Jag ska sätta upp en taklampa hemma och från taket hänger en blå, en svart och en grön. Den gröna sladden är helgrön och inte gul/grön som jordningssladden vanligtvis brukar vara. Den svarta är svart och inte brun, som den brukar vara. Huset är byggt 1967 och jag har hört att färgkoderna har förändrats sedan dess. Vet ni vad dessa tre sladdfärger indikerar?

Jag ska koppla in en hona för lampan jag ska koppla in har en hane.

Tack på förhand!


Vänligen,

Pia R
 
Troligen så är ingen av trådarna skyddsjord.

Det var ganska vanligt på den tiden med kronkontakter, dsv man hade en brytare med 2 knappar, och 2 tändtrådar till armaturen, och armaturerna hade sedan flera glödlampor som tändes beroende på vilken av knapparna man manövrerade.

Även om du i nuläget bara har en knapp som styr den här lampan så kan det vara förberett.

Öppna dosan där brytaren sitter och kontrollera om där finns två tändtrådar.

Givetvis måste du säkerställa att strömmen är bruten, antingen via säkringarna i centralen, eller vid minsta tvekan om vilken säkring som skall brytas så med huvudströmbrytaren.

Du kan ju då också passa på att kontrollera färgen på trådarna. Blå är ju numera nollan, men jag vet inte om man kan lita på det i en installation från -67. Nollan kommer du troligen inte att se i dosan där brytaren sitter. Till brytaren har du en fasledare (obruten ström från centralen) och en eller flera tändtrådar (tändtråd = bruten fas från brytaren).
 
Tack för ditt svar!

Jag kollade med en voltmätare och det är den gröna och den blå som ger utslag. Spelar det nu någon roll hur jag kopplar dem i honkontakten?


Vänligen,

Pia
 
Jag har fått för mig att svart var en gammal halv-standard för nollan. Det är iallafall den färgen nollan har i vårt hus från -62.
 
Antar att du har en honkontakt av dagens modell och som är ojordad? Då spelar det ingen roll hur du kopplar in ledarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.