Hej!

Vi ska renovera 2 badrum som är ovanför varandra och som således delar alla rör. Alla rör ska bytas. Vi kommer därför stå utan både dusch och toalett i säkert en månad.
Dock är kök och tvättstuga i andra delen av huset, så min tanke är att ställa in en duschkabin i tvättstugan och att där ha en duschslang kopplad ifrån tvätthon. Avloppet tänker jag mig ett tillfälligt som får gå i tvättmaskinsbrunnen.

Men hur sjutton gör man med toalett?? Vi är 4 pers varav 2 små barn... Ingen av oss är fin i kanten, så för vår del skulle en hink funka. Men avföring får man väl inte slänga var som helst liksom??
han man koppla en tjock slang till tvättmaskinsgolvbrunnen på något sätt??

Tips någon??
 
Du kan ju hyra en "finastina".
En byggbarack på hjul med fullutrustat badrum & dusch.
Det blir bökigare att gå på muggen, men det är en enkel lösning. http://www.bajamaja.se/kombivagnar.php ImageUploadedByTapatalk1364620620.412982.jpg
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eller hitta någon bättre beg torr/mull toa på blocket?
 
Krilleman
En bakåt-kopplad WC (P-lås) med en saniflo?

Inte den billigaste lösningen men man kan ju alltid sälja av prylarna sen. Och det blir så nära "som vanligt" som möjligt.
 
  • Gilla
Lago
  • Laddar…
Kommunen brukar ju ha såna bajjamajjor till evenemang. är en sån ledig får du kanske hyra en för en rimlig slant.
 
Bor du i villa med tex 3-kammarbrunn så kan du ta en träskiva att lägga som lock på brunnen och kapa upp ett hål till wc stolens avlopp bara och ställa stolen på brunnen. Trädgårdsslangen kopplas till spolningen eller om du häller i en hink vatten varje gång avgör du ju själv:)
Så har jag gjort vid några kunder och det får ju duga tills det är klart, bara att spika upp lite plank eller ett skynke så är man ju lite privat.
 
kolla med en rörmockare om dom kanske har en lösning som krilleman föreslå som du kan hyra
 
Kan inte jobbet planeras på så sätt att ett badrum alltid är tillgängligt. Visst kan det behövas vara "stopp" en dag eller två men inte en månad.
 
Nimajneb skrev:
Kan inte jobbet planeras på så sätt att ett badrum alltid är tillgängligt. Visst kan det behövas vara "stopp" en dag eller två men inte en månad.
Ja det borde i alla fall gå att planera så att man i princip alltid har tillgång till ett toalettavlopp? Bara ställa på och av en stol och kasta i en hink vatten efter varje besök.
 
T
Varför inte ta ett badrum i taget, rören måste ju gå att lösa ändå?

Eller så får ni ha en kabin i tvättstuga och ställa in toaletten efter varje arbetsdag i badrummet och spola med en hink vatten.
 
Vi hyrde från bajamaja.se, dock en mycket enklare variant än den på bild ovan. :) Tömning varannan vecka är att rekommendera.
 
Portapotti som man har i husvagnar, kostar ca 500 på biltema, sedan bara fara och tömma på en rastplats med latrintömning. Man bör stoppa in den i en sopsäck....
 
Oj, tack för alla svar!!! Verkligen!

Att ställa dit toaletten är inte aktuellt i vårt fall. Jag kanske var lite otydlig där. Alla rör skall bytas, vilket innebär att 15-20 meter källargolv skall bilas upp. Där kommer första badrummet. Sen är nästa badrum visdarekopplat ifrån det. Vi måste alltså göra allt samtidigt. När rören väl är bytta kan vi naturligtvis bara ställa dit en stol. Problem solved!

Men kruxet är alltså medan vi byter avloppsrören. Vi (min sambo) gör allt själva, och med 2 barn så vet vi av erfarenhet att alla projekt tar lite längre tid än förväntat... Dusch är som sagt inget problem. Antingen duschar vi på jobbet/gymmet, eller så ställer vi in en kabin i köket eller tvättstugan. Men toalett är värre... Kanske är en bajamaja eller finastina ett bra alternativ. Vet någon vad det kan kosta för en vecka eller 2? På så sätt kan vi stänga av hela källaren...
Eller så får väl 3/4 av familjen resa bort i en vecka, till det värsta är över. Sambon klarar sig nog.. :)
 
Var och hur tömmer man förresten en portabel kemtoalett?? Hur funkar det liksom? Har man en sopsäck i då som någon skrev, och så kan man alltså bara slänga hela den? Och såna tömningsställen finns alltså på rastplatser?
 
T
Känns som ett fall för "Arga Snickaren":rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.