Ser att ingen har tagit upp om det är yttervägg eller inte?
Jag jobbar inom färgfackhandeln och de rekommendationer som vi har fått lära oss är att alltid fuktspärra INNERVÄGGAR dvs alla väggar som inte vätter mot jord under mark. Dusch eller badkarsdel plus en meter utanför kallas för våtzon 1 där ska man ha VT (vattentätt) På golvet lägger man tätskikt runt golvbrunnen med en meter diameter samt hela duschhörnans golv. Just för att det måste få andas. På innerväggar finns risk att fukten anars tränger upp i övriga väggar i huset. Därför tätar man dessa.
 
  • Gilla
PJK_86
  • Laddar…
A
Jag är helt snurrig av alla råd jag läst mig till under kvällen men ändå har jag en fundering obesvarad :surprised:. Ska snart flytta in i vårt första hus och den har badrum i källare, oisolerad platta och en yttervägg till hälften under markytan, resten av väggarna är innerväggar. Vi har tänkt renovera och bygga ut badrummet för att inhysa tvättstuga och bastu så småningom och har hittat en massa bra info om tätskikt, vi kommer att ha det runt duschen och golvbrunnen (bastun har jag inte bestämt mig om än, blir rum-i-rum iaf) och i övrigt inget tätskikt på golvet. Det jag har kvar att hitta svaret på är vad man kan ha för ytskikt annat än klinker om man vill ha ett golv som andas? (är det nåt fel på forumet?Jjag kan inte trycka enter för ny rad, blir bara ett stycke av alltihop!)
 
Det viktiga är att inte stänga in fukt nånstans. Fukt i källare ska kunna vandra fritt fram och tillbaka in/ut och ska aldrig kunna kondensera mot nån yta där organiskt material förekommer. Klinkersgolv är väl det mest praktiska då det inte är tätt. Annars måla betongplattan med en diffussionsöppen färg? Jag skulle aldrig lägga ett tätt plast/linolium/korkmatta i en källare.
 
A
Ja det är ju klinkers utan tätskikt där nu, men det skulle vara trevligt med nåt "varmare" material i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.