Hur ändrar ni elkontakterna för de maskiner ni köper från England?
Adapter?
Byter ut kontakten?
Byter ut hela sladden?
 
Jag fick med en adapter till mitt ena köp, till den andre bytte jag hela sladdstället.
Jag har även läst om folk som fick maskiner med en adapter som satt på sladden för att konvertera till UK-standard, så den var bara att skruva av.
 
Jag har kört med alla varianter. Adaptervarianten är klumpigast och de har jag bara till bordssågen.
 
Enklast är att köpa en adapter, som den här på Clas Ohlson för 39 spänn. Jag har denna själv och tycker det fungerar perfekt.

8871967129630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för erfarenheterna. Går tydligen bra med enbart adapter.
 
För att inte trassla till garanti mm använder jag denna utmärkta adapter, som dessutom varken tar plats eller krånglar vid in- och urkoppling.

http://www.skross.com/product/en/14/World-Input/54/World-to-Europe.html

Specifications

Suitable for equipment with earthed & unearthed plugs (2- & 3-pole)
Receptacles for: Australia/China, Italy, Switzerland, UK, USA
Output plug: Europe (Schuko)
Input voltage: 220V - 240V
Max. load: 16A
Power rating: e.g. 220V – 3520W / 230V – 3680W
Colour: white

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...rtnr=202281&title=Reseadapter Multi HQ Power&
http://www.clasohlson.com/se/Reseadapter-SKROSS-World-to-EU/Pr364797000
 
Inte köpt från england men har bytt på mina gröna bosch maskiner. Köpte en 10meters färdig förlängningskabel i gummi med 3*1,5 och två lösa stickproppar. Delade upp den i tre delar på ca 2,5-3meter styck. Maskinerna blev mycket smidigare att använda utan de gamla stela plastkablarna.
 
P
Funderar på adaptrarna ovan. Hur hårt sitter de fast på kontakterna? Det verkar ju vara möjligt att man kan komma åt strömförande delar om kontakten och adaptern glider isär t ex när man drar ur kontakten.

Jag fick med en sån adapter till en väggbula någon gång och där kunde man lätt fått en stöt om olyckan var framme. Jag löste problemet med lite lim...
 
Moderna brittiska kontakter brukar inte ha metall i hela "pinnen".
 
Adaptrar är inte så lämpligt med tanke på att det inte finns skydd mot åtkomst av pinnarna, inte heller lär de tåla hård/fuktig miljö speciellt bra.

Att byta sladdställ till ett med gjuten stickpropp är givetvis bäst.

Själv har jag halvfuskat lite och köpt rejäla stickproppar med gummerat hölje (finns på ÖB, bla.) och klippt bort den engelska kontakten.
 
trattalask
Jag beställde igår lite maskiner från England. Är det någon som vet hur Bosch ställer sig till att byta kontaktdon när man vill ha garanti på maskinerna?

Ifall ingen vet så mailar jag och frågar.
 
Jag har gjort som mycke_nu och bytt ut kontakten. Har svårt att se att det skulle påverka garantin förutsatt att man inte behöver skicka tillbaka den till UK. En liten olycka som förstör kabeln är ju inte ovanligt i alla fall om den används i bygg eller industri miljö. Byta sladdställ är ju inte direkt ovanligt.

Tobas maila gärna Bosch så får vi deras syn på det hela.
 
trattalask
Mail skickat!
 
På mina maskiner har kontakten varit isolerad ner till sista centimetern, så att den inte exponerar spänningsförande delar när den väl får kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.