Hej allesammans, Nu är det så här;

Har beställt en bandsåg och det är några veckors väntetid på den. Tänkte först köpa en liten, typ Metabo BAS317 eller Dewalt DW876 men så tänkte jag att dom skulle bli för klena för det mesta.
Går såga nästan lika bra med sticksågen.

Det hela slutade med att jag beställde en Metabo BAS505 i 230v utförande.


Nu till mina funderingar som jag gärna skulle vilja ha några utomstående tips och synvinklar på:

Ska jag ändra beställningen och köpa en trefas istället?

Klart det är bra att ha trefas uttag i mitt "snickeri", då kan man ju köpa och använda fler gamla maskiner. Marknaden blir större men i övrigt vet jag inte om det behövs, det mesta finns att köra på 230v.

Vet någon om det är stor skillnad på kraft om jag tar en 400v istället för 230v?

Är väl mest orolig att det ska kosta för mycket pengar med installeringen, känns som att bandsågen i 230v var nog så dyr. Jag kanske slösar mycket, men jag är ändå riktigt snål när det kommer till vissa grejer.

Finns det någon med erfarenhet runt detta som har något att berätta?

Alla synpunkter runt 230v vs 400v höres tacksamt. Fundera ej för länge, skriv med hjärtat på en gång. Det eftersom att Om det blir att ändra ordern vill jag göra det så fort som möjligt.


Tack,

Vixcent
 
  • Gilla
Nicolae
  • Laddar…
Alla dagar i veckan, 3-fas

Protte
 
3-fas. Om inte för annat, så för andrahandsvärdet på maskinen. Ändra beställningen och bit i det sura äpplet och ta dit en elektriker som fixar ett gäng med trefasuttag. Jag har ett uttag för lite, och det är en aning irriterande.
 
Håller med föregående talare. 3-fas alla dagar. I nödfall kan du, till en början, låta montera ETT trefasuttag och köra med grenkontakter och skarvsladdar.
 
Jag sällar mig till flocken och ropar trefas, jag med.
Jag anser att det är en investering att installera trefas i en verkstad.

Nu vet jag ju inte vad sågen drar, men du kanske vill köra t.ex. En spånsug samtidigt, och har du då för kraftiga maskiner så överbelastas din enda fas så att säkringen går.
 
Ja det var enkelt, jag kör på trefas.

Men kan någon ge mig ett konkret exempel på varför det var så pass mycket övervikt på trefas?
 
Vixcent skrev:
Men kan någon ge mig ett konkret exempel på varför det var så pass mycket övervikt på trefas?
Två har du redan fått. "Andrahandsvärdet" och jämnare belastning. vilket medför mindre risk "att säkringen går".

Sen är det alltid bra att ha tillgång till trefasuttag och har du inte en "besvärlig" elinstallation borde det inte bli alltför dyrt att fixa ett eller flera uttag.
 
Jag skulle vilja säga trefas av två andra anledningar:

1) Induktionsmotorer har många fördelar såsom att de är borstlösa, tysta osv. Dessa går i praktiken inte att köra på enfas när man kommer upp i högre effekter. Spelar mao mindre roll för bandsågen men trefas i snickeriet ger en framtidssäkring när du vill komplettera med fler maskiner som kräver större motoreffekt.

2) Tillgången på begagnade snickerimaskiner med trefasmotor är enormt mycket större än dito med enfasmotorer. Begagnat är ett fint sätt att köpa bra grejor till rimliga pnser.
 
Alfredo skrev:
Två har du redan fått. "Andrahandsvärdet" och jämnare belastning. vilket medför mindre risk "att säkringen går".

Sen är det alltid bra att ha tillgång till trefasuttag och har du inte en "besvärlig" elinstallation borde det inte bli alltför dyrt att fixa ett eller flera uttag.
Givetvis, det noterades. Men menade mer maskin-/motormässigt, så som:

phl skrev:
Jag skulle vilja säga trefas av två andra anledningar:

1) Induktionsmotorer har många fördelar såsom att de är borstlösa, tysta osv. Dessa går i praktiken inte att köra på enfas när man kommer upp i högre effekter. Spelar mao mindre roll för bandsågen men trefas i snickeriet ger en framtidssäkring när du vill komplettera med fler maskiner som kräver större motoreffekt.
Tänker höra om offert från några olika elektriker. Dvs så snart klartecken kommer ang om det är möjligt att byta spänning på sågen. Vill alltid göra allt själv (barnslig, "kan själv"), men vissa saker bör man och ska man ej göra på egen hand.

Det blir bra det här.
 
Vixcent skrev:
Givetvis, det noterades. Men menade mer maskin-/motormässigt, så som....
Enfas har sin gräns vid 3 hk. Många bra trefasmaskiner ligger på 150-200 procent av det. Det har stor betydelse på stationära maskiner om plånboken och utrymme tillåter.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
Enfas har sin gräns vid 3 hk. Många bra trefasmaskiner ligger på 150-200 procent av det. Det har stor betydelse på stationära masiner om plånboken och utrymme tillåter.

--- Mats ---

Har ej tänkt på hur mycket bättre det verkar (är?) med trefas maskiner. Då kan jag faktiskt ordna mig riktigt kraftiga maskiner till bra pris. Hade några tankar på trefas tidigare men det kändes som att det var enklare att köra enfas. Men jag ser det redan med helt andra ögon!

Ångrar verkligen inte att jag startade denna tråd. Tack allesammans för hjälpen!
 
Den stora fördelen med 1Fas är ju att du kan skylla på maskinen och inte dig själv om jobbet inte blir bra utfört.:)
 
Nimajneb skrev:
Den stora fördelen med 1Fas är ju att du kan skylla på maskinen och inte dig själv om jobbet inte blir bra utfört.:)
Fast kör TS på trefas och det ändå blir fel kan han ju skylla på all oss här. Det måste vara ännu bättre! :D
 
  • Gilla
Lostmoose och 2 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Fast kör TS på trefas och det ändå blir fel kan han ju skylla på all oss här. Det måste vara ännu bättre! :D
Där satt du huvudet på spiken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.