Sabinas skrev:
Jaha.

Jag har ju tänkt stänga av all ström i huset. Kopplar jag fel är väl det värsta som kan hända att det blir kortslutning & säkringen går?
Nej, det värsta som kan hända vid felkoppling är att någon dör, det näst värsta är att det börjar att brinna, brand kan starta flera år efter felkopplingen.
 
" 220V bör jag klara att få i mig " :x
Ingen konst att få dom i sig, det är betydligt svårare att med säkerhet överleva :screwy:
 
Inte ens roligt aprilskämt.
 
Sabinas skrev:
En kortisfråga bara:
grön/gul = jord
Gul & svart är faser men vad är blå? Nolla?
2 faser, är det 400V då? Tänker mest att 220V bör jag klara att få i mig men 400 blir kanske väl tufft.......skoja bara, mest nyfiken.
Det är inte spänningen som dödar, det är strömmen som dödar, det är därför man numera måste ha JFB.

Gulgrön ska inta användas till annat än skyddsjord, men man kan aldrig vara säker.
Svart, vit, grå, orange, brun, (grön, gul) kan vara fas eller tändtråd.
Blå kan vara fas, tändtråd och nolla.
Nolla ska inte ha någon annan färg än blå.
MEN inget är säkert, man måste alltid mäta.
 
Ok, nu släpper jag elen. Jag SKA inte göra ngt där.
Men ni som är händiga kanske kan hjälpa mig iaf med vart plastdosan ska monteras? Alltså jag ska inte röra några sladdar alls!
Just nu går den inte in i taket, för smalt utrymme. Inte i vägen heller.
Vill inte riva & ha upp taket i onödan så behöver veta var den är lämplig att sättas?
Sedan tar jag dit en elektriker.
För att montera en plastdosa kan ju inte vara farligt iaf.

Jag antar att elektrikern som kommer vill dra de nya trådarna över träribborna & sedan in i innerväggen. Dosan måste sitta ngnstans däremellan.
Men utrymmet är för smalt nu. Kan lirka upp den på högkant & komma emellan men hur gör jag ett bra utrymme & var för att det ska bli bra?

En annan sak. Ögat lite snabbt på forumet under tiden nu när jag väntat på svar från er. Läst lite om att skarvkoppla jordat på ojordat. Fick en tanke, min sambo förlänger ofta med en lång förlängningssladd som är jordad från ojordade uttag. Hon kopplar lite olika elprodukter på den som dator, telefon, plattång osv. Är det lurigt?

Och jag skojar inte med ngt. Lite ironisk ngn gång men jag frågar för att jag vill veta & jag lyssnar på er som kan bättre. Kommer inte heller pilla mer med elen. Vill bara kunna förbereda så mkt det går så jobbet blir mindre för elektriker som kommer. Kostar mig inget att ta hit ngn så därför vill jag undvika att det blir för mkt jobb.
 
Bäst att du först frågar den som skall koppla elen. Sätter du dosan i taket, så är det inte säkert att h*n vill ha den där. Kanske istället drar om trådarna så det inte blir någon skarv och då behövs ingen dosa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ok, tackar & bockar!
 
Lite ringrostig var det !! :x Nej.... Snarare gravrost...:D Bjud istället en riktig elektriker på lite kaffe och njut av att se han arbeta i lugn o ro och koppla in all el åt er.
 
När man läser ett inlägg som detta så undrar man om inte det borde finnas någon form av alarmknapp på BH som man kunde trycka på, typ som gillaknappen men istället en larmknapp.
Klickar man på den så larmas Polis, Brandkår, Ambulans, Fjälljägarna, Vattenfall, Eon, Jourhavande Präst osv osv så att dom alla kan rycka ut med blåljus till TS IP-Adress och säkerställa att inga dumheter görs.:rolleyes:
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Jag gissar att denna tråden kommer att slockna efter midnatt. Då är 1 April slut för detta året.
 
  • Gilla
Gurkan_1963
  • Laddar…
Dosan sätter du lämpligen i väggen. Om den inte skulle få plats bygger du lämpligen väggen så att den får plats! Med normala 45-reglar går det bra. Det går t.o.m med med tunnare reglar, 38 mm om jag minns rätt, om du använder grundare dosor. Du ska ju få plats med ett infällt uttag i väggen också!?

