Hej,

Jag undrar vad jag kan räkna med för kostnader för en ca 100m2 träaltan.
Jag är medveten om att det är väldigt svårt att ange en kostnad då altanen kan se ut i princip hur som helst osv men jag skulle ändå vilja ha något mellan tummen o pekfingret.

Tänkt altanen:
* Trä (förmodligen tryckimpregnerat)
* Löper runt halva husfasaden, varav 60% är suteräng dvs nödvändigt att påla ca 1-2 meter.
* Enkelt och luftigt räcke runt om
* 2-3 trappor om ca 1-2 meter.

Om det är någon som vågar sig på en gissning så vore jag tacksam. Vore också fint om kostanden styckas upp i virkeskostnad och entreprenadskostnad.
Också intresserad av att veta hur mycket mer det skulle kosta att bygga altanen i cederträ istället för tryck.

Tack på förhand :)
 
  • Gilla
Aussiegrit
  • Laddar…
En grov uppskattning är att virket kostar cirka 40000kr och hantverkarna kostar cirka 40000 kr. Alltså totalt 80000kr......... :-?


Säg mellan 80000-100000kr :p

Jag har fått pris på cederträ som då har varit dubbelt så dyrt som tryckt virke - emellertid är det endast trallen o staketet som byggs i detta, resten är fortfarande tryckt.
 
  • Gilla
Victoringelmo
  • Laddar…
Har i sommar byggt en altan på 75kvm pålat från 30cm till 2,5m som högst. Matrial till altan + stödmur ca 25.000kr, hantverkare ca 20.000kr. Den var klar på 10 arbetsdagar varav 3-4 gick till stödmuren. Tror jag iofs kom ganska billigt undan(bra rabatter).

Lycka till!
 
Hej, vi ska bygga lika mycket som ni, också sutterräng, och vi har räknat ut ca 50.0000 i mtrl, sambon är snickare så jobbet gör vi själva. ::)

TyraMyra
 
Oops, en nolla för mkt ;D

TyraMyra
 
Annars hade det varit en exklusiv altan ;)
 
Vi byggde i somras en altan på på ca 40 kvm gjorde ungefär hälfte av jobbet själv och lejde resten. Materialet i stommen är tryck och trallen är lärk. Kostnad exkl räcke 30 000:-.
 
Vi gjorde en låg konstruktion på altan ca 45 kvm.
Grus ca 500:-, betongplattor fanns sedan tidigare på tomten.
Material, tryckt virke, ca 9.000:- och då är det ganska grov regelstomme och tätt med reglar pga lasten av en rund pool som står på altanen.
 
Har under hösten byggt en altan/bro på ca 50 kvm. I grova drag gick det åt 230 m 45x145 och 500 m 28x120. Hela bygget tog mig ca 150 timmar inkl plintgrävning. Då ska det sägas att jag har offrat en hel del tid på detaljer vilka också har medfört en hel del extra virkesåtgång. Bland annat så har jag 2 st trappor (3-stegs) med geringar vilka slukade säkert 50 m 45x145. Dessutom så har jag lagt 2 st dekorbrädor runt hela altanen (längst in mot väggen samt längst ut). Sådana här detaljer slukar en hel del virke.

En annan detalj är att jag har byggt hela altanen utan en enda skarvad trallbräda, allt för att förhöja utseedndet eftersom det oftast är skarvarna som börjar brätta upp först. (Ja - dekorbrädorna och de gerade trappstegen är förståss skarvade; svårt att hitta tryckat i 14-meters längder...  ;) )

Hela materialkostnaden slutade på runt 20.000:-. (400:- per kvm)
 
Någon som har en bra kontakt på detta som kan göra i samma prisklass som sunkens?
 
En Snickare för 2k om dagen? Kolla Polen
 
Kan man få de priser som som sunken nämner ?
 
  • Gilla
Martin Edström
  • Laddar…
byggde ca 120 m2 själva, på plint. gick nog på ca 60k. Men åt andra sidan körde vi hänglsen och livrem. extra plintar, och grövre virke.
 
  • Gilla
grozny
  • Laddar…
Så ditt material gick på 60,000kr?
 
Penten skrev:
Kan man få de priser som som sunken nämner ?
Nu är det ju 10 år sedan han byggde sin altan så priserna kan ha ändrat sig ;)

Vi byggde c:a 50 kvm altan i somras, materialet gick på c:a 20.000. I mitt fall var lokala Beijerbutiken var klart billigast.
Men begär offerter och vet exakt vad du vill ha innan så det går fort för dem att räkna. Tänk på att optimera längderna på virket så du får så lite spill som möjligt.

Körde också med frisbrädor som vojma och även ett utekök så det kanske kan jämföras med hans trappor. Intressant nog så blir kvm-kostnaden 400 kr för oss också :)

En altan smäller du upp själv, det är roligt och lärorikt dessutom :)
 
Redigerat:
  • Gilla
VillaKroken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.