fönster.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Jag håller på och ska byta ett antal fönster på mitt tegelhus. En fundering dock.
Är det bäst att ha en trälist runt fönstret som på bilden eller ska man som vissa gör ersätta den med en utefog av passande kulör? Skulle se snyggare ut med fog tror jag.
 
Eller ska man sätta en plåt?
 
Vad har du för fönster? Är det plåtbeklädd utsida skulle jag fortsätta med plåt. Fönsterna brukar sitta innanför teglet så att man brukar sätta en plåt även på trä/ plastfönster. Trä avråder jag dig att sätta detta pga underhållet som kommer att krävas. Fog kan funka men har en tendens att spricka med tiden, så plåt är mest underhållsfritt.
 
Tack. Hur fäster jag upp plåten i tegel?
 
Man brukar bara fästa den i karmen.
 
Hörde av en bekant att man kan lägga fogskum runt. Sedan slipa till det och måla med samma kulör som fönster.

Är det att rekommendera?
 
krille09 skrev:
hörde av en bekant att man kan lägga fogskum runt. Sedan slipa till det och måla med samma kulör som fönster.

är det att rekommendera?
nej
 
Med hela alufönster blir det svårt att fästa i karmen. Även svårt att fästa i tegel. Kan man limma upp plåten eller hur löser man det då?
 
Popnita i aluminiumen brukar man väl göra?

Jag skruvade mina i teglet. Vanlig montageskruv och plastplugg.
 
Lånar tråden lite!
Var köpte du plåten som du popnitade fast i fönstret?
 
Bullefant:

Då plåten oftast måste anpassas till ett visst fönster och dess mått så lär det inte några förtillverkade plåtar som brukar finnas hos byggvaruhusen.
Så mitt tips blir: kontakta en plåtslagare.
 
roli skrev:
Bullefant:

Så mitt tips blir: kontakta en plåtslagare.
Precis, kontakta din lokala plåtis så fixar han till det. Det räcker oftast med en "L" profil där den korta delen ligger an mot karmens utsida. Min plåtis bockade dock lite på den långa delen av "L" , åt vänster ungefär 2/3 upp från hörnet. Det kostade inte många kronor per fönster. Borrade 3 hål per sida i teglet, plugg + skruv.
 
Jag köpte överbleck på byggmax (deras plåt är extra tunn) och bockade själv till med en falstång (bra träning för underarmarna). Mycket jobb för mina 2st 16*13 fönster, även om resultatet blev mer än godkänt.

Rekommenderar alltså helt klart att gå till plåtslagaren istället!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.