Det var nog det fulaste staket jag sett, det med vajer alltså! Fast när zombieapokalypsen inträffar kan man ju byta ut vajern mot taggtråd :)
 
Det sista har jag. Tycker det är ett väldigt trevligt och lättsatt staket.

Hoppa thuja, inget vackert!

Kan ni inte gå ihop och bygga tillsammans? Mkt trevligt grannumgänge, bygga staket är inte svårt. Behövs det borras i berg så hyr man en rejäl borrmaskin, stolpfötter och betong.
Material för mitt staket har kostat en knapp hundralapp per m inkl allt.

Dessutom så är sektionen längst till höger bredare och gjord så att man kan lyfta av plankorna utan verktyg för att lätt komma med bil, släp och husvagn på tomten.

http://forumbilder.se/CDNKK/2013-03-31-08-05-51.jpg
 
Redigerat:
Vill ni ha nsynsskydd så finns det andra buskar, häckar och kombinationer dessa som snyggare än thujor. Min fru har värsta upplägget av olika kombinationer av buskar och häckar för att begränsa insynen till vår tomt. Testa googla lite på det, det finns en hel del info om det på olika forum

Angående staketet, ingen höjdare...
 
Glömde förresten... Är det vajer är det nog den som är dyr! Och var det totalt 840kr per meter eller 420 delat på två?
 
Vill grannen ha staket så kan han -önska- att få kostnaden delad, inte begära; o vice versa.

Amerikansk devis:
"tydliga/bra gränser ger goda grannar"

En gammal svensk oskriven lag är att man delar på staketkostnader genom att om grannen satte upp det ursprungliga staketet så står man själv för uppsättande av nytt staket när så blir dags.

Hört påstående om nya regler i sverige gällande staket - har inte kollat om de är sanna.
Att man får inte längre sätta staket på gränsen, utan det skall sättas minst 1dm in på ens egen mark.
OM detta är sant så kan det leda till mycket tråkiga grannkonfliker om gränsen i framtiden...

För staket krävs inte, och kan inte ges bygglov - man får montera ex., 2m högt nätstaket med taggtråd, både över och under nätet, i villaområde (!) - jag har prejudikat från Uppsala Länstyrelse (Dom. Jag förlorade grannen vann).

Små barn och hundar (för att inte tala om kattor...), har lite svårt med gränser - o finns det kryphål i gränsen, så hittar de dem!
 
Intresant tråd . Bilden med vajer i staketet tyckte jag med såg urful ut ! Även jag trodde det var taggtråd i och det gjorde det ju än mera tokigt . 420 kr/m för detta låter mycket dyrt ! Och är det tråden som är dyr så är det väll bättre att bygga helt i trä som är finare . Man måste ju även här hantera grannarna rätt som vill ha detta . Hur man gör det .. ..
 
En tanke ang staketet o er vad jag förstår vilja att hålla inne barn.
Vi byggde ett liknande staket men klämde på ett billigt hönsnät så lilleman inte skall krypa ut.
När han är äldre tar vi bara bort nätet o staketet e kvar.
(det finns ju snyggare nät om man nu har grannar att ta hänsyn till)

Lycka till
 
F
hahalj skrev:
Känns som en fårhage tycker jag. Skulle själv aldrig sätta det på en villatomt. Och extremt dyrt.
Varför inte nåt i denna stilen:
[bild]
Blir mycket snyggare tycker jag.
Jävligt snyggt! Ser ut som galvade stolpar och tryckt 45x45? Hur är ribborna förankrade i stolpen?


Tips till TS är att satsa på nåt smalribbat och relativt luftigt (tex som på bilden) men något högre. Låga staket är gränsdelande men utan insynsskydd öht. Ett högre luftigt staket ser man igenom men man har möjlighet att skapa insynskydd vid behov.

Har byggt in min höga altan med tryckt 45x45 som diagonalsågats till trekanter. Behandlat med pigmenterad roslagsmahogny. Kostar ingen förmögenhet och ser bra ut.
 
Tillför inte så mycket men måste bara få hålla med övriga: vilket sjukt fult staket!
fångläger, fårhage, hästhage är väl knappast associationerna man vill få när man visar upp sitt nya "fina" staket...
 
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En paintskapad bild av området. En hel del grannar som involveras... Området ritat inne är ungefärligt hur tomten vår ligger. Ja, vi är ett parhus men mina paintskills är inte vassa. =) Bara så ni förstår hur området ser ut iaf.
 
den svarta ramen på bilden är väg. Vi har huset uppe i böjen. De närmast oss är tänkt att köra via samma staketförslag. Dvs dessa är de vi kommer dela med och få ner kostnaden till 210kr/m. Vinkeln längst ner får vi betala fullpris på. Vi har en trädgårdsbudget på 60' för klippare, markis,trall, träd osv så de går fort åt. Vi förväntar oss inte att trädgården ska vara klar i ett nafs men man vill ju gärna få till det.
 
Måste börja med att bo in sig och kolla läget med grannarna, fika en del. Sen smida planer.
Om man redan från början permanentar en ogenomtänkt lösning som vållar problem kan det bli svårt med sämjan.

Jag har två problematiska grannar....det är inte lätt. Ibland behövs juridik. Inga marginaler för misstag, som att placera något en decimeter fel.
 
Skippa staket och satsa på ett fotbollsmål (eller motsvarande) i mitten istället
 
Kolla vilken typ av vajer det är, tex hur många kärnor den ha, en vajer med dålig kvalitet längar sig ganska mycket. Så bra att kolla hur långa staket sektionerna är och om vajern är spännbara

Mvh JSvenonius.
 
Små barn stoppar saker i munnen. Thuja är giftigt. Dessutom är det brandfarligt och bör inte planeras nära bebyggelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.