Hej!

Ska träffa hantverkare snart och diskutera mitt garage, tänkte bolla lite idéer här först så jag är lite mer förberedd.

Jag har ett garage som är byggt 1961 i sutteräng. Egentligen är det bara jord mot en ytterväggen (den högra sett framifrån) eftersom det bakom garagets bakre vägg är ett tomrum. Garaget är byggt med väggar av någon form av 23 cm breda block (lecablock?) och taket är 30 cm betong med armeringsjärn (platt tak med svag lutning och avrinning). Golvet är bara ca 6 cm gjuten platta direkt på sand/lera.

Problemet är att när det regnar kraftigt så blir taket på garagets insida fuktigt och det droppar även igenom lite. Även golvet blir fuktigt på vissa ställen då fukten slår igenom plattan. Dessutom är garaget väldigt fult både på insidan och utsidan eftersom nästan all färg flagnat. Det finns bara 2 garageportar som verkligen sjunger på sista versen, den tredje porten saknas och är istället en plywoodskiva. De 2 portar till vänster går in i samma garage. Porten till höger är ett eget garage (ingen dörr mellan de 2 garagerummen). I ett av garagen finns även en dörr som leder in i huset källare via en trappa. Garagen har ingen värme. Dubbelgaraget till vänster är relativt torrt medan garaget som är bakom garagedörren (plywoodskivan) till höger alltid är fuktigt. Vid regn kommer det in vatten i väggens nederkant både från väggen i bakkant och den högra väggen.

Min fråga är ska man på något sätt täta taket och putsa upp garaget och måla det samt köpa 3 nya portar eller är det bara att riva det? Eller ska jag låta det stå som det är och bygg ett nytt garage på tomten och använda det befintliga som en förvaring? På några ställen har innertaket vittrat sönder så mycket att armeringsjärnet syns, kan en 30 cm tjock betongtak med armeringsjärn rasa ihop? Även väggen mot jorden (kortväggen till höger) har problem då den är fuktig och "knäckt", en lång spricka gå utmed hela väggen och den har satt sig ca 3-4 cm in i garaget. Huset förra ägare hade en idé om att gjuta en ny vägg innanför den befintliga knäckta väggen på ca 10-20 cm som skulle hindra den spruckna satta väggen att rasa in, funkar det??? Borde jag sätta stämp mellan garageväggarna i det garaget med en sprucken vägg så att den inte rasar in? Tacksam kring tankar kring detta, gärna om någon är konstruktör.

En annan variant skulle vara att behålla garaget i befintligt skick bara det inte är risk för ras och sedan bygga ett dubbelgarage framför det befintliga garaget så skulle man ha bra "kallgarageförråd" bakom det nya fina garaget...

Fördelen med att renovera är att det är berättigat till ROT-avdrag eftersom det finns en dörr mellan garaget och huset. Kostnaden för att riva garaget har en firma uppskattat till 70 000 kr inkl deponering av all betong, det känns inte kul att betala och inte få något om det nu inte öppnar för andra intressant möjligheter t ex att bygga ett nytt garage på samma plats. Men är det inte dyrt att bygga ett nytt garage i sutteräng?

Bild 1 = Garaget framifrån
Bild 2 = Garaget framifrån
Bild 3 = Ytliga sprickor i det 30 cm tjocka garagetaket. Högst upp i mitten är avrinningen genom 3 ingjutna metallrör ner i ett stuprör.
Bild 4 = Garaget golv (ca 6 cm platta) har sjunkit in när en lastpall tegel förvarades där.
Bild 5 = En bild av den spricka som löper genom hela den högra väggen, i år växte en växt igenom hela väggen från utsidan till garageväggens insida (ca 23 cm tjock).
Bild 6 = Det värsta stället med synligt armeringsjärn på garagetakets insida, flera mindre ställen finns också.
Bild 7 = Bakom garagets bakre vägg finns detta tomrum sett från sidan. Från vänstra övre hörnet till högra nedre hörnet går en berghäll. Detta rum har gjorts för att få en plan ytan ovanför garaget så man kan gå ut på det platta garagetaket som var tänkt som en terrass.
Bild 8 = Bygglovsritning från -61. Det högra garaget fanns redan enligt bygglovet kanske byggdes det på 40 eller 50-talet?
 
  • DSC_0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 576767_10150872332226053_1896338145_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BilligareByggvaror och 1 till
  • Laddar…
Renovera tycker jag helt klart! :)
 
  • Gilla
Cad67
  • Laddar…
Skulle &så renoverat. Kanske skulle jag plugga en eller två portar så slipper du köpa tre nya portar, men det beror ju på behovet såklart. Alt. en garageport och en vanlig slagdörr.

