Hej!
Som rubriken alltså.
Om jag skulle riva mitt befintliga garage och bygga ett nytt likadant, behöver jag söka rivningslov och sedan bygglov för det nya garaget?

Var går isåfall gränsen för reparation/renovering och rivning/nybygge?

Mvh
/C
 
Ja.
Om du då inte bor utomplans och garaget är så litet att du inte behöver bygglov.
 
Varför riva för att sedan bygga ett likadant?
 
hahalj
DrKassler skrev:
Hej!
Som rubriken alltså.
Om jag skulle riva mitt befintliga garage och bygga ett nytt likadant, behöver jag söka rivningslov och sedan bygglov för det nya garaget?

Var går isåfall gränsen för reparation/renovering och rivning/nybygge?

Mvh
/C
Hade samma funderingar, kollade med bygglovsenheten i min kommun som sade att jag behöver rivningslov och nytt bygglov om jag jämnar det gamla garaget/förrådet med marken innan jag bygger nytt. Om jag bygger om det stegvis så krävs inga lov alls. Gränsen verkade inte särskilt tydligt, det enda jag kunde få fram var att så länge jag inte river den gamla byggnaden så behöver jag inga lov.

Nu bor jag utanför detaljplanerat område så det kanske spelar viss roll.
 
När det gäller rivning eller renovering, Så skall man " renovera" en vägg i taget, så en granne skall aldrig kunna se att byggnaden är "riven" för att byggas upp igen.
Utan för planlagt område är det samma regler men man kan få uppföra komplementbyggnader eller göra tillbyggnader som underordnar sig huvudbyggnaden. Detta är olika beroende vilken kommun man bor i så hör med byggnadskontoret på kommunen.
 
Jag är exakt samma läge, har en ganska stor bod på 5,5*10m men den är gammal och rutten så jag tänkte "renovera"/bygga om den helt och gjuta platta senare i den. Min fråga är om man skulle kunna stretcha lite så den blir 6m bred utan att nån bryr sig? Den är gammal så det finns inga ritningar på den men den är inritad på detaljplanen.
Jag bor i detaljplanerat område
 
Är den inmätt och det är den ju när den finns med i detaljplanen och någon upptäcker/anmäler så är det en olovlig byggnation och förutom att betala straffavgiften kan du i värsta fall bli tvungen att riva. Men oftast löser man det med att man får söka bygglov i efterhand.
 
Fast numera utgår väl straffavgiften även om man får bygglov i efterhand. Och den avgiften kan vara ganska häftig.
 
Ja numera utgår det en straffavgift även om man får bygglov i efterhand...
 
Hemmakatten
Hade en granne som satte upp ett plank mellan sig och en annan granne (båda var överens om planket). Detta var den våren när nya PBL började gälla så bygglovet tog väldigt lång tid innan de fick det. När nästan hela sommaren gått utan att bygglovet kom, så bestämde grannen att sätta upp planket (det var helt klart att de skulle få bygglov).

Vid jul kom det ett brev från kommunen om att de fått en anonym anmälan om ett uppsatt plank utan bygglov samt att om så var fallet skulle grannen få erlägga en straffavgift. I brevet stod också att kommunen var tvungen att komma ut och beskåda huruvida det fanns ett plank eller inte, men pga jul och ledigheter så skulle detta besök inte bli av förrän i slutet av januari.

En dag efter brevets ankomst ringer handläggaren och säger att om planket tas ned innan besöket så blir det ingen straffavgift. Handläggaren hade med andra ord redan sett planket men var tvungen att agera pga det anonyma brevet och tyckte väl också att handläggningstiden för ett bygglov för 10 m plank var bedrövligt lång.

Grannarna kunde förhållandevis enkelt ta ner planket i sektioner, kommunen kom på besök och det enda de såg var nedgjutna stolpskor. Inga straffavgifter och någon vecka senare kom bygglovet.

Slutet gott och det är tur att även tjänstemännen kan vara lite smidiga.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Smidiga? Fastighetsägaren SKA få möjlighet att rätta till fel och på så sätt slippa straffavgift.
 
Sant men det är ju inte alltid det går att "riva" eller återställa det man gjort.... till en "rimlig" kostnad.
 
Hemmakatten
haavard skrev:
Smidiga? Fastighetsägaren SKA få möjlighet att rätta till fel och på så sätt slippa straffavgift.
Jag trodde att i och med den nya PBL-lagen så var straffavgifterna tvingande så fort kommunen upptäckt felet. Och Jag hade för mig att anledningen till dessa straffavgifter var att minska på svartbyggandet och att man bygger för att i efterhand söka bygglov då de nya bygglovavgifterna är högre och bygglov kan i många fall ta längre tid än tidigare att få samt att ansökningarna kräver mer pappersarbete av den enskilde. Då kan några/många? kanske frestas att bygga ändå.
 
  • Gilla
Nils Hansson1
  • Laddar…
Lagen är tvingande och Byggnadsnämnden är tvungen att ta ut en avgift... Men som så ofta så handlar det om resurser och den politiska viljan. Det är ju lika inför lagen som skall gälla, men tyvärr så är det först när någon anmäler eller överklagar som en del brister blir synliga för allmänheten.
 
PBL 11 kap. 54 §: En byggsanktionsavgift ska inte tas ut om rättelse sker innan frågan om sanktion eller ingripande enligt detta kapitel har tagits upp till överläggning vid ett sammanträde med tillsynsmyndigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.