Jag har problem med placering av luftluft-pumpen som ingick i husköpet. Förre ägaren placerade inneraggregatet under ett fönster, på ca 1m höjd från golvet - i entrén. Jag får ställa in den på typ 26 grader där inne för att lyckas få ens i närheten av 21-grader i köket. Luften stannar i mångt och mycket inne i hallen och sprids inte, trots att jag riktat flärparna rakt in mot köket osv. Det känns lite onödigt att ha 26 grader i en hall där man inte vistas i huvudtaget och där jag dessutom har värmegolv mm.

Detta är, ihop med braskaminen, enda värmekällan för huset (som är ganska litet). Jag lurar på att flytta luftvärmepumpen, men jag hittar ingen lämplig yta. Eftersom huset är långsmalt och numera har öppen planlösning, så vore det optimalt att få luftvärmepumpen att blåsa luften i samma ledd (vänsterhöger).

Ett alternativ är att sätta den vid källartrappan där jag dessutom har kallras, men å andra sidan så hamnar den lite för nära braskaminen. Jag får husets enda två värmekällor på precis samma ställe.

Än mer optimalt hade varit att sätta den i burspråket, men ovanför fönstret är det bara typ 1,5 dm till tak. Sätter jag den under fönstret så blåser den rätt på köksmöblerna. På väggarna omkring krockar den med projektor, projektorduk osv. Jag hittar liksom ingen "död" yta att sätta inneraggregatet på, där det inte är i vägen eller blåser rätt ner på gäster i soffan eller så...

Någon som ser något som jag inte ser?
problem_pumpplacernig-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggstumpen mellan arbetsrum och sovrum?

Jag hade inte velat ha en flåsande maskin i vardagsrummet =)
 
13th Marine skrev:
Väggstumpen mellan arbetsrum och sovrum?

Jag hade inte velat ha en flåsande maskin i vardagsrummet =)
nej det är precis det som är mitt dilemma + att det blir ju duktigt varmt precis intill den också.
Har redan varit och kikat på den väggstumpen, men sovrumsdörren kan jag inte hänga om och den upptar den väggytan då den dörren som oftast är öppen. Arbetsrumsdörren likaså, den sväljer 1m yta på väggen. Takhöjden är för låg ovanför dörrarna
 
Precis utanför hallen, på väggen mot arbetsrum?
 
[SKPG]Zamora;1710926 skrev:
Precis utanför hallen, på väggen mot arbetsrum?
Hmm, ja, kanske ingen dum idé, om det går att förläna slangarna från uteaggregaget.
Mätte precis och sätter jag den i taket så kommer den skjuta lite värme på kylskåpet/frysen som står närmaste där vid köket, men eftersom jag inte har överbyggnadsskåp över kyl/frys så kommer den skjuta lite luft över kyl/frys... rackarns att man inte kan rikta om spjället så den blåser luften mer åt sidan (åtminstone går det inte på min innerdel).

Kan tänka mig köpa en ny luftvärmepump dessutom om det finns något mer slimmat inneaggregat som man dessutom kan ändra riktningen i sidled på... tack för tipset iaf, får lura på den! Skulle vilja provmontera och testa och se hur värmespridningen blir.

P1020115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.