Jag har i vårt fritidshus en Ontech 9030 monterad i en inkapsling med öppningbar lucka. Luckan behövs för att komma åt knappen som finns på enheten (för lokal styrning så att säga). Enheten sitter i en vägguttag monterat i inkapslingen. Värmen ligger i en separat central och jag använder en kontaktor kopplad till fjärrstyrningen för att styra värmen i huset. Fungerar mycket bra.
 
Annars kan ju Ontech 9020 vara ett bra val för mera fasta installationer.
 
Någon som använder GSM Fixi?

http://www.intectra.se/

Vi har 3fas radiatorer och man vill ju inte få problem om styrningen går sönder och det blir minus grader i stugan
 
angelikaj skrev:
Någon som använder GSM Fixi?

[länk]

Vi har 3fas radiatorer och man vill ju inte få problem om styrningen går sönder och det blir minus grader i stugan
Varför betala 6000:- när du får samma funkton från Ontech för en tredjedel?
 
mlkjhr skrev:
Varför betala 6000:- när du får samma funkton från Ontech för en tredjedel?
Troligen för att den går att integrera snyggt i säkringsskåpet ?!
 
tio_Pepe skrev:
Tellstick Net, Dovado Tiny-router och mobilt bredband. Med den lösningen styr jag sex fjärrbrytare (Nexa och Anslut) och ser sju olika temperatursensorer.

Routern gör också att jag inte behöver koppla upp datorn när jag är där. Dessutom kan jag och sambon dela på uppkopplingen och behöver inte skicka modemet fram och tillbaks som vi gjorde förut.
Så gött att höra att Tellstick funkar ihop med en Dovado tiny. Samma som jag har på stugan. Men klarar fortfarande inte att komma åt något på insidan av routern. Men tror det beror på modemet från BB.. :(
Skall ringa i morgon och fråga BB om dom har något annat modem till mig.
 
Tellstick verkar helt klart intressant! Ni som kör med Tellstick, eller annan elektroniksutrustning, för att starta värmen i stugan, har ni kallstält huset? Jag tänker om det blir problem att ha elektronik igång i ett hus med minusgrader? Hur har ni resonerat kring det?
 
Beror antagligen på att portarna är låsta med BB/Telenor mobila bredband
 
_MD_ skrev:
Tellstick verkar helt klart intressant! Ni som kör med Tellstick, eller annan elektroniksutrustning, för att starta värmen i stugan, har ni kallstält huset? Jag tänker om det blir problem att ha elektronik igång i ett hus med minusgrader? Hur har ni resonerat kring det?
För närvarande kör jag underhållsvärme ~10 grader. Har en kombinerad kyl/frys som kräver minst 5. Siktar på lägre temperatur nästa vinter men måste ha marginaler. Lösningen kan vara att stänga av kyl/frysen. Kallställa helt finns också med bland alternativen.
 
Redigerat:
Vi använder huset året runt och kallställer därmed inte huset.
Om man är osäker kan man ju bygga exempelvis en liten isolerande låda och placera router etc, i den.
 
Superintressant tråd! Var och tittade på en OnTech 9030 idag men de lyckades inte riktigt reda ut ifall den fixar det jag är ute efter. Klart är ju att den kan slå på och av en kontakt i stugan. Som man då kan ha kopplat in elementet på. Men, det jag är ute efter är att på distans kunna höja och sänka värmen. Löser den det?

Vad jag förstod så har den en inbyggd temperaturavkännare så man kan få reda på temperaturen i stugan men som sagt, ifall man då upptäcker att det är lite för kallt och jag vill höja några grader. Går det?

Räcker det med en Ontech 9030 och sedan "slavar" för respektive element och kan då dessa styras individuellt?
 
Hello Gillar tråden!!!
Jag håller på och installerar en http://iqsocket.com.tw/product_info/22# i min sommarstuga. Denna IQsocket har en
massa möjligheter.(2xutgångar, Analog 0-10v in, Temperaturläsning via DS18B20 osv.) Den ska bland annat styra en serie med elradiatorer och eventuellt en luftvärmepump också.
 
Seaside: nej du kan inte justera temperaturen. TEMP- funktionen fungerar som en frostvakt och slår på elementet när tempen hår under ett visst värde, typ +5'c.

Ang slavarna så fungerar det som du önskar. Tror man kan ha 8 slavar till en huvudenhet.
 
Det finns en termostatfunktion på den, man ställer in ett gradtal så pendlar det runt det.
 
Tack för förslagen kring elektronik i kallställt hus. Jag är helt inne på Tellstick, som känns modernare jämfört med de andra. Jag har till helgen lånat hem ett tele2 usb modem jag ska testa i stugan. Går det att få acceptabel prestanda utan extern antenn slår jag troligen till på Tellstick redan denna helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.