LGG-01 skrev:
Bild 8. Ser ut som att det endast är 3-ledare som anslutningskabel.
Anledningen är att man kan köra den på 1-fas, 2-fas eller 3-fas men med nolla, elementspänning 230V.
6KW 1-fas = ca 26A, 2-fas = ca 9+18A/fas och 3-fas = ca 9A/fas.

Till TS:
Det finns risk att elementen i aggregatet har tagit skada, se till att elektriker mäter upp elementen ordentligt, även megga dom. Elementen har fått nästan dubbel spänning mot vad dom egentligen ska ha.
 
  • Gilla
swerobo
  • Laddar…
Förklarar varför elementen snabbt fick en härlig gul färg :x tills säkringen utlöste.
 
Patrik_Hed skrev:
Det behövs nolla, Som du kan se på bilden är elsllingorna kopplade mellan fasernaa och nollan, 230V slingor.
Nollan kanske behövs, men inte av den anledningen. Det går utmärkt att göra en Y-koppling av identiska värmeelement utan att ansluta mittpunkten till nollan.

För övrigt håller jag med alla omatt det ser helt tokigt ut. Jag förstår inte vad den översta anslutningen är, där elektrikerna satte den bruna fasen. Den är markerad som skyddsjord i det lilla schemat, men då borde säkringen löst omedelbart eftersom skyddsjorden verkar vara anskuten på ett annat ställe..
 
Demmpa skrev:
Anledningen är att man kan köra den på 1-fas, 2-fas eller 3-fas men med nolla, elementspänning 230V.
6KW 1-fas = ca 26A, 2-fas = ca 9+18A/fas och 3-fas = ca 9A/fas.
Tack för info, detta hade jag ju ingen aning om, har Aldrig sett en kopplingsplint till ett bastuaggregat förut!!!!!(y)

Nu var ju inte frågan OM det gick att köra aggregatet på 1-fas, utan HADE elektrikern kopplat 1-fas 230V volt.
 
LGG-01 skrev:
Tack för info, detta hade jag ju ingen aning om, har Aldrig sett en kopplingsplint till ett bastuaggregat förut!!!!!(y)

Nu var ju inte frågan OM det gick att köra aggregatet på 1-fas, utan HADE elektrikern kopplat 1-fas 230V volt.
Tat lugnt, besserwissrar finns överallt :)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Kolla även att inte motorn som driver timern skadats nu när den fått för hög spänning, men både den och elementen är ganska robusta så om du inte kört så mycket bör det vara ok.
 
Redigerat:
  • Gilla
swerobo
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Tack för info, detta hade jag ju ingen aning om, har Aldrig sett en kopplingsplint till ett bastuaggregat förut!!!!!(y)

Nu var ju inte frågan OM det gick att köra aggregatet på 1-fas, utan HADE elektrikern kopplat 1-fas 230V volt.
Jag har heller aldrig sett en kopplingsplint till ett bastuaggregat tidigare, däremot har jag sett bilder på olika kopplingsanvisningar till spisar/hällar.

Jag skrev inte för att hacka på dig, utan jag skrev för att förklara varför det bara var en treledare på bilden, sedan skrev jag också ungefär hur mycket ström den drar per fas vid 1-/2-/3-fas-inkoppling.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Äh, ring elektrikern innan du börjar pilla! Annars kan han hävda att du orsakat det!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ska inte pilla med elen :rolleyes: men med alla dom utförliga svaren så känns det som man börjar få koll ;)

Blir ett samtal till elektrikern som får "Gör om gör rätt!" men med en övervakande husägare.

Tack för alla bra svar och Trevlig Påsk!

(y)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Ska bli intressant att se hur man löser det om det inte finns en femledare framdragen, om man då låter bli att koppla in nollan. Om den verkligen behövs beror på om timern endast får ström när aggregatet värmer. Det vore också intressant att höra hans förklaring till denna D-inkoppling. Fanns det möjligen fler märkliga inkopplingsanvisningar som antyder att aggregatet fanns med 400 V-element?
 
  • Gilla
swerobo
  • Laddar…
Ska återkomma i ärendet när elektrikern varit på besök.
 
Han kanske använder jorden :p
 
Vi kan ju ställa upp några godkända alternativ:
1. Femledare inkopplad enligt RulleBulles förslag i #5.
2. Fyrledare N, L1, L2 där L3 inte kopplas in. Aggregatet får då effekten 4 kW och det gäller att välja rätt plint så att timern kommer med, om den behöver ström.

Aja baja:
3. Fulnollning enligt #27 :mad:
4. Andra finurliga kopplingar som ger 400 V över elementen.
 
Är det nu man skall skicka in en blänkare om att man alltid skall anlita yrkesmän för att undvika livsfarliga installationer? Sorry kunde inte låta bli....
 
zenobia skrev:
Är det nu man skall skicka in en blänkare om att man alltid skall anlita yrkesmän för att undvika livsfarliga installationer? Sorry kunde inte låta bli....
Finns nötter i alla yrken!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.