Hej!

Fick just reda på att våra rum kommer att bli 2.40, golv till tak. Vi har beställt 2.50 (det står på ritningen).

Snickarna säger att det på deras ritning står 2.40.

Vad kan man göra nu? Det känns ju meningslöst att göra sig ovän med snickarna, men det känns fel att bara acceptera att de inte har läst ritningen ordentligt heller.

Det går ju knappast att begära att de river taket och höjer upp de reglar som är felmonterade?
 
Är det beställt 2,50 ska det bli 2,50. vem är det som anlitat snickarna? Du eller har du köpt av nån hustillverkare? Har du kollat deras ritning? vem har gett den till dem? hur kan det skilja mellan din och deras ritning?
 
Jag har godkänt ritningarna hos arkitekten och arkitekten har skickat det till husföretaget som skickat vidare till snickarna.

Jag har inte sett deras ritning, bara hört det som snickarna sa till mig att det stod 2.40 på deras. Men jag tror att det kommer komma fram att det står 2.50 på deras också och att de har gjort fel.

Men frågan kvarstår. Vad gör man? Oavsett om det är snickarna som har gjort fel eller byggföretaget som inte skickat rätt revision av ritningen.

Du verkar mena att de skall bygga om så att vi får rätt höjd?
 
Tråkigt med slarviga/amatör hantverkare. En fackman hade genast tagit fram och visat ritningen denne byggt efter. F ö ligger ritningen framme i arbetsbod eller annan plats. Om det blivit fel här, kan Du befara att det finns fler fel. Var noga att kolla upp att alla rumsytor stämmer eller att väggar står i lod m m. Du kan kolla detta under en helg, när ingen annan är där.
Vad jag förstår är det ett lösvirkesbygge och att det snart står färdigt, med kanske innertak och golvbeläggning klart. I det läget är där inte mycket att göra åt problemet.
Om endast stommen är rest, så går det att lyfta takstolarna och byta ut de kortare väggreglarna mot längre.
Eftersom du ifrågasatt höjden, så har snickarna förstått läget. Klaga till en ansvarige byggledaren, och så håll inne betalningen med ett par hundra tusen för brist o fel.
Kan säkert bli en del snack om vad som menas med 2,4 resp 2.5m i höjd, är det färdig rumshöjd eller känner snickarna till hur mycket innertak bygger ned eller golv upp?
Vem har måttat och gett dig besked om felaktigheten.
 
Vi har haft ett liknande problem men här var det att hustillverkaren hade tagit en förkastad nybyggnadskarta och givit till markanläggarna som placerade in huset fel.
Rent juridiskt var det inget snack om saken, det var de som hade gjort fel.
Du har rätt till kompensation eller att de ska bygga enligt den ritning som ni har bygglov för. Men jag tror att det är så att är bygget i princip klart så kan du inte kräva att de ska riva upp allt och göra om. Däremot har du rätt till en skälig kompensation, rimligtvis att du håller inne med sista avbetalningen på 10 %.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.