Hej,

Idag sitter de flesta av mina fönster dubbel. Alltså två fönster bredvid varandra med fönsterbågarna skruvade i varandra. Fönsterförsäljaren menar dock att detta är ett dåligt sätt att montera fönster och nu inför beställningen/monteringen av nya fönster bör jag montera en regel mellan de två fönstren för att få ordentlig stadga i dem.

1) Håller ni fönsterkunniga människor med om att en sådan regel bör sättas (blir ju mindre fönsteryta)?

2) Vad bör jag ha för dimensioner på den regeln? 45 x djupet på fönstret, eller?

3) Hur fäster jag den på bästa sätt (putsad lersten)? Vinkeljärn upp och nere?


MVH / Jonas
 
B
Varför inte ett större fönster istället för två?
 
1) Jag kan inte svara på ifall det blir stabilt nog utan regel, men snyggare och funktionellare blir det ju i alla fall. Håller med om att ett anpassat, större fönster låter som en bättre ide.

2) Vet ej. Låter vettigt.

3) Det är svårt att fästa i lersten, den klarar av väldigt lite drag spricker lätt om man pluggar. Ifall du ska använda vinkeljärn vill du nog mura in dem i väggen skulle jag tippa. Det kanske är en bra lösning att mura in ett långt plattjärn vertikalt i väggen (mellan fönstren) så att du kan fästa båda fönstren i det?
 
Är det fasta fönster så skulle jag skippa regel...
 
Har det fungerat utan problem tidigare så bör det väl göra det fortsättningsvis också.

Såvida du inte tänker stoppa in nya öppningsbara tunga fönster istf äldre och lättare? Då kan det behöva stagas upp, men inte nödvändigtvis. Väl hopskruvade fönster och gedigna och väl infästa fönsterfoder är inte att förakta.
 
  • Gilla
08a
  • Laddar…
Alternativt beställer du ett kombifönster där du får dina två fönster monterade i en och samma karm. Då behövs ingen regel. Det går även att kombinera fasta fönster ned öppningsbara om du vill. Tänk bara på att glasen inte linjerar då. Mer glasyta på fast fönster...
Med vänlig hälsning,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.