[FONT=Verdana,Arial,Helvetica][FONT=Verdana,Arial,Helvetica]Hej,
Vi ska renovera våra innertak på ovanvåningen i en trävilla från 1915. Villan ligger i en av Stockholms villa-förstäder. Vi undrar vilken typ av spont vi ska sätta i taket för att det ska vara så tidstypiskt som möjligt. Vi står och väljer mellan pärlspont och v-spont. Är det nån som vet vilket som passar bäst, eller har andra förslag?
Tack på förhand!
[/FONT]
[/FONT]
 
Pärlspont är väl det man ser mest i gamla hus i vart fall på väggarna..skulle fungera i taket också
och sedan måla det vitt.. själv har jag Mora panel , en bredare variant..
Eti..
 
Redigerat:
Om man sätter pärlspont på en så stor yta som ett tak ska man vara försiktig med att platsmåla. Av de pärlsponttak vi har (4 st) är det bara det som jag bara grundmålat före uppspikningen som är bra. När man målar ett uppsatt pärlsponttak "klistras" brädorna ihop i sponten. Det är stora variationer mellan årstiderna fortfarande 7-8 år senare och brädor spricker på nya ställen under vintern när luften är torrare. Det omålade (grundade) taket klarar sig och är fortfarande fint. Möjligen ska man måla det på vintern när brädorna är som smalast. Huset är från 1920 och hade pärlsponttak i köket. Vardagsrumstaket var vävspänt, tyvärr med misstänkt vattenskada som gjorde att det togs bort.
 
  • Gilla
jesper667
  • Laddar…
Röstar också på pärlspont. Både en smalare och bredare variant funkar väl tidsmässigt. Jag gillar dock den bredare mer (120 snarare än 95 bred).

Apropå målning. Det bästa är ju helt klart att måla den innan uppsättning. Risk för att det torkar isär och kommer fram omålade glipor annars. Också mycket enklare att måla panel som ligger ner än att måla tak, även om att måla hundratals meter panel fortfarande är rätt drygt...

Håller själva på att sätta en del pärlspont som innertak. Vi har målat den två gånger innan uppsättning och en sista strykning på plats. Har funkat fint. Kan ju lätt bli något märke när man sätter upp den så att måla på plats sista gången känns som en bra avvägning. Inga problem med att färgen spruckit av träets rörelser. Fast här tror jag färgtyp och målningsteknik gör en del. Vi har kört matt linoljefärg som målas mycket tunt. Tjocka lager plastfärg beter sig nog annorlunda. Iofs har vi också målat vintertid.
 
Tack för svar! Efter mycket rek och råd så beslutade vi oss slutligen för dubbelfasad (v-fas) spont (95mm). Det ger taket ett lite "lugnare" intryck. Kommer att måla innan innan uppsättning.
 
Glöm inte heller att schellacka innan målning.
 
Ett alternativ om man inte har möjlighet att måla allt nere eftersom det tar en del plats är att måla varje fjäder när man satt upp brädan. Alltså sätt upp en bräda, måla fjädern och sätt sen nästa bräda. Det behöver inte torka mellan. Vi har gjort så på ett par ställen och det fungerar alldeles utmärkt, åtminstone med linoljefärg. Man slipper på så sätt de tråkiga omålade springor som kan bli om man sätter upp utan att grunda först.
 
Vilket bra tips Sophie!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.