Är det meningen att en panna med sugande fläkt ska dra med sig aska ut ur skorstenen?
Det verkar som fläkten trycket ut aska,gnistor och rök i skorstenen.
Tanken med fläkten är väl enbart att vända lågan neråt när man eldar.
Något måste vara fel.

Någon som har tips?
 
Ofta sitter den sugande rökgasfläkten i anslutning till rökröret, ut från pannan och med
den placeringen så tar den med sig allt som kommer från elden och som skall ut..
Så är det bra flås i pannan så får man det i skorstenen..
Så det är inget fel på din panna , det bara är så det fungerar
Själv har jag en förugn till min panna och den har en tryckande fläkt
så jag får in askan i pannan....

Men sen gjorde jag en dragbegränsare och satte på röret in till skorstenen
och den är inställd på ca 300 grader , så nu har det lugnat ner sig betydligt och fungerar
mycket bättre .
Eti..
 
Så det skulle kanske hjälpa med en dragbegränsare vid sotluckan eller vad tror ni??
 
Nä det tror jag inte.
Hur har du lyckas ställt dragbegränsaren på 300 grader etiol?
 
rska skrev:
Så det skulle kanske hjälpa med en dragbegränsare vid sotluckan eller vad tror ni??
Kan vara så att ett kraftigt skorstensdrag ökar farten genom pannan. Som nämns i em annan tråd är det aldrig fel med motsragslucka.
 
När det börjar bli för mycket aska under tuberna så kan det börja följa med lite mer stoft än önskat upp i skorstenen, har man få en väldigt kort skorsten så kan man ju se det..

Men fläkten i sig har inte kraft nog att skapa ett sådant drag i din vedex..

Håller man pannan ren och har alla turbulatorer i så blir kommer du nog bli av med problemet.
 
Hej Andreas Hansson
Då jag insåg att jag behövde få ner draget ( flåset) i pannan och skorstenen
så kollade jag efter dragbegränsare på nätet, men hittade ingen som verkade, i mitt tycke..
Den jag har gjort där kan man ställa in vikten på en balansarm , som sitter på luckan,
.... när den skall börja jobba,..... och när den skall vara öppen , för att ge rätt luftmängd..
luckan den börjar jobba vid ca 175 grader och när rökgaserna är uppe på ca 300 grader..
så står luckan öppen och ju hårdare det brinner, ju mer öppnar luckan för att hålla rätt nivå
på temperaturen ut i skorstenen,,här har rökgastermometern varit till stor hjälp för att hitta
rätt inställning på balansarmen... men det är många faktorer som också spelar in ..
längden på skorstenen och luftmängden in i pannan ......så det är inte "bara" ....
...Och jag har märkt en väsentlig skillnad på hur mycket ved den har sparat in för mig nu.
Eti..
 
Om så pannan är helt nysotad så följer det med gnistor upp ur skorstenen när jag eldar upp och lägger in ny ved då fläkten går på fullvarv
Skulle det gå att sänka fläkthastigheten kanske?
Problemet försvinner när pannan går i normalläge alltså lägre fläkthastighet.
 
Det som händer när du lägger in ny ved är att alla små lösa delar som bark, flis och spånrester
frigör sig direkt och bildar dessa gnistor, då dom brinner upp , det är dom du ser fara upp skorstenen .
När sedan det brinner "normalt" så är det bara i veden som det brinner ...
Din panna kräver en viss mängd luft för att den skall fungera och brinna normalt ..
Eti...
 
Vad gör man åt gnistorna då?
Inte så kul om man eldar för v.vatten på sommaren och få alla dessa gnistor från skorstenen.
Någon som har förslag eller har samma problem?
 
Jag har redan testat med gnistskydd och märker ingen större skillnad.
Det jag skulle vilja göra är att sänka fläktens maxvarv lite och se om det hjälper.
Varvtalet skulle vara något mellan normalfart och maxfart.
Jag har som sagt bara problem vid uppstart och inlägg av ny ved då fläkten går på max.
 
Har du mätt med en rökgastermometer vilken temperatur du har på rökgaserna direkt efter pannan ???
Eti..
 
Rökgastempen brukar ligga mellan 180-220 grader vid normaldrift.
 
Kommer det gnistor ur skorstenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.