Håller på att planera för ventilationen i vårat hus med själdrag som är byggt 1960. Vi bytte fönster i somras till täta 3-glas och hade dålig ventilation redan innan pga fjärrvärme och nu är den nog nästintill obefintlig.

Har varit i kontakt med 2 firmor och dom pratar om priser från 150 eller 175.000kr och uppåt med montering och material men ingen vill säga hur mycket material (rör osv) som går åt. Priset är på tok för högt för mig så jag planerar att montera alltihopa själv, men vill gärna ha en föraning om hur mycket material som går åt så jag kan räkna på det.

Jag tar naturligtvis hjälp av ett företag för att få fram en ritning på hur rören och allt ska dras samt dimensioner, men vill som sagt få en föraning om vart det landar på ett ungefär om det går?

Har enplanshus med källare på 120m2. Dvs 240m2 total yta. Källaren är delvis inredd men fullt utgrävd. Den inredda delen är på ungefär 70m2. Om det inte blir en omänsklig ökning i pris så skulle jag vilja ha ventilation både på boplan och i källaren.

Jag har numrerat rummen på ritningarna och skriver ut dom här med mått och vad det är för rum så ni får ett humm om hur planlösningen och storleken är. Vinden är väldigt "öppen" och enkel att bygga på så tänkte dra rören där uppe för boplanet och sen längs väggarna i källaren.

BOPLAN!
1. Vardagsrum 23,2m2 (5.8m x 4m) med en öppen spis som kommer få en insatsspis i framtiden.
2. Sovrum1 12m2 (3m x 4m)
3. Sovrum2 / lekrum 10m2 (2.5m x 4m)
4. Sovrum3 12.32m2 (3.08m x 4m)
5. kök/matplats 24,79m2 (6.7m x 3.7m)
6. hall/passage till kök/matplats 7.05m2 (1.5m x 4.7m)
7. toa/dusch 3,6m2 (2m x 1,8m)
8. toa 1.56m2 (1.2m x 1.3m)
9. entre/hall 3.78m2 (2.1m x 1,8m)
10. Sovrum4 14.8m2 (3.7m x 4m)

KÄLLAREN!
11. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja. 23,2m2 (5.8m x 4m) EV AGGREGAT HÄR!
12. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja 20.8m2 (5.2m x 4m)
13. källartrappnedgång samt allrum 16.8m2 (4.2m x 4m)
14. tvättstuga samt tork / fjärrvärmecentral 13,75m2
15. passage 3,08m2 (2,8m x 1,1m)
16. allrum/hobbyrum 17.02m2 (3.7m x 4.6m)
17. oinredd del, dock utgrävd och går att utnyttja 21.46m2 (5.8m x 3.7m) EV AGGREGAT HÄR!

För att slippa kondensbildning så är det väl bäst att ha aggregatet nere i källaren Eller i garaget som är vägg i vägg med huset mot sovrum4. Är nog enklast att dra rören upp på vinden via garagevägg och in i sovrum4 och vidare upp på vinden. Alternativt att ha dom i rum 11 eller 17 i källaren.
Annars vad har ni för tips på placering av aggregat?

Någon som har lite koll på hur jag bör lägga rören som vill ta min ritning och "rita" upp. Inget planenligt eller detaljerat eller dyl utan bara för att jag ska kunna få ett hum om hur många meter rör det kommer gå åt. Eller om någon bara skriver ut antal meter rör :)

Det går väl ett inlopps- och ett utloppsrör från aggeraget och som man sedan "delar" ned i dom rum som ska ha? Eller går det fler rör från aggeragetet?

Någon som kan ge en ungefärlig prisuppgift på material för mitt hus, enbart för boplan samt med boplan/källare.

Behöver ni mer information eller har andra frågor så hojta till :)

Tack på förhand.

boplan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Längden på huset är 16m och bredden är 8 meter om det kanske gör det enklare :)
 
Vi bygger ett hus just nu på 207m2 boyta i två plan. 8 tilluft och 8 frånluft. Vårt system (enbart material) gick på drygt 40kkr. Det finns företag som erbjuder ritningar samtidigt som man köper materialet. Priset ligger i denna härrad.

Självklart skall du göra det själv. Det gjorde jag. Det var inte svårt alls och inte speciellt tungt. Har dock inte gjort OVK ännu så jag skall väl inte ropa hej. Men systemet är drifttaget och fungerar som det skall enligt min bedömning.
 
Tilluft i rum, 1, 2, 3, 4, 10, blindat rör till rum 11, 12, 17 (beroende till vad ni ska ha dom rummen till)
Frånluft i rum, 5 (ungefär vid femman), 7, 8, 11, 12, 17, 16, 14.

