Hej!
Har ett sommarhus med Panasonic pump som även har funktionen underhållsvärme.
Problemet nu är att när temperaturen växlar ute nu så sätter pumpen igång o kyler inomhustemperaturen också till 10grader vilket är som ni förstår ganska kostsamt.
Är det någon som vet om det går att stänga av så att den bara värmer om temperaturen skulle falla under 10grader?

Mvh Blandaren
 
Jag kan inte Panasonic men om pumpen står i typ auto-läge så ändra till värmeläge.
 
Jag har en Panasonic, dock utan underhållsvärme, men precis som haslsih säger så har min pump tre lägen: auto, värme och kyla. Alltså, om du sätter den till värme, ej auto, så slipper du problemet.
 
Problemet är att det är hos svärmor, och när jag sagt att bara sätta den i värme +10c så säger hon att den börjar kyla och försöka sänka temperaturen. Finns det någon som har en panasonic med underhållsvärme som har full koll om den ska göra så eller om det är så att svärmor inte gör rätt eller att det kanske är något fel på programvaran?
 
Det är helt säkert autoläget som spökar som redan skrivits ovan.
 
Om +10 graders funktionen används så går fläkten på högsta fläktläget hela tiden oavsett om det är varmare eller kallare än +10 i unsugstemperatur.
Om det är varmare än +10 grader i insugsluften så cirkulerar bara luften genom innerdelen och det kan kännas som kall luft men det är bara rumstempererad luft som känns kall då det blåser.
Helt normalt för din modell och ingen programvara som är defekt :)
 
  • Gilla
Blandaren
  • Laddar…
Tack! Det är så som du skriver och det känns som kall luft. Men är det inte lite oekonomiskt att ha en fläkt surra på högvarv när man inte är i huset under längre perioder? Känns lite onödigt.
 
Vet inte exakt vad fläkten drar men gissar på mellan 25-50w, har inte servicemanualen framför mig.
Ingen direkt stor kostnad och hög fläkthastighet gör att luften trycks iväg bättre och därmed blir det mindre risk för att det är riktigt kallt i dom utrymen som ligger längst ifrån innerdelen.
Kör man på lägsta fläkthastighet så riskerar man att det kan bli minusgrader längst bort i fastigheten och det är inte så bra.
 
Ja där har du en poäng. Tänkte inte på det ;). Om du hittar förbrukningen på fläkten så vore jag grymt tacksam för hur mycket den drar.
Mvh Blandaren
 
Beror lite på vilken modell ni har men fläktmotorerna verkar ligga mellan 35-47W
Kostar då ca 1kr per dygn att köra den på högsta fläkthastighet.
Inte mycket för att få bättre spridning av luften :)
 
vet ni vilket som är mest ekonomiskt, har en Panasonic lvp i källaren och en på övervåningen (1-plan med källare)
1. Båda pumparna på underhållsvärme 10 grader
2. Den i källaren med öppen dörr till övervåningen på 16-18 garder och den på ö.v. helt avstängd.
Syfte, att sommarhuset inte fryser under vintern och vi är där ca 2 helger varje månad och sätter då på ö.v. på 22 garder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.