Y
panas.jpg

Jag var gäst hos en vars luft->värmepump låt hemskt.
Den boende hade som vana att sova med öronproppar. Trots att maskinen stod på tyst-läge.

Tänkte höra om det fanns något enkelt sätt att få tyst på dessa.
Kanske jättelätt lagerbyte eller så?

(PDF filen är egentligen en MP3 där ni kan höra oljudet -ifall man ändrar filnamnet till mp3)
 
Det lät inte vackert..... Om maskinen har ett par år på nacken så måste ni nog byta lager i fläkten på den.
Jag har inte bytt lager själv, men min reparatör/servis kille har gjort det åt mig och det verkar vara lite småjäkligt att fixa till det.:(
 
Jag har bytt lagrena i motorn på min, Det var lite halvpyssligt, Bara byta fläktmotor rätt av löser man om man är händig.

Ljudet på filen låter dock inte riktigt som hur min lät när lagrena i motorn gick ner, men det kanske låter så om man kör tillräckligt länge.

Det är inte så enkelt att det sitter ngt olämpligt i fläkttrumman så det blir obalans?
 
Min lät inte som ljudfilen , utan mer som det vore grus i lagret. Svårt att förklara så här....
 
Kan inte höra något på en pdf-fil i min dator...
Dock har jag själv en Panasonic inverter som jag var tvungen att byta lager på efter 3-4 år. Den lät som ett turboprop jetplan på startbanan innan start, (dvs med full ebk). Fick vrida upp volymen på tv:n till max för att höra något. Byte av komplett enhet fläkt+lager, (huruvida motorn ingick vet jag inte), men dyrt var det. Nästan 3000:- (Jag låg på sofflocket och tittade på när servicekillen ordnade det hela.)

Denna vinter frös uteelementet sönder, så om någon är intresserad av att köpa en komplett nyservad innedel (rengjort element, samt nya lager mm förra vintern)...?
En liten pump 4-5kW, köpt på Bauhaus hösten 2006. Kommer inte ihåg beteckningen på rak arm, men kollar såklart om någon är intresserad. Utedelen blev utbytt på garanti 2008 (vill jag minnas). (Det var någon fjäder i kompressorn som var för klen - fabriksfel.)
 
Y
Oldboy skrev:
Kan inte höra något på en pdf-fil i min dator...
Man kan byta filtyp namnet från pdf till mp3. Forumet tillåter inte uppladdning av mp3 så jag fick fuska lite.
 
Man kan byta filtyp namnet från pdf till mp3. Forumet tillåter inte uppladdning av mp3 så jag fick fuska lite.
Aha. Tack. Nu gick det bättre.
Jo, ungefär så där lät våran också.
 
A
troligt motorlagerfel
panasonic har en bra garanti kolla med dom
täcker inte garantin kolla med hemförsäkringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.