Framkanten på dosan ska vara i linje med väggskivan. Den måste alltså vara synlig, med ett doslock på. Inga dosor får gömmas i väggen. Allt bör gå att dra om i framtiden.

Mellan kopplingsdosan och apparatdosan för uttaget använder du VP-rör eller flexslang med FK i.

Det var lite om den praktiska biten. Allt detta är behörighetskrävande, så om du avser att ta hem en elektriker så bör du leta upp en sådan i förhand som går med på att du monterar dosorna själv. Annars kan du få svårt att hitta någon som vill koppla in detta i efterhand, för det får de inte göra.

Om du ändå avser att koppla ihop detta själv så krävs några saker:
- Du måste själv ha förståelse för fas, nolla och skyddsjord och vilka färger dessa ska ha, brun, blå och grön/gul. Vi tänker inte guida dig till att "snöra ihop" några gula ledare för du måste själv förstå hur kretsen fungerar. Gula ledare får dessutom inte användas idag.
- Du måste ha handlaget för att dra åt en skruv och göra tillförlitliga skarvar i dosan etc. Kanske låter larvigt med titta t.ex på färska bilder här: http://www.byggahus.se/forum/el/211169-paskeld-fast-bara-nastan.html
- Du måste förstå hur du ska prova uttaget, att skyddsjorden fungerar som den ska.

Det du gör ska hålla i +50 år. Att du får beska kommentarer beror bara på att vi inte gärna ser att du eldar upp huset med familjen i. Givetvis rekommenderar vi att du anlitar en elektriker för allt jobb.

Att jorda uttagen innebär två saker:
- Dra fram skyddsjord till alla uttag, installera nya uttag och prova varje uttag. Det finns uttagstestare på kjell o clas.
- Kontrollera alla jordade apparater som finns i rummen att skyddsjorden är intakt och fungerande. Någon apparat kanske redan är trasig och strömförande utan att du idag märker det. Släng ev gamla bordslampor i metall som inte är skyddsjordade.

Att dra en jordad skarvsladd från ett ojordat uttag till ett rum som också har ojordade uttag är ok, även om man egentligen inte ska dra skarvsladdar mellan rum. Men när du säger plattång så tänker jag badrum, och då måste man vara mycket försiktig. Du har väl en JFB?

Man får däremot inte dra en jordad skarvsladd från ett jordat uttag till ett rum som har ojordade uttag, för då kan det bli farligt. De rum du har med ojordade uttag måste vara isolerade - det får inte finnas något i rummet som har kontakt med jord (vattenradiatorer, skarvsladdar, ...). Det isolerade rummet är en del av skyddsbarriärerna.
 
  • Gilla
Himmapularen och 1 till
  • Laddar…
Hej & tusen tack!
Jag är mkt tacksam för era råd & uppskattar både det & omtanken från er.
Tar åt mig & lär.

I & med att kablarna från taket inte sticker ut så långt kommer jag nog få sätta kopplingsdosan i taket. För sätter jag den i väggen räcker ju inte de redan befintliga kablarna dit som är tanken ska förlängas.
Så taket verkar det bli. Tror du det blir snyggt?
Du ser ju lite på bilden hur det ser ut.
Problemet där är att springan är för smal för att dosan ska kunna sitta där också. För att delen från dosan där doslocket ska sitta måste jag karva ur taket lite.
Blir ju inte bra/snyggt, el? Hur sjutton ska det göras för att bli snyggt & bra?
Möjligtvis om man går upp på vinden, lyfter upp golv & isolering, & ser vart kablarna leder. Knäcker av de styva plaströren de leder i & kanske kan gena vägen lite där de går för att kunna få tillräcklig längd så de räcker att dra (med ett icke lika styvt rör runt) ner i innerväggen på bilden som senare ska täckas för. Självfallet då med synligt doslock. Känns ju snyggare att ha doslocket synligt i väggen än mitt i taket över en passage.
Kan det vara ngt tro? Som elektrikern får göra då såklart.

