Vi har fått ganska ordentlig mögelpåväxt på hela yttertaket på kallvinden (hus från -44). Funderar på hur man bäst åtgärdar detta för att problemet inte ska återkomma. Råsponten kommer troligen att behöva bytas fullständigt eftersom vi även har skador från en gammal vattenläcka.

Har läst en hel del om klimatvind och det verkar onekligen vara en bra lösning. Har pratat med ett flertal vanliga snickare som lägger en hel del tak och ingen av dem hade hört talas om isolering utanpå råsponten. Som det är nu har vi troligen ganska mycket värmeläckage från andra våningen upp till vinden. Vi har bland annat ett sovrum och badrum på den våningen. Är det något man behöver åtgärda för att komma till rätta med mögelproblemet på vinden? Som det är nu är vindsbjälklaget isolerat med sågspån. Bör detta bytas ut till något annat? Takfotsventilation och gavelventiler finns. Ledsen för dumma frågor men jag är väldigt novis på detta :)
 
Cellplast under tak plåten är inte jätte ovanligt. Min granne la 10 cm.
 
Har ni några genomföringar upp genom taket?
Har något ändrats i huset de senaste 10 åren?
(Byte av värmesystem, nya genomföringar i taket, tilläggsisolering, ändrade levnadsvanor etc)

Ett hus från -44 har normalt ingen fuktspärr upp till vinden, (el någon annanstans för den delen), men det har heller inte behövts. Det är på senare tid med exempelvis ovan nämnda förändringar som spelreglerna för befintliga hus ändrats.

Sågspån som isolering är bra för det balanserar fukten, inom vissa gränser.

Undertaket behöver endast bytas om det är ruttet. Mögel är konstruktions-/hållfastehetsmässigt oväsentligt. En gammal vattenskada som torkat ut, och där träet inte är genomruttet behöver inte åtgärdas. Vill man göra sig besväret så kan man tvätta bort möglet med något mögeldödande preparat, men då mögel alltid svävar runt i luften så är det egentligen meningslöst. Ev mögel från vinden kommer normalt inte in i huset, utan det är övertryck i huset pga värmen som gör att varm/fuktig rumsluft tränger upp på vinden.

Tilläggsisolering ovanpå undertaket är förmodligen bara intressant om man ändå måste lägga om taket. Dock tycks det vara lite osäkerhet i hur man bäst, på ett långsiktigt hållbart sätt, applicerar denna typ av isolering.
 
  • Gilla
Mikeson
  • Laddar…
@ Oldboy

Är inte övertrycket i huset en av de första sakerna man försöker åtgärda i ett gammalt självdragshus med påväxt i en kallvind ? Dvs skapa undertryck och därigenom minska fuktläkaget upp till vinden. Vore det inte bra i det läget att ändå sanera bort den påväxt som finns ?

Jag är själv novis på området men det är så här jag har förstått det hela.
 
@ Juholt
Jo, det är riktigt att det ofta är problematiskt/obra att läcka ut varm/fuktig inomhusluft i stomme och vind, men det beror också lite på hur stora mängder det är fråga om, vilken konstruktion och material som använts i stommen etc.
Därför börjar jag med att fråga efter mer information, då detta är ett mycket komplext område, unikt för varje hus och dess förutsättningar i princip. (Eller rättare sagt: orsaken till mögel är inte så unik, men lämpliga åtgärder för ett specifikt hus kan ofta vara det, eftersom det är så många olika faktorer inblandade, och det kan finnas mer än ett sätt att lösa problemet på.)
Frånluft för att begränsa övertrycket inne är väl aldrig fel m a p vindsproblem, men det kanske redan finns, el så finns det inte på kartan att installera det i detta hus av andra anledningar. Jag vet inte, så jag söker mer fakta.

Att sanera bort möglet innan orsaken är åtgärdad är tämligen meningslöst, då det kommer att komma tillbaka.
Att sanera bort möglet efter att orsaken är åtgärdad anser jag personligen vara tämligen meningslöst också. Däremot kan det säkert kännas bra, och det är ingen nackdel om man ska sälja huset, men för husets vidkommande gör det varken till eller från. Sedan kan förstås ett rent undertak göra att man snabbare/lättare detekterar om problemet återkommer.

