Ska sätta upp ny vägghängd köksfläkt från IKEA med anslutning till fyrkantigt eternitrör vilket är den ursprungliga imkanalen. Huset från -65. Någon som vet något bra sätt att överbrygga mellan den runda ventilationsslangen (utdragbar) och det fyrkantiga eternitröret?
Ringt en Ventilationsbutik nyss som menade att sådant mtrl nog inte finns i Sverige och att enda lösningen är att be en plåtslagare tillverka en övergång.
Måste vara fler än jag som bor i 60-talshus och ska sätta in ny köksfläkt väl? Någon form av stos som skulle kunna fungera?
Tackar på förhand!
 
om spiroröret går att skjuta in i eternitröret hade en enkel lösning varit att mura fast delarna med vanligt bruk.
vet att puts fäster bra på iaf eternitröret. spirot är falsat så det kommer hålla det fast.
 
Tips! klipp upp röret i botten o vik ut så spiroröret får ett fyrkantigt utseende som passar eterniten(man kommer få klippa av lite plåt o vika. sedan dra fast lite hönsnät med självborrande spiroskruv runt den delen som kommer vara insänkt i eterntitröret. Vips så har du en putsarmerting OCH ett putsstopp så du kan packa putsen hela vägen till botten utan att putsen trillar bort.
 
Eller skjut in spiroröret en bra bit och täta sen med fogskum.
 
  • Gilla
Mac7474
  • Laddar…
Täta en imkanal med fogskum känns inte rätt. Vad säger brandskyddsreglerna om det?
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
tänkte också på fogskum först men bruk kändes mer rätt. dock finns det brandskum. men det har jag för mig att har till uppgift o svälla vid brand. så luften stryps = dåligt val.
 
Vi köpte en del med platta och hål (ten sådan som ingår i detta kit http://www.bauhaus.se/koksflaktssats-o125-mm.html men även såldes lösa), denna platta klippte vi till och vek upp så den passade utanpå röret, satte ett spännband av metall runt och tätade med ventilations-sikaflex. Blev mycket bra.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Bostik har ett brandskum. Men hur mycket sväller det egentligen? Det står inget om det i beskrivningen, och det måste svälla väldigt mycket om det ska tryckas upp så långt i kanalen att den tätat. För skummet ska ju ligga mellan spiroröret och eterniten.
 
Just det. DET är rätt tänkt. Finns ju en massa sorters skum som är tänkta att användas i brandsäkra genomföringar.
 
pelpet skrev:
Bostik har ett brandskum. Men hur mycket sväller det egentligen? Det står inget om det i beskrivningen, och det måste svälla väldigt mycket om det ska tryckas upp så långt i kanalen att den tätat. För skummet ska ju ligga mellan spiroröret och eterniten.
Det får ju inte trycka ihop röret heller när det sväller eftersom TS ska använda ett utdragbart och de är väl rätt mjuka mellan spiralen.
 
Kör upp ett spirorör men lämna tillräckligt med plats att fästa slängen på. Typ såhär. Det borde funka.
kanal.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lane skrev:
Vi köpte en del med platta och hål (ten sådan som ingår i detta kit [länk] men även såldes lösa), denna platta klippte vi till och vek upp så den passade utanpå röret, satte ett spännband av metall runt och tätade med ventilations-sikaflex. Blev mycket bra.
¨

Vad är ventilations-sikaflex? Lösningen ni gjort låter som en tilltalande modell för vårt kära eternitrör. bara man får det tätt så.
 
Ingen av er som tänker tanken att byta ut eternitröret mot plåtrör och sen isolera det?
 
Jag bytte en (trasig) eternitkanal mot spirorör i mitt badrum i samband med takbyte och det var ett nedköp. Det sprids mycket mer ljud via spiroröret. Det är inget fel på eternit så länge den sitter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.