A
Varning! Thuja är verkligen en krigsförklaring. Det kommer bara bli tjafs. Sen blir jag också förbryllad när du skriver att det är ett parhus. Är det ett parhus du köpt? och är ovan att bo tätt? Måste man inte även rent juridiskt kompromissa om det är ett parhus? Det trodde jag men jag är ju ingen expert. Exakt vad som gäller för staket, var höjd och bredd osv har jag för mig bestäms av planeringen av just det området. Har för mig det kan skifta en del från ort till ort och hur det klassas (tätort, fritidsområde osv)
 
Zeke_Varg skrev:
Jag själv har stängt (byggt) gärdsgård i unga år... kanske inte helt uppskattat i nybyggt område :)
Klart du skall ha gärdsgård !!! om du orkar. Det föreslagna elstängslet är extremt fult. Tuja ännu fulare . Träribbvarianterna var okey.
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
Ja...

1. Jag tror vi kommer lösa detta med grannarna.
2. Det är ett parhus med jämngammalt barn till vårt.
3. Jag är uppväxt på "landet", lämnade för storstan 26år gammal, sthlm i 10 år nu. Lägenhet kan man gömma sig i men hus är det andra bullar.
4. Jag har dragit nytta av tråden och kommer inte köra thuja runt hela. Om jag ens kör något alls.
5. Min mamma är trädgårdsproffs men jag vill få hjälp av mångas åsikter. Fantastiskt värdefullt.
6. Om jag delvis kör thuja i slutändan dör inte kidsen. Lillan vi har käkade smutsig snö idag och lever.
7. Det är svårt att läsa mellan raderna på det där internet. eller framföra all info utan att skriva en bok.
8. Vi kommer först och främst snacka med grannarna och höra storyn. Vad har diskuterats. Vad är planen. Varför.
9. Högst troligt har vi fått annan info om staketet efter mötet.. om inte så har vi nu fått bra input från er vad som är bra att tänka på.

Nu sova... i morgon packa grejer för flytten om 2 v.
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Hej vargen

Jag gör helt om och lägger ner min åsikt i frågan om thujor, och olika varianter på staket, och frågar istället - behöver ni verkligen så definitiva avgränsningar?? Jag bor i villa med grannar på var sida och allmänning bakåt. Åt ena grannen har vi ölandstok, och åt andra spirea. Bägge har jag klippt ner till dryga halvmetern, och det är gott om hål stora nog att kliva igenom (ofrivilligt, vi pratar gammal tomt). Bakåt har vi öppet. Vi har två barn, ett och tre år gamla. Tomtgränserna är inget problem, barnen fattar att det är gränser ändå. Bakåt får man känslan av att vår tomt är tre gånger större än den egentligen är.

Min känsla är att allt som avdelar får ytan att kännas mindre, och detta blir allt starkare desto mer avgränsningen påminner om ett plank. Tänk för Guds skull även framåt på tiden då era barn är fyra och vill springa runt hos varandra - skall ni ha grindar i staketen då?

Om jag var ni, och mina grannar var en massa småbarnsfamiljer, så skulle jag verka för en gemensam lekplats i mitten, och inga staket eller täta häckar. Markering för tomterna sätter man sedan antingen bara åt sidorna med låga häckar/buskar, eller med saker "i hörnen" - tex träd, komposter, sandlådor, osv. Om ni sedan märker att grannarna är heders knösar, så köper ni en bra robotgräsklippare tillsammans, som kör allas tomter..
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Gärdsgård hade väl varit klockrent i ett nybyggt område för att bryta lite

Enda fördelen med tänkta vajerstaketet är ju att man kan ha slingerväxter som döljer det.
Thuja eller inte thuja är väl som med allt annat en smaksak.
Är det någon speciell orsak att ni (dom) vill ha upp staket? Problem med folk som springer sönder varandras trädgårdar etc? Annars kan jag rekomndera att sätta upp lite buskar.
Med buskar kan man man skapa hur täta eller glesa avgränsare man vill och man kan välja blommande, vintergröna, ätliga bär etc. Och framförallt kan man blanda som man vill, tex kan man ha ett par lite högre och tätare buskar där man vill skugga eller ha mer insynsskyddat och lägre/glesare där man vill ha luftigt och kanske möjlighet att faktiskt kliva in till grannen. Prata med mamma, om hon nu är proffs så har hon säkert massa förslag vad man kan göra med växter.

Men grundtipset är att om det inte finns jättestora skäl till det så bör ni inte sätta för kraftiga avgränsningar, det kan även gränsa av grannsämjan.
 
Rakel skrev:
Små barn stoppar saker i munnen. Thuja är giftigt. Dessutom är det brandfarligt och bör inte planeras nära bebyggelse
Välkommen till forumet, även om du har lite knepiga åsikter;)

Thuja är ofarligt om du käkar lite grenar, visst det kan svida i hals o mage men ett glas vatten så är allt bra igen.:)
Det finns så mycket annat som är brandfarligare en en thuja så det är inget att hetsa upp sig över.
 
Nimajneb skrev:
Det finns så mycket annat som är brandfarligare en en thuja så det är inget att hetsa upp sig över.
Hus till exempel...
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
"Mötet" gick jättebra. De kommer smälla upp ett staket i slutet på april. Det kommer ha samma färg som våra husfasader. Vi kommer vänta och se hur vi vill göra.

Vi pratade räntor, försäkringar, larm, asfalterad garageuppfart osv. Bygga en avskärmade mellan oss. Markis osv.

Alla byggrejer väntar vi med till att alla transaktioner är klara (vad har vi för pengar att lägga på trädgård och utegrejer)... och vi ser hur det känns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.