Ser ju ut som ett kul projekt, önskar jag hade ett sådant garage på min tomt... :)
 
Eftersom du skrev 6 cm sula direkt på mark och att det är problem med fukt på ena sidan mm så är mitt tips riv det. Dränering måste ju till och gräva med en byggnad i det skicket tycker jag verkar en aningens riskabelt. Vidare så håller inte 6 cm för den belastningen som man vill ha i ett garage, vilket du sett där lastpallen sjunkit ner.
70' låter dock rätt dyrt för rivningen så kolla med andra med.

/Kent
 
Redigerat:
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Utan att vara konstruktör eller ens byggare så skulle jag också helt klart renoverat det.
Tycker också att 70k låter mycket för att få bort det, men du skulle ju få ganska mycket gjort på befintligt garage för de pengarna.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Vilket fantastiskt härligt garage!

Att bygga nytt i samma storlek handlar ju om flera hundra tusen men att renovera kommer ju inte heller vara billigt om du inte gör jobbet själv. Arbetet med att täta och fixa plåtar etc runt garagetaket ska man nog leja bort och få garanti på. Gräva ur och fixa invändigt kan man ju göra själv eller använda väldigt billig arbetskraft till.

Ni ser ju ut att ha väldigt bra ordning på huset i övrigt så jag antar att ambitionsnivån är rätt hög.

Jag skulle, i din sits:

1. Ta hem en besiktningsman som lägger två timmar på att utvärdera konstruktionens skick.
2. Ta in 3 offerter (om detta är huvudspåret efter besiktningen) på renovering av garaget (fixa och täta taket ink plåtarbeten, isolera och putsa väggar utvändigt, gräva ur plattan invändigt och isolera och gjuta nytt med golvvärme, + två nya garagedörrar, ta bort den tredje)
3. Ta in 1 kontrolloffert på att bygga nytt passande dubbelgarage som en prisjämförelse mot renoveringsalternativet.

Hinner ni inte detta i år, köp en stoooor press och få stopp på förfallet. Du behöver få stopp på erodering & frostsprängningen i befintlig konstruktion.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Vilket fantastiskt härligt garage!

Att bygga nytt i samma storlek handlar ju om flera hundra tusen men att renovera kommer ju inte heller vara billigt om du inte gör jobbet själv. Arbetet med att täta och fixa plåtar etc runt garagetaket ska man nog leja bort och få garanti på. Gräva ur och fixa invändigt kan man ju göra själv eller använda väldigt billig arbetskraft till.

Ni ser ju ut att ha väldigt bra ordning på huset i övrigt så jag antar att ambitionsnivån är rätt hög.

Jag skulle, i din sits:

1. Ta hem en besiktningsman som lägger två timmar på att utvärdera konstruktionens skick.
2. Ta in 3 offerter (om detta är huvudspåret efter besiktningen) på renovering av garaget (fixa och täta taket ink plåtarbeten, isolera och putsa väggar utvändigt, gräva ur plattan invändigt och isolera och gjuta nytt med golvvärme, + två nya garagedörrar, ta bort den tredje)
3. Ta in 1 kontrolloffert på att bygga nytt passande dubbelgarage som en prisjämförelse mot renoveringsalternativet.

Hinner ni inte detta i år, köp en stoooor press och få stopp på förfallet. Du behöver få stopp på erodering & frostsprängningen i befintlig konstruktion.
Jättebra idéer! Tack! Detta är ett projekt som inte kommer ske i år utan tidigast 2013. Tror du att takmassa från Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Asfalt/Takmassa-36684/) är en bra tillfällig lösning för att täta takets utsida? Jag vet att förra ägaren har använt takmassa genom åren.

Vad är ditt förslag på lösning för yttertaket på längre sikt? Plåttak tolkar jag det som? Vad tror du det skulle kosta att sätta takstolar i samma stil som huset (mansardtak) och lägga takpannor? Jag skulle förlora möjligheten att stå på garagetaket men å andra sidan få en säkrare konstruktion. Jag vet att de från 60-talet till 90-talet hade 20 cm matjord och gräsmatta på garagetaket, nu är det bara betong, gräsmattan och jorden togs tydligen bort i samband med dränering. Antar att det läckte igenom taket även då och att de ville kunna lägga takmassa på?
 
Är det någon som vet om ROT-avdrag gäller för rivning av ett garage som sitter ihop med huset?

Vad borde en rivning och bortforsling kosta?
 
Klart du skall renovera det. Ser lovande ut.
 
