En av de fördelarna vi såg med huset, förutom att det var hyfsat nybyggt var givetvis alla barnen i området. Det kommer vara ovärderligt för de små att bara knata över och leka. Ändå kan det kännas skönt att kunna ha lite avskilt. Efter att ha tittat på 40 hus så var det mest attraktivt för oss så vi är givetvis jätteglada för allt där. Redan där kompromissat med vår "täthetsskräck" och sett fördelarna som väger över. Gillar att grannarna gemensamt jobbar ihop för att hitta lösningar.

Nedan är en bild, kanske inte helt vass, som visar var de fått idén ifrån. Snö på bilden tar bort lite av helheten.. samt lite julbelysning som sitter kvar.

Fördelar:

  • Underhållsfri.. kanske inte helt men så nära det går.
  • Luftig och inte så instängt smile.gif
  • Enkel
  • Håller barnen kvar på gården el iaf bromsar upp rymningsförsöken
  • En gemensam lösning med grannarna, dvs enhetligt


Nackdelar:

  • Hyfsat kostsamma 80meter (el vad det kan bli)
  • Inte det vackraste (mina fotokunskaper framöver inte heller direkt staketet)
  • Barnsäkert? Fastna med huvud el ben mellan vajrarna?
Capture.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det får gillade jag inte, men med trä ribbor istället för vajer så skulle det vara ok
 
Skulle personligen inte lagt pengar på det. Tycker det ser ut som ett fårstängsel och passar bäst i en hage med djur. Men det är en helt personlig åsikt. Sen tycker jag inte man ska känna sig stressad av grannarna när man är nyinflyttad.
 
Jo det var ju lite udda för att vara ett villastaket :x

Men det är väl inte tänkt att trådarna skall elektrifieras i alla fall hoppas jag.

Fast lite tryckimpregnerat och ståltråd: Det kan väl inte bli dyrt.
 
Du skrev att du hade 80 meter gräns och att man ville ha 420 kronor/meter för stängslet !!!!!! Det medför att du skulle betala nära 35 000 kronor för det staketet..... Avstå erbjudandet!!!!!!!!!!! För det är ett rån.
 
Zeke_Varg skrev:
Nedan är en bild, kanske inte helt vass, som visar var de fått idén ifrån. Snö på bilden tar bort lite av helheten.. samt lite julbelysning som sitter kvar.
Ha, Ha... Tur att du skrev det. Vid första ögonkastet fick jag för mig att det var någon form av taggtråd. Hålla kidsen på plats, ja det funkar nog tänkte jag... :eek:
 
hahalj
Zeke_Varg skrev:
Nackdelar:

  • Hyfsat kostsamma 80meter (el vad det kan bli)
  • Inte det vackraste (mina fotokunskaper framöver inte heller direkt staketet)
  • Barnsäkert? Fastna med huvud el ben mellan vajrarna?
[bild]
Känns som en fårhage tycker jag. Skulle själv aldrig sätta det på en villatomt. Och extremt dyrt.
Varför inte nåt i denna stilen:
Staket_-_90.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller så här:
staket-fardigt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir mycket snyggare tycker jag.
 
  • Gilla
fia_mstd och 4 till
  • Laddar…
Är 420 kr metern pris för uppsatt? Kan inte vara material för 200 kr metern där...
 
Jag sällar mig till de som varnar för thujahäck i den miljö du nu får. Tilläggas kan också att plantor inköpta i Holland alls inte behöver funka i sthlmsområdet - du har då ingen garanti för att ett antal plantor inte överlever sthlmsvintern. Visserligen är väldigt många thujor importerade från Holland via svensk importör men då finns alltså garanti för dig. Thuja som fått ett par år på nacken kan behöva klippas två ggr/året och kräver plats även om de inte skall bli så höga.

Bosätter man sig i en miljö som är så tät - även om du har rejäl tomtyta - får man nog ta hänsyn till sina grannar. Diskutera med dina grannar och kolla om ni inte kan få ner kostnaden något eller finna någon annan leverantör. Ett alternativ är att ni bygger staketen gemensamt och sparar en del samtidigt som grannarna lär känna varandra.
 
hahalj skrev:
...

[bild]
...
Det där ser riktigt trevligt ut!

Lite ranch-känsla, och inte högre än vad som behövs för att hålla småbarnen på plats.

Ta det! Skriv ut en bild och prata med grannarna. Du kommer att bli kung, Zeke (y)
 
Bilden med smalare spjälor borde ju passa i modell. Klättervänligt men kanske ändå en broms för snabb framfart. Thujahäcken kanske blir allt för massiv men om den planteras på del av tomtgränsen kanse den kan ge skydd för insyn och bromsa vinden. Den bör klippas så snart den når klippvänlig höjd (beroende på tomträttsinnehavarnas förmåga att nå upp). Ser man häcken som en fondvägg så kan den bli bra att ha bakom rabatter eller buskar. "Tak och väggar är bra att börja med. Sedan får det andra ta form efter behov och lust att jobba.
 
Redigerat:
Tack för era åsikter.

Priset är för uppsatt staket. Det ingår att gjuta fast i ev berg om det behövs. Detta är något som definitivt skulle kunna driva upp svårighetsgraden och tiden för att få det på plats. Markförhållandena har jag inte koll på... ännu.

De två bildförslag är intressanta som ni kastat in här. Översta är absolut något jag kan tänka mig. Nedersta kan nog kännas lite ranchaktigt. Tänk 5 mindre markområden i bredd.
 
Måste säga att det staketet var ett ohyggligt fult alternativ. Men de andra två var ju fina.

Tillförde kanske inte så mycket dock ;)
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Joens skrev:
Måste säga att det staketet var ett ohyggligt fult alternativ. Men de andra två var ju fina.

Tillförde kanske inte så mycket dock ;)
Det hade det säker gjort, om vi bara visste vad du syftar på.

Men ge inte upp! Rätt som det är förstår vi :)
 
Det som grannarna ville ha menar jag självklart.
Ser ut som ett elstaket som man försökt pimpa till lite men huvudsaken är fortfarande att hålla minihästarna inom tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.