Min far har installerat i en jula pump för 2 år sedan och den har gått bra hitills... och han har sparat pengar säger han iaf mot att köra pellets.. så nu funderar han på att installera en till. Pensionär, så för står väl finns väl roligare saker än att hålla reda på pelletsbrännarens ska servas å hämta pellets å så..
 
Som stolt ägare till en Sfinx VP11 så kan jag säga att den fungerar väldigt bra, jag har aldrig haft någon annan vp men jag har inget att klaga på. Det finns dock en del noteringar i sfinxtråden på värmepumpsforumet, en del problem har det funnits men inte mer än med nibe/ivt/ctc.

Att man dessutom får en 11kw vp med EVI för under 29k gör den väldigt attraktiv, vid -15*C i vinter gick min utan tillskott och levererade ca 8kw och huset var varmt.:)

Hur länge den håller kan jag inte uttala mig om men den innehåller inga delar av sämre kvalitet än vad dom svenska tillverkarna har. Tex är det en Copeland kompressor, Copeland/Alco expansionsventil och elektronik som ser robust ut (osäker på skyddet av elektroniken men jag tror att den är skyddslackad). Ytterhöljet känns rejält med rostfri plåt och alla inre delar sitter monterade med gummikuddar.

Den är inte lika tyst som Nibe 2026, så med grannar inpå huset bör man planera vid vilken sida man monterar den eller lägga en del jobb på att dämpa den själv (dämpmattor från tex biltema gör stor nytta men det kan av förklarliga själ inte dämpa bort att det är en rejäl fläkt som blåser...)
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Min far kör fortfarande julas luftvatten pump. Inget fel går bra inget strul alls.
Så funderar på att installera en själv. Men ser nu att julas pumpar gått upp i pris typ 8000 sedan min far köpte sin.
 
Annan billig VP luftvatten är ju Lyfco . Dom har rätt bra pris med tanke på hur många kW man får.

Installationskostnaden är oxo låg. vilket är bra.

Dock är den inte inverterstyrda pumpar, men d är ju inte kylskåpet heller.
 
Alla mina Jula pumpar har tyvärr pajat. Av 3 pumpar har alla 3 gått sönder efter ett par år, en fick jag utbytt på garantin och efter 6 månader pajade den också. Det har varit olika fel i dem, på en tog gasen slut, på de andra två var det troligen elektronikfel.

Jag har en Zibro som tuffar på efter 7 år.

/N
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.