Till-/frånluftsdonen bör sitta så att luften går diagonalt genom rummen.
 
Hade räknat mellan 30-50kkr beroende på vilken pump jag väljer så då är jag kanske inte helt ute och cyklar?

Demmpa vad menar du med blindat rör till dom rummen, är det rör som inte har någon funktion än utan att jag kopplar in dom som från eller tilluft när jag börjar använda rummen?
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Placera gärna agget nära tak el yttervägg så in- och avluftkanalerna inte blir längre än nödvändigt. De bör väl vara kondensskyddade med fukttät strumpa. Kan vara lite jobbigt att trä på, samt kostar en slant per meter vill jag minnas.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
mariatherese anlitade ni ett lokalt företag för ritning eller använde ni något av företagen som finns på nätet? Och isf vilket av dom då ni verkar ha bra erfarenhet av det :)

Sen en frågra till mariatherese, hur mycket av dom 40kkr gick till pumpen och hur mycket gick rör och dyl på? Ni har ju ungefär samma area som vi så borde inte bli så mycket dyrare för oss tycker jag.
 
låter iofs vettigt Oldboy, får ta en funderare om det inte är bäst att ha den på vinden då. Det ska tilläggsisoleras där samt att det finns material att "kapsla in" den med som du säger.
 
Jag ersatte en till/frånluft värmepumpsforum till bergvärme och FTX växlare. Själv satte jag agget på vinden och den är lite nerbäddad i isoleringen. Sen har jag byggt om större delen av systemet. Läs lite hur jag gjorde på denna länk http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47485.0
 
Mitt hus har jag tillluft i alla sovrum, vardagsrum. I badrummet och tvättstugan har jag både till luft och frånluft. Kök och toalett och klädgaderoben har jag enbart frånluft.
 
En fråga till er som monterat det själv. Hur lång tid tog det för er i dagar och tog det den tid ni trodde, eller tog det längre tid som för det mesta när man planerar :p
 
Grillen skrev:
mariatherese anlitade ni ett lokalt företag för ritning eller använde ni något av företagen som finns på nätet? Och isf vilket av dom då ni verkar ha bra erfarenhet av det :)

Sen en frågra till mariatherese, hur mycket av dom 40kkr gick till pumpen och hur mycket gick rör och dyl på? Ni har ju ungefär samma area som vi så borde inte bli så mycket dyrare för oss tycker jag.
Det är ett nybygge och ventilationsritningen ingick. Det var dock en riktigt dålig stackars konstruktör så jag fick be honom rita om inte mindre än fem gånger och sen göra lite egna justeringar. Har viss kontakt med ventilationsnissar genom jobbet som kunde hjälpa till att rätta vissa felaktigheter.

Ungefär halva materialkostnaden var aggregatet och resten rör. I detta ingick imkanalen med dess isolering och huv.
 
Grillen skrev:
En fråga till er som monterat det själv. Hur lång tid tog det för er i dagar och tog det den tid ni trodde, eller tog det längre tid som för det mesta när man planerar :p
Det mesta brukar ta ungefär den tid jag planerar för. :p Men detta hade jag ingen erfarenhet av så det var långsammare än jag hade förväntat mig. Jag tror det tog ungefär 2.5 helger att montera allt. Men då behövde jag ju aldrig brottas med lösull och det mesta var åtkomligt för huset var ju i princip tomt (nästan inga väggar eller tak).
 
Grillen skrev:
Demmpa vad menar du med blindat rör till dom rummen, är det rör som inte har någon funktion än utan att jag kopplar in dom som från eller tilluft när jag börjar använda rummen?
Dra ner tilluftrör till källaren som är tillräcklig för att ge tilluft till dom tre rummen, tilluftröret blindar du, sedan förbereder du så att du kan dra tilluftrör till alla tre rummen. När du ändrar rummets funktion i framtiden så drar du fram tilluftrör med tilluftsdon samt blindar frånluften i det rummet.

Frånluft bör du ha i alla tre rummen tills du ändrar rummens funktion till t.ex. sovrum/gillestuga/etc.
 
fredrikru skrev:
Mitt hus har jag tillluft i alla sovrum, vardagsrum. I badrummet och tvättstugan har jag både till luft och frånluft. Kök och toalett och klädgaderoben har jag enbart frånluft.
Normalt har man bara antingen eller (tilluft/frånluft) i vanliga bostäder.
Luften ska gå från "rena" utrymmen till "smutsiga" utrymmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.