Hej,

Familjen är på väg att flytta till hus. Fantastiskt. Ska bli riktigt kul. På så många sätt.

Vi kommer bo i parhus och ha en som en innergård delade med parhus, villa och radhus. Alla har småbarn så planen är att dela av längst med tomtgränserna. 4 angränsande husägare har tagit in offert från staketbyggare och godkänt det hela. De väntar dock på "nya grannarna" oss så de får ner kostnaden genom att dela på de gemensamma sträckorna på 2.

Problemet är att vi tycker det ser dyrt ut och kanske inte en typ vi själva skulle valt. Vi har dessutom störst tomt vilket innebär att vår planerade budget skulle gå till staketet. Vi har planerat att diskutera staketet nästa v med närmsta grannen. Bra så.

Andra problemet är att vi klurar att köpa thuja att rama in trädgården med. Ca 500kvm. Vi vet ännu inte hur bra/djupt man kan gräva. Det är tänkt att köpa 1,6m höga... om marken tillåter. Vi har tittat på att köpa från Holland.

I hus är man givetvis inte tvungen att köpa staket ihop men det hade varit en fin lösning. Att rama in gården med en grön 2m mur är kanske inte heller helt uppskattat av grannar med mindre trädgård..

Någon med erfarenhet el åsikt? Tankar?
 
  • Gilla
JSvenonius
  • Laddar…
Låt inte grannarna stressa era beslut. Vill de gärna ha staket får de väl sätta dessa inne på den egna tomten. Nu får man vara lite smidig och säga att man vill bo och känna lite först (och då inte slänga upp buskar 1vecka senare)
 
Ja, vi är grannen mitt i allt. Vi hade tänkt staket från början men funderar på att ha buskar istället. Finare och mindre hästhagekänsla. Har dock börjat fundera om en grön thujahäck runt hela blir för mäktigt.. 80m el vad det kan bli. Dottern som snart är två kommer inte stanna på gården om det inte tar stop så att säga. Vi vill ha något som funkar ganska omgående som inhängnad. Just nu är det inget alls. Bara en platt jättegräsmatta utan träd, blomma, buske el staket.
 
Vi satte stolpar och fårstängsel runt vår tomt för att hunden inte skulle rymma tills vi kommit på hur vi ville ha det. Inte lika stor tomt som er men man behöver inte göra hela på en gång. Tujor är bra som insynsskydd men i stora mängder tror jag det kommer kännas instängt. Vad kostar staketet i offerten per meter?
 
420kr/m
 
Tryckimpregnerat överst, underst och stolparna och inplastad vajer horisontellt, 3rader i mitten.
 
Jag har inte exakta måtten på tomten men totalt har vi 840kvm. Ingen tomt att tala om på framsida men där är det inte tänkt att ha staket. Oavsett blir det en slant för ett staket som ev döljs bakom buskar.
 
Det där med thuja kan lätt slå fel grannar emellan.
Thujan är ju väldigt tätvuxen, och ränner lätt upp till tio meters höjd.

Så den granne som får thujahäcken på syd- sydost- eller sydvästsidan av sin lilla tomt
finner sig plötsligt leva ett liv helt i skuggan.

Sådana häckar ligger nog högt på listan över orsaker till osämja grannar emellan.

Var det inte meningen att barnen skulle få kontakt med och kunna leka med varandra?
Kör på staketvarianten!


Helt borsett från att jag personligen tycker Thuja ger en väldigt ful häck dessutom.
Blommar aldrig, bladen (barren) skiftar aldrig färg och enahanda struktur.
Nej tack till Thujahäckar!
 
  • Gilla
BobbyOne och 17 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det där med thuja kan lätt slå fel grannar emellan.
Thujan är ju väldigt tätvuxen, och ränner lätt upp till tio meters höjd.

Så den granne som får thujahäcken på syd- sydost- eller sydvästsidan av sin lilla tomt
finner sig plötsligt leva ett liv helt i skuggan.

Sådana häckar ligger nog högt på listan över orsaker till osämja grannar emellan.

Var det inte meningen att barnen skulle få kontakt med och kunna leka med varandra?
Kör på staketvarianten!


Helt borsett från att jag personligen tycker Thuja ger en väldigt ful häck dessutom.
Blommar aldrig, bladen (barren) skiftar aldrig färg och enahanda struktur.
Nej tack till Thujahäckar!
Det finns ju flera sorters thuja där alla inte blir så höga...
Annars håller jag med om att köra staket.
 
Tycket det låter som om det planerade staketet inte är det vackraste? Och så låter det som om en tvååring klara rätt lätt att sig genom det, finns det någon bild?
 
Planen med thujahäck var en på ca 2m. Lite insynsskydd iom att husen ligger hyfsat tätt. En häck som inte tar 5 år att ha "färdig".

Barnen har säkerligen andra värderingar. Ett staket el häck begränsar livet.

Kan lägga in bild senare..
 
En Thujahäck växer på bredden och du måste klippa den minst en gång/år kanske mera om du vill hålla den smal.
Så vill du ha en sådan i tomtgränsen måste du vara överens med grannen med så små tomter, dvs du skapar arbete även för din granne.
Och thujaplantor av lite storlek, mellan 1,5-2 m, för det är vad du önskar om jag förstått rätt, kostar och du hamnar i nivå med staketpriset. Det ska grävas ur och tillföras matjord/gödsel där det ska planteras.
Men visst finns det mindre plantor till lägre pris, 50-100kr/plantan, men då får du vänta några år på din häck och det blir inget hinder för barn att ta sig genom.
Så som nyinflyttad ta er tid att känna av hur dina grannar tänker och ta det lite lugnt med "jag vill göra så här", ni ska bo nära varandra framöver och ibland får man kompromissa.
 
Häcken var tänkt att ha inne på gården så jag kunde klippa baksidan och fortfarande stå på vår egen gård. Priset var tänkt att hålla nere mot att köpa thujan via Holland. Planerat att köpa extra plantor i samma höjd som reserver.. Därav ett mer behagligt pris på 1,6m plantor via import av stort antal.

Idén att ha en 2m häck är dock något vi får tänka igenom 3ggr till. Som nämnts, kanske inte så trevligt mot barnen. Jag och frun kommer från landet till storstan så vi håller på och anpassar oss för lite mer nära till grannar. Man kan inte få allt.

Vi ska börja med att prata med grannen. Vi ska även iväg och kolla alternativa häckbuskar och klura på staketlösningar.

Jag själv har stängt (byggt) gärdsgård i unga år... kanske inte helt uppskattat i nybyggt område :)
 
Zeke_Varg

förstår att det kan vara jobbigt att vänja sig vid att leva så nära andra människor
efter ett liv på landet.

Har själv börjat min "huskarriär" på en tomt om 234 kvm.
Nästa tomt var 425 kvm.
Nu har jag 15000 kvm, och kan knappt skönja grannarna, och saknar dem lite grand.

Men att bo på en liten tomt med grannarna väldigt nära är inte bara negativt.
Man kommer lätt på talefot med grannarna, och får vänner för livet.
Det är lätt att göra varandra tjänster och få gentjänster tillbaka.
Det skall inte föraktas!

Lycka till i det nya huset (y)
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
En nyplanterad thujahäck stoppar ingen tvååring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.