan tillägga att det finns ett övergripande problem med det här huset, som gör det svårt att ändra något utan att det drar med sig stora nackdelar. Huset är mycket stort och flott och alla mått överallt är perfekta (det byggdes av en byggmästare för hans egen räkning) - men bara så länge man använder huset precis som det var tänkt och inte ändrar på någonting. Det innebär bland annat att det bara finns en mycket liten klädkammare och sex små garderober i hela huset. Bara genom att jungfrukammaren invid köket slaktades fick vi plats för en till klädkammare, som vi desperat behöver. Köket är alltså som det är och är svårt att ändra. Jag har inte tänkt klart när det gäller att öppna upp en ny dörr in i köket i nischen, men det vore ett stilbrott som berör husets huvudingång, så jag vill i första hand överväga andra lösningar. Liknande problem uppkommer om man "flyttar" nischen till tamburen. Det är en harmoni som bryts, vilket jag ogärna vill göra. Det är därför jag inte vill släppa tanken på att finna en praktiskt väl fungerande lösning med köket sådant det ser ut och med de givna premisserna. Men jag har funderat över detta i många år och ännu inte hittat lösningen. Har i alla fall beställt hit en säljare från ett köksföretag, så vi får se vad han har att säga.
 
Hoppas du inte har något emot att jag kluddade på din ritning. Jag skulle göra något i den här stilen:

K0Hd4cZ.png

Stor öppning mellan kök, serveringsgång och matsal skapar en stor groventre/klädkammare och väggen i nischen skapar ytterligare förvaring som kan nås från tamburen (ett kapprum kanske ifall ni inte redan har ett sådant?).

Inget högt skafferi i köket, om ni har så mycket torrvaror kan dessa flyttas till ett av skåpen i serveringsgången, kyl frys uppe i hörnet, spis i närheten av nuvarande ventilkanal (kanske det går att lösa?), överskåp antingen enbart på väggen mot tambuten eller även ovanför diskbänken. Jag skulle inte sätta en fast köksö men däremot skulle det funka med en typ hugkubbe på hjul modell större eller ett snyggt gammalt konsolbord som man läggen en stenskiva på ifall köket har en äldre stil. Såvida de två skåpen i serveringsgången/hallen inte är vackra orginaldetaljer skulle jag byta ut dem så att de matchar köksinredningen och som sagt eventuellt använda det ena skåpet för otympliga köksmaskiner och förvaring av torrvaror. Tror något i stil med denna lösningen skulle skapa ett trevligt flöde i mellan utrymmena samtidigt som det skapar en massa förvaringsutrymme.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Intressant förslag! Själva köksdelen motsvarar vad vi tänkt oss för det fallet att nischen "flyttas" till tamburen.
 
En lösning med skafferi i nischen skulle kännas trevlig och i stil med huset i övrigt. Men det blir inte mycket plats för arbetsytor.

Kök8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle det fungera att flytta dörren närmare väggen med spisen för att kunna ha kyl och frys längsmed den vänstra väggen i stället? Eller blir det för långa promenader mellan spisen (som iofs kan flyttas lite till vänster) och kylen?

Här en lösning där nischen "flyttats" till tamburen, men man skulle kunna göra så även om man har skafferi eller skåp i nischen och även om man har en dörr mellan tamburen och nischen.


Kök9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BertStL skrev:
Skulle det fungera att flytta dörren närmare väggen med spisen för att kunna ha kyl och frys längsmed den vänstra väggen i stället? Eller blir det för långa promenader mellan spisen (som iofs kan flyttas lite till vänster) och kylen?

Här en lösning där nischen "flyttats" till tamburen, men man skulle kunna göra så även om man har skafferi eller skåp i nischen och även om man har en dörr mellan tamburen och nischen.


[bild]
Det skulle definitivt fungera fast jag hade nog satt ett högskåp i vänstra hörnet för ugn och mikro och skippat högskåpet vid matplatsen (moderna dragbackar rymmer förvånansvärt mycket; och fungerar ypperligt som skafferiförvaring). Enda nackdelen jag personligen ser är att förbindelsen mellan matsalen och köket blir lite tråkig: rummen flyter inte ihop och det känns inte kul att ha en stor öppning i köket mot en garderobsvägg, men det är ju bara en smakfråga. Rent praktiskt tycker jag att det ser bra ut.
 
  • Gilla
BertStL
  • Laddar…
Ja, vid närmare eftertanke skulle det antagligen förenkla att flytta kyl och frys på det här sättet. Frågan är om man inte bär mer mellan kylen och matbordet, som med den här lösningen kommer närmare, än mellan kylen och spisen. Den nya dörren behöver inte vara bredare än den gamla. Det känns också praktiskt att ha tillgång till ytterligare skåp i korridoren, så nära arbetsplatsen i köket. Att flytta dörren borde vara enkelt. Har också kollat dragningen av rören i väggen mellan köket och tamburen och det verkar som om det skulle gå att ta bort eller flytta mellanvägen utan några större bekymmer. Det blir dock dåligt med underskåp till höger om spisen; här måste det sitta ett element. Ett högt skåp med ugn och micro i hörnet till vänster om spisen låter som en bra idé. Det höga skafferiet nära matplatsen har den fördelen att det här finns en ventil ut, varför vi får ett kallskafferi under vintern. Vi äter mycket frukt, som vi förvarar här. Vi har en stor familj, så kylen och svalen är ändå i regel fulla. Dessutom har det vissa fördelar att ha diskmaskinen underst i detta skåp, som vi har det idag.
 
Vi hade en säljare här från Absoluta kök idag. Tyvärr kom han inte på någonting revolutionerande, förutom möjligen att han tyckte att vi skulle satsa på golvvärme i vart fall i tamburen (där golvet är kallt) och kanske även köket (där golvet är hyfsat varmt). I vart fall hade han ingen lösning för att "rädda" nischen, utan gick direkt på att den borde flyttas till tamburen. När jag gick igenom mina skisser med honom tyckte han att det sista förslaget här ovan (som ligger nära vad jag började med) var det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.