Märkte igår att pumpen går och stannar för snabbt när den ska fylla på hydropressen. Gick ner och kollade och det kom ingen luft från ventilen och inget vatten heller vilket är bra. :D
Vilket förtryck ska man ha? Får prova detta först annars blir det väl byte av hydropressen förmodar jag.

Om man ska köpa nytt alltihop, pump mm (kör med ejektorpump nu) vad ska man satsa på då? Har haft problem med luktande vatten, som ruttet ägg luktar det. Monterade en luftinjektor som tar bort lukten och detta har fungerat bra.

Jocke
 
Joukko skrev:
Vilket förtryck ska man ha?
Lite lägre än pumpens tillslagstryck.
 
Jag tror jag har 1,9-2bar som tillslag. Så ca 1,5-1,6bar borde bli bra då.
 
Funkar nu bättre med 1,5bar förtryck. :) Om man skulle köpa nytt vad är bäst att köpa då? Tror brunnen är ca 90m.
 
Ligger borrhålet nära huset och ger bra med vatten så funkar en ejektorpump minst lika bra som en dränkpump. Elmotor och allt står skyddat ovan mark. Är pumpen gammal, eller varför vill du byta den?
Själv skulle jag välja hydrofor om det finns plats för det.
 
Borrhålet ligger några meter från huset. Pump och hydropress står i krypgrunden. Höjden är ca 1,3m. Grejorna är 30år gamla så det är väl bra att vara lite förberedd ifall grejorna går sönder. :) Varför just hydrofor?
 
Personligen tycker jag det är lättare att ha koll på förhållandet mellan luft och vatten i hydroforen. Med en hydrofor kan man få ut en större mängd vatten mellan varje pumpstart. Detta ger längre livslängd på pumpen, samt (upplever jag) ett jämnare vattentryck.
 
Nu har jag pumpat i luft 2 gånger på kort tid och nu är det dags igen. :-/ Verkar som den hydropressen jag har, har nog gjort sitt. Det är ju lite prisskillnad på en hydropress och en hydrofor. Hur funkar en hydrofor och hur kopplar man in en sådan?
 
Hydrofor har en luftficka istället för gummiblåsa.
Kopplas typ pump-tryckströmbrytare-säk.ventil-hydrofor-AV-tappställe
 
Nu har jag beställt ny hydropress mm. Förhoppningsvis kommer denna på måndag och då ska väl vattenproblemet vara löst. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.