Hej!

Jag har letat på forumet utan att bli klokare.

Jag håller på med renovering och skall riva en vägg. Tyvärr finns det två element på väggen som jag tillfälligt behöver få bort innan jag kan riva klart.

Se bifogade bilder. På den nedre ventilen finns en täckbricka. Om jag tar bort brickan läcker det vatten (rätt mycket, inte bara dropppar) Det finns ett spår som man kan skruva i med en flat mejsel, antagligen för att stänga ventilen. Jag har skruvat så mycket jag vågat på den utan att det det slutar läcka vatten. Har jag en otät ventil eller vad är det?

Min plan är att stänga nedre ventilen, stänga temostatet och därefter tömma elementet på vatten. Sedan ta bort elementet.

Det är ett radhus med fjärrvärme det gäller.

Nån klok som förstår sig på mitt system? Kan jag ens ta bort elementet på detta sättet

Glad påsk!

Andreas


20130329_173813.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130329_173824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det bör funka som du tänkt men det är en fördel om du kan göra systemet trycklöst först och ha pluggar för det läcker säkert igenom en del även om du stänger termostaten .
 
  • Gilla
Mirou och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Och det smurfen menar med pluggar (radiatorpropp) är denna:

453-3-12453propp.jpg

Och beroende på dina vitmålade rörs dimension så passar följande:

10 (3/8) ca 17mm: RSK 482 02 10 länk
15 (1/2) ca 21mm: RSK 482 02 11 länk
 
Redigerat:
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Kan vara bra om är två när en sådan bamse till radiator skall bort, brukar vara en hel del sås(vatten) som man inte vill ha ut på golvet. Om man har tillgång till våt dammsugare är det fördel att man har den startklar intill, avstängning av värmen innan arbetet givetvis som smurfen nämner.

mvh
 
Redigerat:
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Tusen tack för era svar.

Att göra systemet trycklöst antar jag att ni menar att stänga cirkulationspumpen. Tyvärr är det ju ett radhus så ajg antar att värmen försvinner för samtliga hus. Men det skall väl räcka att stänga av under tiden jag tar bort elementet och lägger in pluggar?

Jag försökte tidigare stänga enbart termostatet och tömma elementet men efter åtskilliga ugnsplåtar :) vatten lade jag ner. Hur många liter kan ett sånt element innehålla? Varför måste man egentligen stänga även den nedre ventligen, borde det inte räcka med termostatet?

Andreas
 
Nej, det räcker inte att stänga av cirkulationspumpen; den ger inget tryck, bara cirkulation.
 
  • Gilla
FVik
  • Laddar…
OK. Kom faktiskt på att vi högst antagligen har egen avstängning för varje hus i radhuset. Hittade en stor huvudkran i köket som måste vara just detta.
 
Det måste finnas två ventiler att stänga. Tillopp och retur. Om du tappar ner din del av systemet, så tänk på att du måste kontrollera trycket i systemet, och ev fylla på. Detta görs i undercentralen där fjärrvärmeväxlaren står. Såvida ni inte har separata växlare för varje lgh dvs.
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Hmm. Hittar en stor ratt i köket på röret som går i vågor, ser egentligen ut som en handdukstork man har på toaväggen. Börjar verka som att man får ta in nån VVS kunnig för hjälp.
 
Vad är det för skumt du hittat i köket? Lägg gärna upp en bild
 
  • Gilla
dougue
  • Laddar…
Detta finns under en skåprad i köket. Som du tidigare skrev lordi, så borde jag hitta två ventiler att stänga. Detta är bara ETT rör som kommer upp ur golvet, formas som en handdukstork och går ner i golvet igen. Vad kan detta vara?

20130330_071345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130330_071411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Golvvärme har jag sett en hel del "ful-inkopplingar" från förr.

Men skåps-värme. Det var något nytt!

Suspekt som tusan.
 
Ja man undrar vad det är!
 
Kan det vara nån typ av expansionsböj fast flera efter varandra har jag inte sett förr ?
 
smurfen72 skrev:
Kan det vara nån typ av expansionsböj fast flera efter varandra har jag inte sett förr ?
Om du menar en lyra så ser jag absolut ingen som helst anledning att göra så där.


TS: Vad finns i skåpet ovanför?
Jag hade en liknande grej i en garderob som var till för att ställa skor o.dyl på.
Har det varit köksskåp där förut?
 
Redigerat:
  • Gilla
Skomm@r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.