Jag skall ytbehandla en ståldetalj som skall sitta i sjöboden på landet. Det är en ståldetalj till en brygga som också skall kunna lyfta båten för vinterförvaring.. Och jag vill ju inte att den skall rosta bort direkt. Varmförzinkning är ju ett alternativ då, MEN är det någon som har koll på kostnaden för detta så här på en söndag kväll? Detaljen väger 400 kg komplett. Är det kilopris som räknas vid den här typen av ytbehandling? Skall väl tillägga att det är till en lyftanordning för båten, så därför lade jag den som verktyg/ maskiner.
 
Redigerat:
Bra val av ytbehandling!

Jag galvade stommarna till mina garageportar i höstas.

Efter lite googlande och frågat runt bland vänner så fick jag tips om att kontakta "Putte" på Prozink i Aneby.

http://prozink.se/index.php?page=personal

En mycket tillmötesgående och serviceinriktad människa som galvade mina portar på ett mycket smidigt sätt, Kommer inte ihåg priset men det räknas som kilopris och mina portar kostade runt 1000:-

7-9 kronor kilot vill jag minnas att det låg på.

En bild på portarna när jag precis hade kommit hem med de:

2ed5q44.jpg

e9itfm.jpg

Tänk på att man absolut inte får innesluta några lådkonstruktioner, det är förenat med livsfara för personalen, De doppar inget om de inte kan se hålen så det är inte ok med "dolda" hål inne i konstruktioner, Här finns en del tips och råd angående vad man ska tänka på:

http://www.zink.se/products/pdf/productpdf2009-01-29_14_34_11.pdf
 
Tror inte på kilopris...mer då hur stor yta som ska behandlas och att den får plats i ytbehandlingsbaden....sen är ju 400kg inget man "slänger" in till en ytbehandlare....iaf inte dom vi har här i regionen..

http://www.proton.se/sv-SE/Proton-Finishing/ ring o fråga....
 
Tack för tipsen. Stommarna var riktigt fräscha. Konstruktionen har jag bra koll på. 7-9 kr kg. Ja det låter rimligt tycker jag. Tack för tipset.
 
Remne. Nej det förstår jag. Men konstruktionen består av flera delar och den tyngsta delen väger runt 80-90 kg. Sen bultas det ihop.
 
Nog bör det finnas nån som kan galva grejer på 400 kilo det finns ställen i både Sundsvall och Gävle så nog bör det gå att galva i Stockholm också antar jag. Kom ihåg att det får inte vara färg på grejerna som ska galvas.
 
Älta Galvan galvade ett hemmabyggt båtsläp för några år sedan. Kostade då drygt 1 000 kr.
 
Varmgalvanisering som som Totem skriver,8-.9:-kg plus moms och va noga med avriningshål.
Proton Finishing i Hillerstorp håller bara med Elförzinkning, och Guldkromatering men priset är mer eller mindre samma som Varmgalvanisering.
 
Kanon. Jodå konstruktionsbiten har jag klar för mig. Vill inte orsaka några zinkexplosioner pga felaktig konstruktion...
Jag har tre företag i mitt närområde och två av dem har ni nämnt. Älta och Gävle. Sedan så finns det ett företag i Uppsala som håller på med detta också. Givetvis så skall det tas in offerter från alla tre. Men man sitter ju och funderar på detta nu.
 
M MagnusSt skrev:
Bra val av ytbehandling!

Jag galvade stommarna till mina garageportar i höstas.

Efter lite googlande och frågat runt bland vänner så fick jag tips om att kontakta "Putte" på Prozink i Aneby.

[länk]

En mycket tillmötesgående och serviceinriktad människa som galvade mina portar på ett mycket smidigt sätt, Kommer inte ihåg priset men det räknas som kilopris och mina portar kostade runt 1000:-

7-9 kronor kilot vill jag minnas att det låg på.

En bild på portarna när jag precis hade kommit hem med de:

[bild]

[bild]

Tänk på att man absolut inte får innesluta några lådkonstruktioner, det är förenat med livsfara för personalen, De doppar inget om de inte kan se hålen så det är inte ok med "dolda" hål inne i konstruktioner, Här finns en del tips och råd angående vad man ska tänka på:

[länk]
Du har missuppfattat detta,det är inte förenat med livsfara om man hoppar över borrningen. Däremot så flyter matrialet och en andra sak är att man inte ytbehandlar insidan och då börjar det att rosta.
 
@Stålarbetaren

Där har du fel. Det rostar inte i slutna utrymmen, jo det börjar men när fukt och syre tar slut så upphör rostningen. Däremot vill inget varmförzinknings företag behandla grejerna om det finns slutna utrymmen i konstruktionen, inte ens när två plåtar ligger tätsvetsade på varandra om det inte finns avluftningshål till det slutna utrymmet.
 
R roli skrev:
@Stålarbetaren

Där har du fel. Det rostar inte i slutna utrymmen, jo det börjar men när fukt och syre tar slut så upphör rostningen. Däremot vill inget varmförzinknings företag behandla grejerna om det finns slutna utrymmen i konstruktionen, inte ens när två plåtar ligger tätsvetsade på varandra om det inte finns avluftningshål till det slutna utrymmet.
Vadå fel? Det rostar och det flyter. Det kan inte explodera. Ring en fackman tex galv i Lysekil 0523-66 84 84.Jag förstår att du missat något om du är i stålbranchen.
 
No lyfter en fyra år gammal tråd...
 
Vet att det är ett trådlyft av en gammal tråd, men när det dyker upp ett inlägg med felaktigheter skrivet som första inlägg av en ny medlem så bör man svara.

Vet inte var "Stålarbetaren" får sina uppgifter om att det rostar i slutna utrymmen i stål? Det är fel. Så länge utrymmet är tätt så kommer det inledningsvis att rosta så länge det finns luft (syre) och fukt som kan bilda rost. Men både syre och fukt kommer att ta slut och rostningen kommer snabbt att avstanna och inte fortsätta. Detta är vedertagen "standard" inom byggbranschen att slutna stålkonstruktioner inte behöver rostskyddas, varken med målning eller varmförzinkning. Men finns det hål eller öppningar i en konstruktion så är varmförzinkning en väldigt bra ytbehandling då den relativ lätt kan komma in i svåra utrymmen till skillnad från målning. Dessutom är jag också medveten om riskerna som kan uppkomma om det material som skall varmförzinkas innehåller slutna utrymmen med luft och/eller vätska. Och där talar de insatta varmförzinkningsföretagen om explosionsrisk inte flytningar i materialet även om det kan förekomma.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
F
S Stålarbetaren skrev:
Vadå fel? Det rostar och det flyter. Det kan inte explodera. Ring en fackman tex galv i Lysekil 0523-66 84 84.Jag förstår att du missat något om du är i stålbranchen.
Ge dig. Alla vet att det inte finns nån varmgalvare som tar det om man har designat in slutna luftfickor. Det är också relativt vedertaget att när syret är slut så rostar svartstålet inte mer så där har du teoretiskt också fel.

Däremot kan man ju fundera på när något är luft- och vattentätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.