Taket verkar sakna ett ordentligt tätskikt så risk finns att armeringen är sönderrostad i takbjälklaget. Om du vill återställa terassen bör du lägga ett tätskikt typ bromatta ( tjockare typ av takpapp ) som limmas på taket, ovanpå detta lägger du markisolering, fiberduk, matjord. Alternativet är som du själv skriver att ställa takstolar på taket och isolera och välja lämpligt takmaterial. De väggar som ligger under mark bör förses med typ isodrän för att erhålla dränering och värmeisolering.
 
Börjar med ett par motfrågor:
1. Vad ska du ha garaget till? Meka i och ha som hobbyrum eller bara förvara en bil och massa skräp i det?
2. Var ligger det, finns det en rimlig chans att få igen pengarna du investerar i det?

Jag hade rivit det och byggt ett nytt, inte i samma stil som nu utan i stil som huset.

Det första jag hade gjort är att se till att inte ungarna springe där inne.
http://www.villatidningen.se/2012/04/27/halften-av-sveriges-garageportar-kan-vara-livsfarliga/
 
Viktor Cz. skrev:
Taket verkar sakna ett ordentligt tätskikt så risk finns att armeringen är sönderrostad i takbjälklaget. Om du vill återställa terassen bör du lägga ett tätskikt typ bromatta ( tjockare typ av takpapp ) som limmas på taket, ovanpå detta lägger du markisolering, fiberduk, matjord. Alternativet är som du själv skriver att ställa takstolar på taket och isolera och välja lämpligt takmaterial. De väggar som ligger under mark bör förses med typ isodrän för att erhålla dränering och värmeisolering.
Bromatta verkar vara en bra lösning i mitt fall. Ska undersöka det mer.

Man kan tro att det är 2 väggar som ligger under mark men det är bara 1 sidovägg (den som har knäckts). Den bakre väggen har ett hålrum bakom sig. Istället för att gräva ut och dränera & isolera från utsidan funderar jag på någon form av lösning där man istället från insidan gjuter en ny vägg innanför den knäckta. Vet inte riktigt hur det fungerar bara. Kanske går det lägga någon form av dränering mellan den spruckna väggen och den nya väggen man gjuter på insidan.

Sedan tänkte jag i så fall ta bort den befintliga tunna oisolerade plattan och isolera och gjuta ett nytt golv. Sedan putsa allt och måla. Jag ändrar nog i så fall till 1 dörr och 1 garageport istället för 3 garageportar.

Sen drar jag ner el för belysning och eluttag och drar ner vattenburen värme så det är frostfritt (eller ställer in element som går igång när tempen är under 5 plusgrader eller så.) Sen drar jag även ner vattenutkastare så jag får uttag på utsidan av garageväggen.

Just nu lutar det mer åt renovering än rivning.
 
brma skrev:
Börjar med ett par motfrågor:
1. Vad ska du ha garaget till? Meka i och ha som hobbyrum eller bara förvara en bil och massa skräp i det?
2. Var ligger det, finns det en rimlig chans att få igen pengarna du investerar i det?

Jag hade rivit det och byggt ett nytt, inte i samma stil som nu utan i stil som huset.

Det första jag hade gjort är att se till att inte ungarna springe där inne.
[länk]
1. Det jag behöver är ett torrt utrymme som är frostfritt (minst 5 plusgrader kanske) att förvara saker i. Men den stora anledningen att jag vill göra något är att det är så fult idag.
2. Det ligger i centrala Jönköping så jag tror att om det renoveras eller rivs och byggs nytt så har jag nog varken tjänat eller förlorat på det ekonomiskt. Det är nog en plus minus noll affär. Riva och bygga nytt dubbelgarage (isolerat, uppvärmt mm) skulle jag gissa kostar ca 250 000 kr om jag inte gör något själv. Renovera det befintliga skulle jag nog komma långt med 150 000 kr.

Om jag renoverar tänkte jag putsa upp hela garaget i samma färg som husets sockel. Sockeln på huset ska målas 2013. Jag tror det skulle bli snyggt och flyta ihop bättre med huset då och praktiskt med terrass på taket.
 
Jag tycker absolut att du skall renovera garaget!
Att några järn har rostat betyder inte att det kommer att rasa.
Iom att det är 30 cm betong lär det vara väl armerat. Man kan dessutom
förmoda att eftersom det har byggts för att klara av lasten av jord
som du nämnde så lär det vara väl tilltaget.

Däremot borde du göra något åt väggen på högersidan som börjat ge sig inåt.
Börja med att stämpa upp taket med riktiga stämp. Ta hellre några extra än för få.
De går att hyra för en ganska billig penning på tex Cramo.
Sen gräver du rent på utsidan, river gamla väggen och antingen gjuter eller murar
en ny vägg. Att mura blir betydligt billigare och lättare..
Under vägger bör en sula gjutas först.
Du bör dränera runt hela garaget när du ändå har grävare där och sen isolera (isodrän)
åtmindstånde de delar av väggen som skall vara under marknivå..

