Jag ska börja renovera och flytta en del väggar, då har jag ett fint stavparkettgolv som behöver ”flyttas” en dryg meter. Dessutom ska jag flytta en kakelugn till ett annat rum med stavparkett i fiskbensmönster så här behöver jag bryta upp en del och få det snyggt efteråt.

Hur gör man när man bryter upp ett gammalt stavparkettgolvs som ska återvinnas? Var börjar man? Behöver man märka upp stavarna inför läggningen?

/Janne
 
Hej!

Jag har samlat ihop ett parkettgolv som var lagt i raka längder. Jag gissar att den första förutsättningen att samla ihop parketten är att den inte är limmad. Min parkett var spikad med två spikar i varje stav.

Så det gäller att lista ut i vilken ände av golvet de slutade att lägga parketten och börja bryta därifrån. Har du friser runt kanterna så blir det säkert svårare. Du kan inte räkna med att få loss alla stavar hela. Så om du vill lägg parketten i ett lika stort rum igen blir det nog problem om du inte kan komplettera den. Börja med att bryta bort golvlisten som täcker kanten på parketten där du tror att "slutet" är. Försök sedan att hitta den sista parkettbiten och pilla loss den.

De första stavarna du bryter loss går förmodligen sönder. Sedan när du kommit en liten bit på väg blir det lättare att få loss dem hela. Jag lirkade försiktigt med en kofot underifrån, nära spikarna. Du ska bara lyfta så pass att spikarna lossnar, annars går antingen noten med spiken eller sponten i bakkanten sönder. De spikar som inte lossnade lätt drog jag ut med hovtång. Byxor med kuddar i knäna är ett måste.

Min erfarenhet är att det är pillrigt men inte omöjligt att samla ihop parketten. Jag kommer att lägga min parket i ett mindre rum nästa gång.

:) Ulrica
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Tack för infon, det får bli nästa helgs projekt.

/Janne
 
Hej!

Kan tipsa om att jag gått igenom exakt samma sak.
Blev klar med emonterinen av ett stavparkettgolv på cirka 25-30 m2 för några dagar sen.

Det tog cirka en månad att få bort det. :surprised: Trodde inte det skulle vara så jobbigt...

Som Ulrika sa så kan du räkna med att an del stavar går sönder. Speciellt i början.

Mina stavar var spikade, men jag var tvungen att försiktigt "bryta" upp golvet genom att försiktigt knacka in en skruvmejsel under staven, och sedan såga av spiken med bågfilsblad. Slet ut cirka 15 blad...

Om jag försökte bryta upp golvet så sprack stavarna.

/Jonas
 
Vi har precis renoverat färdigt en gammal skola med fiskbensmönstrad massiv ekparkett..

Det kan vara ett litet h-vete att bryta upp golvet helt. Inte nog med att du måste hitta "rätt ände" att börja i, förr lade man ibland en slags matta under parketten (idag foam eller lumenpapp) som kan sitta som bara den och göra upplockandet etter värre..

Vi skulle dock utöka parkettytan vilket innebar att vi var tvungna att få tag i "ny" gammal parkett och det är inte helt lätt eftersom dimensionerna på det befintliga golvet inte riktigt stämde överens med dagens mått..

Efter många om och men lyckades vi dock få tag på en parkettillverkare med säte i Småland som sågade upp de dimensioner vi skulle ha..

Slutresultatet blev helt kanon - det går omöjligen att skilja det nya golvet från det gamla och t.o.m. skarvarna mot det gamla golvet blev fina (något som också kan vara svårt, med olika band och frisbredder...)

Kontentan är - räkna med MYCKET spill om du skall flytta golvet...
 
Nu har jag brutit upp ca 3 kvm. Som ni säger är det svårt att hitta rätt ände att börja i men sen har det gått ganska bra med kofot, spikutdragare och stämjärn som främsta vapen. Parketten ligger direkt på ett plankgolv så jag har inte de problem som Styx beskriver.

Sedan återstår att få ihop golvet igen vilket verkar betydligt svårare. Heder åt den som lagt mitt golv en gång i tiden, det finns inga sprickor eller lösa brädor och då har man lagt golvet utan skyddande listor runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.