Indegon är speciell, inte lik någon annan som finns. Jag tror inte att man bör välja Indegon om man allmänt vill ha en "robotklippare" som betar gräs i trädgården likt ett får (för att hänvisa till HQ-reklamen) för det gör den inte, då blir man besviken. Tror bara man bör välja Indegon om man vill ha just Indegon för det som gör den unik, att den är som en manuell självgående gräsklippare som även styr själv, utan att man behöver gå efter. Det är det den är, en gräsklippare på autopilot. Jag är himla nöjd med den, men det är just jag, och jag har försökt hålla mig saklig i mitt beskrivande även om jag gillar den skarpt. Jag vill inte övertala någon annan att välja den istället för en vanlig robotklippare om det egentligen är vad man vill ha. Indegon är den första i sitt slag med allt vad det innebär och passar med all säkerhet inte alla.
 
  • Gilla
Tajkon
  • Laddar…
Anledningen till OM jag kommer välja just Indegon är för att jag har en del trånga passager som Indegon bör klara bättre då den ritar upp trädgården genom att följa begränsningsslingan först. Jag är rädd för att en traditionell slumpmässig robotklippare kommer missa många av mina små passager.
 
Vad jag förstår av måtten på bilderna i instruktionsboken så ska trådarna inte dras närmare än en meter från varandra i passager. Så enmeterspassager med avgränsande tråd på bägge sidor ska inte vara något problem, är det smalare än så får man nog testa sig fram. Jag har minskat på mina mått framför och bakom laddstationen med framgång, angivna minimimått är säkerligen satta med viss marginal som går att ta av.
 
Såhär ser min tomt ut:
 
  • Tomt_Knackstensvagen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad har du för mått framför och bakom laddstationen ?
 
Har inte exakta måtten, men den behöver få plats att komma rakt in mot laddstationen från bägge håll, närmaste böj får inte vara så nära att den inte hinner räta upp sig.
 
Jag kommer ha råd till ungefär 1.5m på vardera sida innan böj på avgränsningskabeln. får hoppas det räcker.
 
Frågan i sig är inte specifik för Indegon men vart köper jag billigast begränsningskabel ? Kommer behöva 50-100m extra.
 
mortimer skrev:
Anledningen till OM jag kommer välja just Indegon är för att jag har en del trånga passager som Indegon bör klara bättre då den ritar upp trädgården genom att följa begränsningsslingan först. Jag är rädd för att en traditionell slumpmässig robotklippare kommer missa många av mina små passager.
Just trånga passager är nog det du minst behöver oroa dig för. Min Landroid hittar mina sådana nästan lite för ofta om något och det gäller säkert för HQ också vad jag har läst.
 
mortimer skrev:
Frågan i sig är inte specifik för Indegon men vart köper jag billigast begränsningskabel ? Kommer behöva 50-100m extra.
Ställer samma fråga på nytt
 
På Tyska ebay hittar man kabel mellan 2-4kr/m beroende på märke, tjocklek och längd.
 
Nimajneb skrev:
På Tyska ebay hittar man kabel mellan 2-4kr/m beroende på märke, tjocklek och längd.
Förtennad avsedd för robotverksamhet ?
 
mortimer skrev:
Förtennad avsedd för robotverksamhet ?
Vet ej, men HVA resp Gardena original tror jag låg på typ från 0,35€/m, no-name 0,20€. Kollade förra året då jag själv skulle behöva närmare 1km kabel:(. Notera att ju längre kabel man köper desto grövre dimension.
 
Nimajneb skrev:
Vet ej, men HVA resp Gardena original tror jag låg på typ från 0,35€/m, no-name 0,20€. Kollade förra året då jag själv skulle behöva närmare 1km kabel:(. Notera att ju längre kabel man köper desto grövre dimension.
Jo, grovheten på kabeln är densamma som vid ljudanläggningar. Ju grövre desto mindre signalförlust.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.