Golvet bilar du ut själv på en dag eller två. Bilmaskin hyr du hos Cramo eller liknande med.
Jag skulle gräva ur 20-30 cm, singla av, isolera 10 cm och sen gjuta nytt golv. Passa på
att få in en golvbrunn där du ska ha bilen ståendes.

Anlita en firma som tätar taket. Det finns en del olika metoder. Jag skulle undvika att
fylla med jord igen pga risken för fuktgenomträngning.
Då skulle jag hellre bygga en fin trall över garaget..

Taket skulle jag laga och måla. Slipa bort rosten med en rondell så mycket som möjligt
och måla med rostskyddsfärg omedelbart efter slipning. Laga sen med lämpligt spackel/bruk
beroende på tjocklek på skadan.

Sen återstår bara uppfräschning av ytorna vad jag förstår...

Hoppas detta kan vara till hjälp och inspiation!

Mvh Göra
n
 
Hej!

Projektet har legat på is fram tills nu, andra projekt har hamnat emellan. Men nu tänkte jag ta tag i garageprojektet igen.

Jag har haft presenning på taket över vintern vilket skyddat en del, jag har även hängt upp fuktslukare inne i garaget.

Ett stort rivningsföretag har gett mig offert på rivning. Endast rivning ca 55 000 kr. Rivning + bortforsling av materialet (ca 150 ton betong) kostnad ca 75 000 kr. Dessa priser gäller under förutsättning att huset klarar av rivningen och inte sätter sig. Det är inte självklart att huset inte rör sig om garaget rivs då huset delvis vilar på garagets inre hörn. Alltså skulle kostnad för att säkra huset tillkomma samt beräkna om det ens är möjligt mha konstruktör. Efter denna offert har jag svängt över till att sikta på en renovering.

Jag har fått offert på ca 25 000 kr för att lägga en gummiduk på taket samt mindre plåtarbete. Duken är av märket Derbigum och är den tjocka varianten. Den tjocka varianten är den man måste välja för att kunna ha matjord och gräsmatta ovanpå duken. Taket har formen av en balja med en sarg på ca 30 cm. Avvattning sker genom ett rör i sargens nederkant idag och det ska vara så även med gummiduken på taket. Takläggaren sa att gräsmatta på Derbigum ger extra isolering och att vid mindre nederbörd stannar vattnet i gräsmattan och når inte ens gummiduken och sedan vid bättre väder avdunstar vattnet igen. Gräsmattan blir då som en buffert för gummiduken.

Jag har fått offert på 2 taksjuktsportar med automatik samt installation och bortforsling av befintliga portar för ca 30 000 kr totalt. Tanken är att sätta en vanlig ytterdörr i den tredje porten.

Min tanke just nu är att göra följande:
1. Snickaren gjuter en ny innervägg på insidan av väggen som har spruckit. (sker 2013)
2. Takfirma lägger Derbigum på taket. (sker 2013)
3. Jag lägger gräsmatta på Derbigumduken. (sker 2013)
4. Jag gräver ur 20-30 cm i garagegolvet. (sker 2014)
5. Firma gjuter golv med golvvärme. (sker 2014)
6. Jag knackar bort all lös puts. (sker 2014)
7. Jag kör med rondell och rostskyddsfärg på de armeringsjärn som är blottlagda på takts insida. (sker 2014)
8. Jag spacklar och målar garagets väggar och tak på insidan. (sker 2014)
9. Firma putsar fasaden. (sker 2014)
10. Jag målar den putsade fasaden. (sker 2014)
11. Firma sätter upp garageportar. (sker 2014)
12. Firma kopplar på golvvärmen, drar el för uttag och belysning, drar vattenutkastare. Ev separat proppskåp för garaget. (sker 2014)
13. Firma monterar staket på sargen. (sker 2014)

Det jag funderar på är:
1. Om golvvärme är en bra lösning när jag endast är ute efter att ha några plusgrader på vintern?
2. Borde jag isolera väggar utvändigt innan de putsas? I så fall slipper jag väl knacka bort lös puts?
3. Är det risk att konstruktionen bakom garaget med berget (se bild ovan) rasar? Hur skulle ni gjort? Först tänkte jag gräva bort gräsmattan och lägga Derbigum även där men som man ser på bilden lutar betongtaket bakåt så vattnet kommer inte kunna rinna ner på det blottlagda garagetaket och vidare ut.

Vad tror ni om denna plan?
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.