Hej,

Vi ska bygga till en mindre takkupa och kan konstatera att 145 reglar med isolering blir väl tjocka väggar. Jag läste här på forumet (en artikel) om att man isolerat med cellplast i väggen istället och då fått tunnare väggar i kupan.

Någon som vet något kring detta? Vilken tjocklek på reglar kan man ha då?

Tacksam för svar.
 
Cellplast isolerar inte bättre än mineralull, ska du göra väggarna tunnare med bibehållen isolernigsförmåga så är det nog uretan som gäller.
Vad är det som gör att väggarna måste vara tunna ?
 
Hej,

Tack för ditt svar! Kupan är bara 1,60 m bred och med 20 cm tjocka väggar blir kupan 1,2 m inuti. Skulle vilja spara lite av den ytan så mkt som är möjligt. Uretan, kommer det i skivor/plattor?

//J
 
Jag googlade Urethan, det låter minst sagt intressant! Vi ska inreda ett lite rum på vinden till lillkillen och vårt problem är att vi inte fick bygga större takkupa än 1,60 m. Då jag läser om Urethan (f ö samma material som används i passivhus) så är det möjligt att sätta betydligt tunnare isolering med samma värden. För oss är det då möjligt att erhålla ytterligare ca 1,5 kvm boyta på en bredd på ca 4 m och en taklutning på ca 30 grader!

Jag kontaktar konstruktören imorrn så får de räkna på detta!
 
Hittade en sida, http://www.spu-isolering.se/vintti-iita-se , detta ser ju klart intressant ut! Dessutom verkar konstruktionen bli näst intill helt tät utan att ta upp för mkt yta.

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av denna isoleringstyp? Min byggare är lite skeptisk...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.