Det där med att dra en jordad förlängningskabel från ett jordat rum till ett icke jordat rum, & vice versa. Jag fattar fortfarande inte riktigt.
Menar du/ni att den sladd jag förlänger med inte får kopplas till ett uttag i ett annat rum?
För jag vet inte om ni menar det el bara att man förlänger in i ett annat rum & endast kopplar på en tex plattång, dammsugare, mobil, vinkelslip el dylikt?
Är det sistnämnda lurigt också?

Har aldrig tidigare funderat på detta med jordade uttag el inte. Känner mig nu riktigt nojjig över detta.
Har jordade uttag i kök, utomhus & badrum men ingen mer stans, & jag förlänger ofta till maskiner & annat & tänker aldrig på detta.

Jag tror jag har en ny jordfelsbrytare. Hade elektriker här för ett tag sedan som drog ny el i köket, drog el & kopplade i v-pumpen & satte en ny låda i källaren med säkringar. Tror det är en JF men har ff proppskåp till övriga hushållet. Tror de kopplade endast den nya elen till det nya skåpet.
Men tror de nämnde jordfelsbrytare, att det måste finnas & jag sade att då måste jag ha det.
De bytte i så mkt el utan drog mer ny el i köket. Kyl & frys ser jag redan hade jordade uttag.

Men jord verkar finnas på flera ställen i huset som det ser ut. För de ställen jag rivit upp samt bytt strömbrytare/dimmer har haft jord. Ja, iaf en gulgrön sladd. Tror det iaf. Sladden som hänger från taket tex har ju jord, den är inte ny. Vet inte vad den gått till. Har rivit så mkt & byggt upp så minns inte. Den vart bara över där & jag har planerat att den ska ledas till ett nytt uttag.
Kan det vara så att om jag plockar bort uttag & kikar, el elektrikern då, så kan det finnas jord även fast uttaget är ojordat?
El är den chansen liten?
 
Du skall inte låta placeringen styras av längden på bef. Trådar. De bör dras om från centralen eller var de nu kommer ifrån.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Angående redan dragna jordtrådar och ojordade uttag.
Ja, det kan mycket väl vara jordtråd dragen mer eller mindre överallt utan att dessa är inkopplade, så hade vi nämligen hos oss. När vi köpte huset så såg jag till att alla uttag (även lamputtag) blev jordade diton, det var bara till några uttag som det behövdes dras ny jordtråd till. Samtidigt som det byttes till jordade uttag så skrev & ritade jag upp exakt hur uttag, strömbrytrare mm var kopplade, det är en fördel för framtida felsökning/ändring.
 
Sabinas skrev:
Det där med att dra en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag från ett jordat rum till ett icke jordat rum, & vice versa. Jag fattar fortfarande inte riktigt.
Menar du/ni att den sladd jag förlänger med inte får kopplas till ett uttag i ett annat rum?
För jag vet inte om ni menar det el bara att man förlänger in i ett annat rum & endast kopplar på en tex plattång, dammsugare, mobil, vinkelslip el dylikt?
Är det sistnämnda lurigt också?
Du bör inte (rent lagligt får du, men det innebär en risk och du bör därför avstå) dra en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag till ett rum där det finns ojordade uttag. Risken uppstår om du har

1. Något inkopplat i det ojordade uttaget som har metallhölje och ojordad stickkontakt, t ex en äldre lampa.

och

2. Något inkopplat på förlängningssladden som har jordad stickkontakt och metallhölje, t ex en brödrost.

Om det skulle uppstå ett jordfel i lampan och du tar i den samtidigt som du tar i brödrosten får du ström genom dig.

Nu är ju den här risken rätt liten eftersom man sällan numera har prylar i metall med ojordad stickkontakt och sällan saker i metall med jordad stickkontakt, bortsett från i köket där allt ändå är jordat. Plattång, dammsugare, mobilladdare och vinkelslip har normalt ojordade stickkontakter om de är tillverkade de senaste 20 åren (de är dubbelisolerade och har plasthölje). Undantaget är kanske stationär dator om du fortfarande har en sådan. De kan ha metallhölje och jordard kontakt. Koppla inte in en sådan via en jordad förlängningskabel i ett annars ojordat rum. Då är det bättre att bara köra den i ett ojordat uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.