Kikade nu efter och en TS55 skulle kunna klyva listen 12mm från golvet.
Med tanke på att laminatgolv brukar ligga mellan 6-11 mm tjocklek och den nuvarande mattan är kanske 3-6mm tjock så finns helt klart möjligheten att såga av nederkanterna på golvlisterna utan att demontera dom.
 
Jag har sågat bort liknande med en Lamellfräs (Kexmaskin), men minsta avstånd hamnar nog runt 10mm.
Hörnor tar man med en multimaskin.
 
För foder och karm sågar du bort allt utmed golvet (fogsvans ovanpå en bit golv, brukar beskrivas i golvinstruktionen. Utmed befintliga sockeln spikar du en smyglist.

Men... Hade det varit mitt golv hade jag tagit bort golvlisten, sågat ned den till rätt höjd, och spikat tillbaka den med distanser så att det ligger längre ut. Ser knasigt ut med panelen ovanpå sockeln.
 
Varför går det inte att flytta upp fodren och sätta dom utanpå halvpanelen som det brukar vara ?
 
smurfen72 skrev:
Varför går det inte att flytta upp fodren och sätta dom utanpå halvpanelen som det brukar vara ?
skulle tro att tidigare husägare satt dit panelen direkt ovanför golvlisten.
 
Larsa skrev:
För foder och karm sågar du bort allt utmed golvet (fogsvans ovanpå en bit golv, brukar beskrivas i golvinstruktionen. Utmed befintliga sockeln spikar du en smyglist.

Men... Hade det varit mitt golv hade jag tagit bort golvlisten, sågat ned den till rätt höjd, och spikat tillbaka den med distanser så att det ligger längre ut. Ser knasigt ut med panelen ovanpå sockeln.
hur gör man då när man kommer till motsatt vägg? går ju inte att vika ner golvet som vanligt.
 
Nimajneb skrev:
Kikade nu efter och en TS55 skulle kunna klyva listen 12mm från golvet.
Med tanke på att laminatgolv brukar ligga mellan 6-11 mm tjocklek och den nuvarande mattan är kanske 3-6mm tjock så finns helt klart möjligheten att såga av nederkanterna på golvlisterna utan att demontera dom.
jo men hade tänk o försöka ha kvar mattan om det går, är ju rätt mkt jobb om man ska riva ut den och allt lim, och sänksågen kostar ca 4 000:- det är ungefär hälften vad en hantverkare vill ha för jobbet så jag vet inte om det är värt det, visst sågen har man kvar men känns lite väl saftigt för en såg.
 
Du kan ju hyra sänksågen.
 
Jo visst men om man river bort golvlisten och lägger ett golv på tex 10mm så går det ju att sätta golvlisten utanför halvpanelen som det brukar vara bara man lägger nått i mellan på botten mot väggen så golvlisten får nått att ligga mot i samma nivå som panelen eller har jag missat nått ser liksom inget problem ?
 
Hur hade hantverkaren tänkt göra? Standardlösningen brukar vara smyglist...
 
Smyglist brukar inte se bra ut och man måste ju naturligtvis kapa fodren i nerkant men en multimaster fixar det enkelt tänk vilken fantastiskt maskin hade varit ett stort problem att kapa snyggt för 10 år sen.
 
Japansåg o ett stämjärn fixade fodren innan Multimaskinerna kom.
 
Hur många hade en japansåg för 10 år sen ?
 
Otroligt många fler än som hade multimaskin.
 
En enkel lösning: lägg golvet, sätt sedan en Ny högre golvlist utanpå den gamla så den täcker en del av bröstningen! Så blir det rätt! Vid dörrar sågar du på klassikt maner med multimaskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.