Jag är heller ingen expert på detta område, men en bra diskussion brukar sakta men säkert vaska fram bra teorier och lämpliga lösningar. Det finns så mycket bra kunskap och erfarenhet samlad här på forumet så man lär sig alltid nya "bra att veta"-saker. Just det här med mögel på vind tycks vara ett mycket stort och utbrett problem, och så vitt jag noterat så tycks ingen sitta på någon patentlösning.
 
Oldboy skrev:
Har ni några genomföringar upp genom taket?
Har något ändrats i huset de senaste 10 åren?
(Byte av värmesystem, nya genomföringar i taket, tilläggsisolering, ändrade levnadsvanor etc)

Ett hus från -44 har normalt ingen fuktspärr upp till vinden, (el någon annanstans för den delen), men det har heller inte behövts. Det är på senare tid med exempelvis ovan nämnda förändringar som spelreglerna för befintliga hus ändrats.

Sågspån som isolering är bra för det balanserar fukten, inom vissa gränser.

Undertaket behöver endast bytas om det är ruttet. Mögel är konstruktions-/hållfastehetsmässigt oväsentligt. En gammal vattenskada som torkat ut, och där träet inte är genomruttet behöver inte åtgärdas. Vill man göra sig besväret så kan man tvätta bort möglet med något mögeldödande preparat, men då mögel alltid svävar runt i luften så är det egentligen meningslöst. Ev mögel från vinden kommer normalt inte in i huset, utan det är övertryck i huset pga värmen som gör att varm/fuktig rumsluft tränger upp på vinden.

Tilläggsisolering ovanpå undertaket är förmodligen bara intressant om man ändå måste lägga om taket. Dock tycks det vara lite osäkerhet i hur man bäst, på ett långsiktigt hållbart sätt, applicerar denna typ av isolering.
De genomföringar som finns är skorsten och sedan något luftningsrör för avloppet. Det som har ändrats de sista tio åren är endast att det bytts värmesystem från oljepanna till bergvärme. Innan värmebytet så fanns det inga problem med mögelpåväxt på vinden utan det började explosionsartat i och med bytet för ca 10 år sedan. Levnadsvanorna är ungefär likvärdiga. Vi använder dock inte badrummet på övervåningen till att duscha i sedan 1,5 år tillbaka.

Undertaket är ruttet på en ganska stor yta i mitten så det behöver bytas. Vi har haft två olika personer här som bedömt mögelangreppet och enligt bägge så är det enda säkra att byta ut materialet efter att man åtgärdat orsaken till möglet. Vi står ändå inför ett takbyte, har betopngpannor nu och de sjunger på sista versen. Det är Maco dach jag har tittat på och det verkar vara en bättre lösning än ex Thermisols om jag förstått det rätt.

Vi står även inför en renovering av badrummet. Kan man i det läget göra det ångtätt upp mot vinden? Antar att badrummet borde vara den största boven i dramat. Skulle det kunna räcka tillsammans med att man tilläggsisolerar på yttertakets utsida?
 
Det är ju mycket möjligt att tidigare har den varma skorstenen värmt vinden hållit fukten borta.
Hur är vinden ventilerad idag ?
 
När ni gör om badrummet så se till att sätta in en fläkt med konstant lågvarvsdrift. På så vis får ni i alla fall en viss minskning av övertrycket i bostaden.
 
#7: Det finns en gavelventil i varje ände av huset och sedan är det öppet i takfoten.
#8: Ja det låter vettigt. :)

En dum fråga men hur vet man att man har övertryck i huset? Huset har ju självdrag och vi försöker ha ventilerna öppna i huset så gott det går (inte när det är kallare än drygt -5 ute dock) och vi har i princip aldrig problem med kondens på rutor osv.
 
Övertryck lär du inte ha i någon större utsträckning. Detta är inte konstigare än att det blivit ett par grader kallare på vinden efter byte av värmekälla. En klassisk orsak till mögel.

Ska ni ändå lägga om taket är utvändig isolering en utmärkt väg att gå.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.