Hemmakatten
I vårt nya hus (som inte ens är ritat ännu) vill jag ha ett skafferi med kyla, ca 10-12 grader. Har idag en matkällare, utan kylaggregat, men den är i källaren och är behagsligt sval hela året (utom kanske underf den varmaste månaden). Det nya huset kommer att bli ett enplans utan källare. Men jag vill fortfarande ha ett riktigt utymme för grönsaker, potatis, vinflaskor o konserver mm. Har tidigare sett (men hittar inte nu) att det finns speciella kylaggregat som man använder i dessa utrymmen. Vill ha en sval på kanske 2 kvm som man kan gå in i med hyllor runt om på väggarna o plats för drickabackar o tomflaskor mm på golvet. Är det någon som känner till dessa kylaggregat? Märke, pris, återförsäljare mm?
 
Hemmakatten
Tack för svaret! Ska kolla priser o be om broschyr. Sen kom jag ju på att ett kylrumm naturligtvis måste ha någon slags isolering oxå. Är det n ågon som byggt ett skafferi med kylaggregat? o vet hur det fungerar på riktig`?
 
Skulle det inte gå att i ett modernt hus bygga ett "riktigt" skafferi? Alltså som hålls svalt utan kylaggregat? Jag tänker på mitt gamla torp som jag hade förr. Där var det ALLTID svalt i skafferiet, trots att det var 30 grader ute. Det låg på norrsidan i huset. Tänkte att eftersom ni skall bygga med arkitekt, och i sten dessutom, borde det ju gå, om man tar med det i planerna från början... *följer nyfiket utvecklingen* :D
 
Vi har byggt ett "gammaldags" skafferi. Norrsidan, i källaren.
 
Hemmakatten
Saken är ju den att vi nu har ett riktigt "gammaldags skafferi/matkällere i källaren mot norrsidan som vi tycker är underbar.
Men eftersom vi tänker bygga ett enplanshus utan källare tog jag för givet att det inte kan bli tillräckligt svalt i ett skafferi där även om man bygger på norrsidan och även om man bygger i "sten" (vi funderar just nu på isolecablock).

Och eftersom en av våra livskvalitéer är att laga god mat från grunden så behöver vi ju den där platsen för syltburkar, ägg o potatis.

Kan berätta som kuriosa (apropå vårt matintresse) att vi veckan före jul gjorde en resa på nästan 40 mil för att köpa hemrimmad julskinka från glada grisar och leverpastej från en gård i Uppland, flatrökt ål från från Singö, vildsvinsstek från Harg och extralagrad västerbottenost köpt i Norrtälje.

Så utifrån detta förstår ni att vi verkligen behöver detta svalutrymme.

Är förstås avundsjuk på dem som har källare, men vi har bestämt oss att det vill vi inte ha. har också faktiskt funderat på en gammaldags jordkällare, (ifall tomten ger möjighet till det. Men efter lite undersäkningar på internet så visar det sig att all information jag får tag på innebär att gräva ner en "tank" med kylaggregat i marken. Och då kan man ju lika gärna ha det inomhus, ellr hur!?
 
Om du kommer vägarna förbi Mariestad kan du få saft på glada vinbär också! ;D Slog mig själv med häpnad och kokade sft häromdagen, det blev GOTT!!! I nya huset har vi källare... :D Gissa vad jag ska slyta och safta! För det är naturligtvis ENBART avsaknaden av källare med safthörn som gjort att jag hittills inte kokat saft varenda sommar...  ::)

Förresten, jag kan sukta er andra med att berätta att jag fått en hel BURK av hemmakattens hemgjorda jordgubbssylt - den var GOD! :D
 
Hur gick det med planera? Matkällaren i vårt nya hus (åt väst) håller drygt 16 - 17 grader på sommaren. Funderar på lämpliga metoder för att få ner det ytterligare. Passiv jordkyla skulle vara ett alternativ, men vi är inte riktigt redo för att dränera om den sidan.
 
Hittade en sajt när jag letade efter vanlig AC, det är ett företag som bygger om vanliga AC-anläggningar till att kunna kyla till lägre temperaturer.
http://coolbot.se/
De har ju lite referenser på hemsidan så det kanske fungerar. Någon som vågar testa?
 
Bezt skrev:
Hittade en sajt när jag letade efter vanlig AC, det är ett företag som bygger om vanliga AC-anläggningar till att kunna kyla till lägre temperaturer.
[länk]
De har ju lite referenser på hemsidan så det kanske fungerar. Någon som vågar testa?
Enkelt räknat så landar man på runt 15-20 tkr för coolbot + ac. Det känns overkill för min lilla matkällare på knappt 2 kvm. Cellplastisolera inuti matkällaren på bekostnad av lite utrymme är nog en bra utgångspunkt och se var man hamnar.
 
  • Gilla
mikaelpettersson86
  • Laddar…
Hej, jag var i ett sekelskiftes hus i småland som hade ett riktigt kallt, stort skafferi, och började fundera hur det gick till. Det var ca 2-3 m2 stort, hade en vanlig gammal spegeldörr och ett litet fönster ut.

De hade antagligen ett jordrör vilket var vanligt förr. Lätt och billig lösning!

Läs mer på den här bloggen där hon använder den här tekniken och har det istället för kylskåp!

http://36organicm2.blogspot.se/2010/07/jordror.html

Lycka till!
 
Köpte ett begagnat kylaggregat till vår källare. Kör det bara ibland på sommaren om vi ska ha gäster och behöver förvara mycket mat. Matkällaren håller ca8 grader på vintern och Max 15 på sommaren. Aggregatet är effektivt men låter en hel del, så du bör inte ha det nära där du vistas mycket, utan att ha lyssnat på det först.
Min plan från början var egentligen att ta upp ett extra 60cm hål i väggen i matkällaren och backa in ett vanligt begagnat kylskåp, utan dörr, eventuellt kompletterat med en fläkt. Med tillräckligt bra isolering och bra placering av rummet borde det räcka, kanske inte superkyla men tillräckligt. Och känsliga varor kunde man ha i själva kylskåpet.
 
I tidningen Gör det själv byggde dom ett kylrum. Tror att dom använde sig av 45x70 reglar med vanlig isolering och någon sorts kylaggregat
 
Vad planerar ni att ha för uppvärmningssystem?

Om det blir bergvärmepump kanske det kan vara aktuellt med frikyla i huset? Och om det blir frikyla kan du få ett mycket fint "skafferi" med bara lite rördragning och en fläktkonvektor.

Jag vet att det är mycket antaganden.. Men som sagt, ska ni ändå ha frikyla är det väldigt smidigt, speciellt vid nybyggnation, att använda den nästan gratis kylan från backen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.