Efter 5år i hus utan en högtryckstvätt är det dags att köpa en! Har spanat en del på kärcher tvättar och fastnat för k5 Home premium som kostar ca 4000kr. Tvätten kommer användas till tralltvätt och tvätt av en stentrappa i första hand. Är det ett bra val eller skulle jag t.o.m klara mig på den lite mindre k4 som kostar tusen kronor mindre?
 
  • Gilla
dembo och 1 till
  • Laddar…
K4 räcker nog
K5 är bättre
K5 kan käka säkringar, speciellt om du belastar säkringen med något mer än just högtryckstvätten
 
"räcker nog" är det likamed dumsnålt att inte lägga 1000kr till? Är gärna ekonomisk men inte dumsnål...
Säkringen borde jag klara, har en egen 13A grupp utomhus. Har en såg som drar 10,5A när den startar... Så när elektrikern gjorde lite annat fick han fixa en grupp för krävande maskiner utomhus :)
 
13A går ju bra.
För trall och stentrappa räcker en K4, kanske tar några minuter extra med trappen och trallen vill inte ha för högt tryck.
Ska man däremot ge sig på tex sjöstensplattor så vill man ha mycket vatten o tryck.
 
Högtryckstvättar och släpvagnar handlas efter samma principer. Ju större desto bättre. K5 alla dagar i veckan.
 
Kolla också maskinerna på tretti.se, en 5 serie med tralltvätt behöver nog inte kosta 4 papp
 
Annars har K-Rauta just nu kampanj på en Kärcher K5.585 till 2495 (kampanjen slutar 24/3).
 
Credde skrev:
Annars har K-Rauta just nu kampanj på en Kärcher K5.585 till 2495 (kampanjen slutar 24/3).
Det var en sån jag titta på innan de bytte sortiment, det är ett riktigt bra pris!
 
matte75 skrev:
Kolla upp Stihls högtryckstvättar innan du bestämmer dig. Jag köpte en Stihl RE-128plus förra året och är skitnöjd den. Kostar ca 3500kr enligt Stihls hemsida:
[länk]
+1. Väldigt nöjd med min Stihl. Köpte den för 2995 på kampanj!
 
Har verkligen Kärcher k 5.585 fortfarande pumphus i metall?
Såg den på K-Rauta, och det satt en stor klisterlapp där det stod "Aktas för frost" på den.
Det gjorde det inte på K6 och K7 (men däremot på K3).

För övrigt säljs K4 Premium Home (ink trallborste) för 2 500:- på Classe för klubbmedlemmar (2 250:- med tioprocentsrabatten för nya clubmedlemmar).
 
Redigerat:
Just nu (fram till 2 april 2013) har ett byggvaruhus (K-rauta) K5.585 (utan tralltvätt) till kampanjpris - 2.495:- . Så nu ska lilla Nord80 få sej en rejäl omgång med 140 bar.
Affären i Häggvik hade tre pallar med tvättar i dag kl 13. :)

Billigaste jag kan hitta på, finns ej på pricerunner eller kelkoo, har bara kollat tretti.se, Järnia, ByggMax och Bauhaus i och för sej. OBS att det skiljer lite på modellerna, Home Premium verkar innehålla tralltvätt och är dyrare - K5.700 varför den är dyrare?

Jag kommer att förvara min frostfritt, det är ett som är säkert. Den gamla frös sönder när dottern glömde stänga garagedörren...
 
Redigerat:
tomans skrev:
Just nu (fram till 2 april 2013) har ett byggvaruhus (K-rauta) K5.585 (utan tralltvätt) till kampanjpris - 2.495:-
Jag fick i dagarna reklammail från Classe där 5.585 säljs för 2499 (klubbpris). Klickar man på länken kostar den 2495 och beskrivs som "Kärcher K4 Premium Home". På bilden ser det ut som att tralltvätt ingår.
 
  • Gilla
Jazman
  • Laddar…
@Alfredo: Stämmer. Men det är en K4, inte en K5. K5 har metallpump enligt andra forum, även om det är bara aluminium. K4? Vet inte. Någon annan som vet? Hellre 140 bar och metallpump än en tralltvätt, men det är mitt val och andra köper det de vill ha/behöver. Jag ska tvätta båt och bilar, stengångar och fasader = behöver lite bättre krut i puffran ibland.
 
tomans skrev:
@Alfredo: Stämmer. Men det är en K4, inte en K5.
Det verkar som om Classe virrat ihop beteckningarna lite. I mailet står det "Kärcher 5.585", vilken ska klara 140 Bar och ha nio meter högtrycksslang. Klickar man på länken kommer man dock till "Kärcher K4 Premium Home", vilken ger max 130 Bar och har sex meter högtrycksslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.