God afton

Jag har ett gäng källarväggar som, så vitt jag kan bedöma, har ytskikt av puts på vägg av granit. Bedömningen baseras på okulär inspektion av den lätt knottriga ytan.


Jag vill få det här slätt för att få bort känslan av källare. Vad gör jag? Kan jag slipa det här och i så fall, med vilken typ av slip? Betonggiraff, excenter med speciellt papper etc? Eller skall jag bara bredspackla direkt ovanpå?

Tacksam för synpunkter.
 
  • Gilla
fatsuG7
  • Laddar…
Känns som att det lättaste skulle vara att dra ett tunt skikt gipsspackel, alternativt bredspackel över hela väggen.
 
Gipsputs och spackel tål ej fukt, så det bör du undvikea i en källare. Om du är missnöjd med den grova strukturen så finns finkornigt putsbruk, och en duktig murare kan få ytan mycket slät. Väl ett svagare bruk än vad som sitter där. Styrkan i bruket avgörs åtminstone av mängden cement i putsbruket.

Om du inte vet vilken typ av putsbruk som sitter där så får du hacka bort en bit, och konsultera någon som är duktig på puts. De två jag känner till är Sverag i Älvsjö och Beijers proffsavdelning i Sollentuna, Stinsen.
 
Fasting65: You da man. Tack för tipset, skall ta med en bit och åka till Beijer i Sollentuna.

Vad jag glömde skriva i min ursprungliga post är att källarplanet är ett suterrängplan. Sålunda finns det såväl väggar/grundmur som gränsar till jord och berg och är fuktexponerade, och väggar som är som vilken yttervägg som helst då de har luft på andra sidan. Det sitter dessutom ett monumentalt effektivt golvvärmesystem i hela källarplanet, men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget.

Förändrar detta analysen på något sätt? Jag gissar att det är finkornigt putsbruk som gäller för ytterväggarna som gränsar mot mark, men skulle jag kunna använda något annat på de väggar som gränsar mot luft?

Avslutningsvis - går det att slipa ned puts med en betongslip med diamantskiva? Är det omöjligt eller är idén dum på grund av någon praktisk omständighet jag inte känner till?
 
Fukt utifrån är bara en typ av fukt i en källare. Du kan även ha fukt från plattan som tas upp i väggarna av kapillärkraften, samt generellt sett högre relativ fuktighet i källaren framförallt på sommaren.... Men jag vet ej exakt ditt hus förhållanden. Jag hade putsat med putsbruk. Skulle aldrig våga putsa med gips....

Den andra frågan gällandes slipning av puts så kan man ta bort putsen helt med en "fattigmans betongfräs" googla eller sök i forumet efter termen. Det är ingen metod som jämnar till ytan, utan för att exvis ta bort gammal plastfärg samt ett rejält lager puts.

Betänk att puts ofta består av kalk (i pulverform), cement samt ballast(=sten i typ 0-3 mm storlek). Börjar du slipa så rycks stenarna loss ur putsen, så ytan går från knottrig till "acnegropig".

Slutsats: du kan inte slipa en grovputsad yta slät.
 
Redigerat:
Måla väggarna råvita och arbeta med belysning och andra ytskikt (tak/golv) istället för att slösa pengar på att göra om annars väldigt praktiska putsväggar. Det är en källare och ingen kommer luras av att väggen är slät istället för grovputsad, satsa på att göra det till en snygg helhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.