Mikael_L
Är det hela ett försäkringsärende/ beställt av f-bolaget tycker jag att du ska börja med att rycka i den tåten.

Dom brukar vara intresserade av att jobben utförs bra, då dom sen tar en försäkringsrisk för det hela i framtiden. Och är det dessutom dom som sitter på pengarna (eller en del av pengarna) är dom även en ekonomisk part.
Och så är dom vana, kunniga och vet hur man tar i med hårdhandskarna. ;)

Så börja där. Ställ frågan om det ska godkännas ett ev undermåligt arbete och om dom vill ta risken för en skada om det sen blir en sådan. Att du gärna vill ha skriftligt på att dom godkänner utförandet, och kommer betala ut ersättning till dig i en ev framtid utan att ifrågasätta utförandet.
Fast det där med intyget och så kan du nog vänta med lite i de första kontakterna. Men börjar dom luta åt att godkänna allt så tycker jag du ska ta upp det.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har nu försökt prata med försäkringsbolaget och handläggaren säger bara att vi kan inget göra då vi inte är part i målet vi betalar bara och det är mellan dig och byggaren.
De hade fått in en bild av avloppet taget rakt uppifrån och som han sa på den bilden ser man ju inte om röret sticker upp eller inte.. Någon ny bild var han inte intresserad av att få in.

Han sa iofs att det ska skrivas avvikelse på det som inte är som det ska vid slutbesiktningen. Men vad hjälper det mig och vad är en avvikelse till för nytta?
 
Mikael_L
Vem har beställt tjänsten då? Du eller F-bolaget?
 
Har du Dalarnas? så då till att få ett kvalitetsdokument på tätskiktsjobbet (gäller iof oavsett vilket bolag, men dalarnas, Länsförs. är lite extra kinkiga..)

Är det dalarnas så kan du PMa mig så ska du få namnet på en kille som jobbar där som säkerligen är intresserad av att det blir rätt gjort.
 
Vattenskada i badrummet vid golvbrunnen, försäkringsärende. Försäkringsbolaget har lagt ut arbetet på entreprenören. Jag får betala självrisk till försäkringsbolaget plus en massa i åldersavdrag. Så i min värld är de beställare av arbetet hos byggfirman.
 
tyvärr så är det inte dalarnas
 
g0rber skrev:
tyvärr så är det inte dalarnas
Tyvärr så är försäkringsbolaget aldrig byggherre eller officiell beställare av arbetet även om de kan ha förhandlat fram avtalet. Däremot kan en seriös handläggare ibland försöka hjälpa till.

Dokumentera allt och besiktiga efter utförande med en duktig besiktningsman är oftast en lösning. Referens och noga utvald entreprenör är dock alltid bästa valet, en del försäkringsbolag har valt ut hantverkare noga, andra är mindre nogräknade o en del försäkringsbolag har inga avtal alls med entreprenörer.
 
Mikael_L
Det måste ju ligga i f-bolagets intresse att så många badrum som möjligt blir bra utförda.
Så därför borde dom ju stå lite på tå ... ;)
 
Mikael_L skrev:
Det måste ju ligga i f-bolagets intresse att så många badrum som möjligt blir bra utförda.
Så därför borde dom ju stå lite på tå ... ;)
Egentligen.

Eller så nekar man bara skada för felaktigt utförande ;)
 
Man känner sig ganska förlamad i vad man ska ta sig till. Röret sticker bevisligen inte upp 4 cm, utan snarare ner 1 cm, som det ska enligt den standard som de lovat att följa. sprucken platta vid termostaten som de inte tycker är något bekymmer och det ovala jättehålet vid avloppet som de säger "men du ska ju ha kommod" men enligt bkr får/ska de inte göra större hål än att en täckbricka täcker med god marginal. Detta gör den inte utan hålet är betydligt större.
Den skeva plattan vid elementet får jag väl leva med och den mindre plattan upp mot taket blev bättre men inte bra efter att de målat mjukfogen upp mot taket vit. Tycker ni jag ska låta dem göra klart badrummet och ta upp allt igen på slutbesiktningen? Om jag har papper utskrivna på säkert vatten och bkrs besikningsmall borde de väl inte kunna neka att det inte ser ut som det ska...
 
det viktiga vid handfatsavloppet är ju om det är tätat mot muffen som sticker upp, är det det så är det ok
som jag skrev tidigare så är det ett elände när muffändan är 1cm över flytet, samtidigt så kanske det inte gick att undvika utan att få bakfall på röret
 
Ersätter f-bolaget ändringar i vvs öht?

Jag tycker det ser förjävligt ut,

GolvBrunnen ser ut att sitta för närma väggen,

Tvättställs avloppet skulle jag haft ut i väggen,

Termostaten skulle plockats bort och plattan skulle inte behövt vara delad,

Är det ens en vvs som varit i det badrummet, och vad har han haft för uppdrag, fria händer eller endast pluggning och återmontering ?

Mim erfarenhet av f-bolag är att dom är snåla som fan, och det endast ska återställas, dvs kunden får inte "tjäna" på att skadan har inträffat
 
Opps jag gjorde det igen,

skrev i en gammal tråd
Sorry
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.