Makita verkar faktiskt ha en del att välja på.....

http://www.lawson-his.co.uk/makita-hr2470t-1-sds-hammer-chisel-drill--p79145

Rätt ok pris på dessa.....

1500spänn hos verktygsladan.se men då är det modellen utan snabbyte till vanlig chuck.

Bifogar PDF med mer info. Det är alltså T eller FT modellen som har det chuckbyte man behöver för att den ska funka som borrmaskin också...
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Makita verkar faktiskt ha en del att välja på.....

[länk]

Rätt ok pris på dessa.....

1500spänn hos verktygsladan.se men då är det modellen utan snabbyte till vanlig chuck.

Bifogar PDF med mer info. Det är alltså T eller FT modellen som har det chuckbyte man behöver för att den ska funka som borrmaskin också...
Kör själv med HR2470T och det är en mycket fin maskin - Med tanke på att det följer med extra chuck samt en uppsättning borrar och ett par mejslar så är den ett klipp!
Köpt ett par från Axminster under senaste året, verkar inte finnas i deras sortiment längre.
Det är alltså precis samma paket som du hittat hos Lawson.

Nu verkar det dock som att den senaste heter HR2610 och jag vill minnas att jag såg den på pågående Makita kampanj här i Stockholm i Fredags. Kommer dock inte ihåg priset...
 
2470ft finns i Sverige för 2000:- inkl borr och lite annat.
Fysisk butik i Kungsbacka.
Köpte min där och kan rekommendera den.
Är dock ganska lång vilket kan vara lite jobbigt ibland.
 
Lyfter tråden...är på jakt efter en slagborrmaskin som funkar i borrstativ som jag tänkte köpa till. Borrhammar/slagborr-diskussionen har redan avverkats i tråden, jag behöver kunna borra med grövre dimensioner i trä etc. Ett par av tipsen ovan verkar ha försvunnit från hemsidorna. Makita 2470 med extrachuck går att handla på Lawson-his för riktigt bra pris, men den verkar ju som sagt lite lång, och sen saknar den vad jag vet två växlar.

Lite osäker också på vilka maskiner som egentligen är borrhammare eller slagborrmaskiner, de fungerar ju mekaniskt helt olika så det borde ju framgå tydligt tycker man. Verkar som att "Impact drill" är slagborr, "hammer drill" borrhammare och "rotary drill" borrmaskin utan slagfunktion... Men om jag i princip bara är intresserad av borrfunktionen kanske (13mm vanligt borrfäste) är mest intressant.

/A
 
Hammer drill = slagborrmaskin
Rotary hammer = Borrhammare
 
Bosch GSB 19-2 eller GSB 21-2 kommer dra runt dina tappborrar utan problem. Jag har en GSB 20-2 RE och har provat.
 
GSB 19-2 RE ser intressant ut, finns ju med sugmodul också (REA). Priset är ok, runt 2000 kan den få kosta.

Makita HP2071F är aningen billigare och kraftigare, men det står inget om den har 43mm hals och funkar i stativ, dessutom kanske den blir onödigt stor.

Jag hade annars funderat på den rena borrmaskinen GBM 13-2 RE, men kanske är den för vek för 20mm tappborrar, och att kunna använda GSB 19-2 som omrörare känns som en bra fördel, jag blandar bruk typ 2ggr per år och slipper gärna köpa separat omrörare när gamla fulborren (B&D) lägger av.

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.