För ett år sen köpte vi en induktionshäll och efter det har jag inte lyckats poppa popcorn en enda gång! Jag skulle beskriva det som att de inte poppar färdigt utan blir små och hårda med själva majskornet kvar som en kärna i mitten och sen bli de brända. Tycker jag har provat allt!
Nån mer som upplever detta "problem"? Och nån som har löst dilemmat?

[micro-popcorn är inte lika gott]
 
Vi har just skaffat induktion och det går alldeles utmärkt att poppa. För dålig kastrull? Gamla popcorn? Jag har märkt att om en påse legat ett tag blir det som du beskriver. Sedan får man ju inte stänga av när det börjar poppa. Det kunde man förr och klara sig på eftervärmen.
 
Efter många tester har jag kommit fram till att göra så här..
Värm upp kastrullen på hög värme med rikligt med olja.
I med pop-cornen.
Skaka kastrullen så allt rör om sig. Detta sker var 5-10sekund under hela popningen.
När första pop-cornet poppar, sänk värmen till hälften.
Fortsätt skakningen
Sänk tempen lite till när det börjar vara mycket färdig poppat.
Stäng av temp när man tror allt är klart, viss efterpoppning sker..

Så här får jag åtminstånde helt ok pop-corn.. Använder också de "riktiga" pop-corn påsarna från usa, inte affärenas egna påsar..
 
Samma kastrull använder vi. Popcornen är inte gamla (iallfall inte alla jag testat under året). Men det är ju fuktigare än i lägenheten så kanske är hållbarheten kortare. Men borde ju lyckats nån gång...

Hur gör du då? Börjar du på högsta värmen och sänker lite sen då, eller börjar du lite i mitten på skalan?
Ja, man kan sakna eftervärmen ;)

Har ju kommit på med kött att om man vräker på på max på början hinner inte pannan bli varm innan smöret bränts och då kyler köttet ner pannan igen för fort och det blir kokt och trist så där börjar jag i mitten (6/9) och höjer till max först när pannan blivit riktigt varm. Har provat detta med popcornen med men tyckte inte det hjälpte.
 
Hann komma fler svar när jag skrev :) Ovan var reaktionen på BiFuel.

Men får testa alla tips. Nästan så jag är sugen på att testa en gång till direkt, inlägget skrevs i affekt efter säkert 50e misslyckade poppningen :)
 
Har du en speciell popcorn-kastrull som inte är induktionskompatibel?
 
jackt skrev:
Använder också de "riktiga" pop-corn påsarna från usa, inte affärenas egna påsar..
ICA's popcorn är faktiskt överlägsna de amerikanska! :)
 
injonil skrev:
ICA's popcorn är faktiskt överlägsna de amerikanska! :)
Ok. Har testat tidigare och tyckte det var stor skillnad. Får kanske testa om igen.. :)
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Har du en speciell popcorn-kastrull som inte är induktionskompatibel?
nädå, det är en rätt sliten IKEA 365+ kastrull som funkar utmärkt att koka ägg i på hällen.
 
jackt skrev:
Ok. Har testat tidigare och tyckte det var stor skillnad. Får kanske testa om igen.. :)
jag brukar testa lite olika. Har aldrig misslyckats innan hällen så det måste nästan vara värmeregleringen som jag inte får till :/
 
Köp en ny påse popcorn och testa. Det är min erfarenhet i alla fall, att popcorn snabbt tar åt sig fukt och inte riktigt "poppar ut" ordentligt.
 
Sonen poppade alldeles nyss i mikron, inte mikropopcorn utan alldeles vanliga.
Funkade fint.

Protte
 
Induktion är ju antingen på eller av. Kör man t.ex. på 5an så kanske det går 100% en sekund och 0% en sekund. Kanske är detta som ställer till det med popcorn. De kanske behöver helt jämn värme för att utvecklas optimalt?
 
B
il_duce skrev:
Induktion är ju antingen på eller av. Kör man t.ex. på 5an så kanske det går 100% en sekund och 0% en sekund. Kanske är detta som ställer till det med popcorn. De kanske behöver helt jämn värme för att utvecklas optimalt?
Ja, typ en kastrull med tjockare botten för att få en jämnare värmekurva...
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.