Hur stort måste köket vara för att kunna ha en köks ö?
Idag har ritat ett kök som är 15m² men då har vi ingen ö.

Blir det litet eller ska man satsa på ett större kök?
Huset som det ser ut idag är ett1.5 plans hus på 153m² men det kan förändras under dom närmste veckorna innan vi helt och hållet bestämmt oss.
 
Hej
Jag hade nog satsat på ett större kök.Ska man ha en köksö ska man ordentlig plats för att ha den.
Tror att det är någo norm att det måste vara ca 110cm mellan ön och köksbänkar.Kommer inte ihåg måttet.

 
Korrekt mellan 110-120cm från köksbänkar.

Jag ville också ha en men det blev halvö istället. Vi har delat köket med halvön i två "rum". Totalt blir det 21kvm óm man inte räknar med skafferiet på ca 4kvm.
 
Bob_the_builder
Jag tycker inte att det behöver vara så stort. Kolla exempelvis på A-hus Edsviken (finns på Husexpo i Sthlm). Det köket är under 20m2. Måtten mellan ö och skåp är de nämnda. Men detta är kanske en mindre ö än de ni vill ha, vad vet jag? 200x90 cm är den iaf.
 
Vårt kök på 19,2 kvm (vi ska bygga hus) valde vi bort köksö efterom vi tyckte att det blev trångt där matbordet skulle stå. Men det är ju helt en smaksak och helt beroende på hur brett resp långt köket är.
 
  • Gilla
sosococo
  • Laddar…
Hejsan,
Ett alternativ är ju att ha en mobil köksö som är som en andra arbetsyta. D.v.s. utan el och vvs kopplat till den. Då kan man flytta den om det inte blir bra. Denna behöver inte heller vara lika stor.
Vi upplever att man ofta behöver just mer arbets-, avlastningsyta och då är en liten ö ganska schysst.
En del har t.o.m. hjul på sina...

Vi har 19 kvm avlångt kök och kan ha en lite ö utan att det blir trångt..

//Anna
 
Jag vill också varna för köksöar med spis, utan vatten. Gör i så fall köksön så stor att både diskbänk och spis ryms. Det händer många farliga olyckor pga att spis och diskho skiljs åt för mycket. (gäller inte bara köksö)

Men en köksö är väldigt praktisk "tom", med bara skåp/lådor/hyllor under. Perfekt för matkassar och uppackning. Perfekt för gästhäng, en liten buffé, förrätt osv. Och perfekt vid matlagning när man är 2 samtidigt, då är man inte "i vägen" för varandra. Och perfekt som bakbord! (Och även för barnen som vill hjälpa till, men alltid "är i vägen"...)

Hjul är också funtionellt, då kan man rulla undan den när matbordet behöver förlängas för inflyttningsfesten... (kalas, jul)

Angående måtten. Det avgörande är att skåpen går att öppna i från båda hållen i gången. Och om diskmaskinen öppnas mot köksön måste man ha gott gångutrymme runt luckan när den är utfälld. Men man kan även låta bli att ha lådor och skåp på ena sidan av köksön, då kan man mindre "gång". Det beror ju på hur man "vänder" ön, alltså vad som finns på motsatt sida. Om det är ex diskho eller spis lär det bli mer "spring" och därför behövs mer utrymme, 120 cm som minst.

 
Byggare Babe skrev:
Jag vill också varna för köksöar med spis, utan vatten. Gör i så fall köksön så stor att både diskbänk och spis ryms. Det händer många farliga olyckor pga att spis och diskho skiljs åt för mycket.
Sätt då också diskmaskinen i köksön, för allt porslinshanterande mellan diskho och diskmaskin ger ett konstant dropp.
Om diskmaskinen sitter i köksön bör även alla skåp och framför allt bestiklådan vara i köksön.

Nä, varför inte skita i resterande diskbänk och sätta allt i köksön så slipper man bekymret.

Förlåt min ironi men jag kunde inte låta bli. ;D
 
Frågade min flickvän, som arbetar som kökskonsulent, och hon sa att det ska vara minst 120cm mellan diskbänk och köksö. Förutom detta är det en smaksak vad gäller kvadrat/placering.
/C 8)
 
Vårt kök är på sammanlagt 27 kvm och då har vi en köksö med spishäll och frihängande fläkt. Ön är 160 cm bred med det är inga problem med plats för varken matmöbler eller passage, vi har tom en fri yta i ena "hörnan" av köket. Tror att det har mycket att göra med hur planlösningen ser ut.

Hälsningar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.