Japp... då var grovplaneringen av tomten klar och bara murarna återstår...
En snabb kalkyl i helgen resulterade i att vi kommer att sätta upp cirkus 110 kvm mur :p
De flesta blir 110 cm höga.
Av naturlig anledning så tittar vi främst på en mur av Leca eller en gjuten mur (jaa det är plånboken som tycker att det är naturligt)
Lecan är tämligen lätt att räkna på men jag har ingen erfarenhet av att gjuta murar så här behöver vi hjälp !
Vad kostar betongen per kubik ?
Hur mycket armering kan man behöva ?
Alla råd är välkomna !
 
Hej!

Betong kostar ca 1000-1200 kr/kubik. Det beror lite på kvalitét på betongen och sen tillkommer ofta utkörning och lossningsavgifter. Kolla med din betongstation. Du kan använda kvalitét K30 eller K40. K40 är något starkare och kan nog vara lämplig för dig.

När det gäller armering så går det säkert bra att använda vanliga armeringsmattor, exempelvis 6mm mattor med 15x15cm rutor. En matta vid varje kant i muren. Täckskikt minst 30mm utanpå mattan.

Till form kan du använda vanlig plywood på baksidan och lite bättre formplywood till framsidan.

Återkom om du vill ha mer tips om formningen, jag har itne så mycket tid att skriva nu.

//Magnus
 
Tack !
Jag såg en putsad Lecamur framför mig då jag tycker att den ser "roligare" ut än en betong mur.
Så hur gör man en betongmur "roligare" ?
Vad behöver man göra för ex. kunna slamma den ?

Och hur ska man räknar man ut hur tjock muren behöver vara ?

 
Jag tror det är billigare att mura än att gjuta, och det är inte speciellt svårt. Ordna till en grundplatta bara så muren blir stadig. Sedan går det att slamma muren med en tjockflytande puts som dessutom är färgad.
Kommer inte ihåg vad den heter men det var ett norskt fabrikat vill jag minnas.
 
Ja att mura är betydigt enklare än att gjuta. Kan upplevas som ett "tyngre" jobb om man har lite större block.

Som sagt ja, gjut en sula som är ca 60-70cm bred och cirkus 15-20cm tjock utmed hela sträckan. Armera den väl och låt armeringsjärn sticka upp i muren på många ställen. Belastningarna blir som störst i skarven mellan sulan och muren!

Hur kraftiga block och hur armeringen bör utföras finns säkert att läsa hos någon av blockleverantörerna, Finja eller Optirock kanske..

Genomfärgad puts kan du absolut använda, då behöver det inte målas lite ofta. MEN tänk på att ett lager färg skyddar mot sol och regn som annars gnager ganska hårt på den porösa putsen. Jag rekommenderar att den målas efter ett år ca, och därfter vid behov.
 
Skall man putsa även sidan som ligger inmot jorden, eller är det bättre/ räcker det med att sätta ex. Platon matta. Bör man ha isolering mot jorden typ frigolit?
 
OK, det låter som Leca vinner på poäng.
Jag har för mig att Maxit har bra beskrivning på murbyggande och hur man skall dimensionera.
Hur avslutar man muren på bästa sätt ?
D.v.s. behöver man lägga något mer tätt som tak på muren ?
Jag kommer troligen att klä insidan med Platonmatta för att minimera att fukt kommer in i muren och "spränger" den.

 
hempularen skrev:
Skall man putsa även sidan som ligger inmot jorden, eller är det bättre/ räcker det med att sätta ex. Platon matta. Bör man ha isolering mot jorden typ frigolit?
Man bör nog slamma baksidan på lecamuren. Därpå platonmatta och utanpå det ca 20-30 cm singel (för att undviika tjälskjutning nära muren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.